• Flerabarnsmamma

Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?

Eller åtminstonde bli lite intresserad av att kissa på toaletten. Han fyller 3 år i början på oktober och har blöja på heltid. Jag försöker ta av blöjan och sätta honom på toaletten men han blir bara förbannad och vill ha blöja!

Hur har ni gjort?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 17:25
    Hej igen! Min son fyller fyra i oktober och har vart blöjfri sedan November förra året, dag och natt, det har gått hur bra som helst fram till nu. Dom senaste veckorna så har han kissat på sig lite innan han gått på toa. Nu kissar han allt i byxorna, han bryr sig inte om att gå på toaletten, han går med sina kissade byxor tills en vuxen ser det. Vi har vart till läkaren och kollat urin och socker och sånt eftersom han kissar rätt ofta också så det går flera byxor om dagen. Men det var inget fel på honom. Nu funderar jag helt ärligt på att köpa hem blöjor åt honom. Jag orkar inte. Han kissar på sig hela tiden. Fattar inte varför han slutat gått på toa!.

Är det fel att ta på honom blöja igen? Jag vet inte vad jag ska göra. har pratat med honom, mutat honom, hotat med att han inte får godis ikväll om han inte går på toa men inget fungerar, han kissar i byxorna iaf.

• Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?
  • Flerabarnsmamma

Jag väntar på att han ska bli redo, det kommer väl hoppas jag :P. Igår satt han på pottan och ville kissa, jag kom på att vi hade en potta som spelar en melodi när man kissar i den och när jag berättade det så vart han genast intresserad, så han ville verkligen kissa i den, men det gick inge bra och nu vill han inte sitta på den igen :P.

• Saheell
    Flerabarnsmamma skrev 2012-10-14 21:58:30 följande:

Jag väntar på att han ska bli redo, det kommer väl hoppas jag :P. Igår satt han på pottan och ville kissa, jag kom på att vi hade en potta som spelar en melodi när man kissar i den och när jag berättade det så vart han genast intresserad, så han ville verkligen kissa i den, men det gick inge bra och nu vill han inte sitta på den igen :P.

Hehe dessa barn Att dom aldrig kan bestämma sig :P Men skämt o sido. Det går nog snart. Jag tror på att slutar vi tjata om potta och kiss så kanske det blir lite mer avspänt och inte så himla dramatiskt ;) Hoppas det i alla fall. Gosse får komma till oss när han vill... Nu är vi färdiga med att tjata på honom. Det känns så fel.
  • colanappen

Sonen är tre och vi hade tjatat länge om att man kunde kissa på toa men icke... sen så jag att han kunde ju står och kissa som pappa och då lossnade det blev roligt att kissa... detta var i somras.... fortfarande bajsar han i blöjan och har blöja på natten...
    Sen han fick lillasyster och har börjat på dagis har det varit ganska många olyckor... har säger att han inte vill gå på toa och så kommer det i byxorna.... nu när jag läst denna tråd inser jag att det kan ha att göra med trotsen...inser nu att jag helt ska sluta tjata om att han ska kissa så kanske det löser sig... 

• normaviktor

Ett hett tips är att testa potträningsbyxor, de hade jag på min lillkille när han var lite drygt 2 år. Funkade jätteeffektivt då de uppenbarligen känner att byxan blir blöt. De ser nästan ut som en vanlig underbyxa med har ett absorberande skikt på insidan som gör att de känner när de blir blöta och säger då till! Vi hade ett märke vi köpte i UK men jag såg på barnmässan att poops har en ny potträningsbyxa som är jättefin, liten och nätt! 

• Flerabarnsmamma

Sonen har vart blöjfri 2 dagar nu, han har bara haft blöja på dagis och när han sover. Endast en olycka än så länge och det var igår, han går på pottan när han är kissnödig. Vilken vändning, hoppas det inte vänder tillbaka nu :). Han vart lite peppad när han fick välja kalsonger själv ur sin brorsas låda :).  

• En till mamma

Lillan var helt ointresserad till att börja med, köpte då hem trosor till henne och när hennes kompis som är blöjfri skulle gå och kissa lät jag lillan följa med.

Hon upptäckte då att kompisen inte hade blöja och vi pratade om att hon hade trosor och kissade på pottan. Sedan tror jag att hon har sett på förskolan att de andra barnen kissar på pottan för hon började prata om de olika barnen och att de hade trosor.

Sedan började intresset komma och vi är nu blöjfria här hemma.

Än så länge vill hon ha blöja när vi går ut och jag väntar tills hon själv vill vara utan innan vi testar.   

• pippilirum

Hur går det för alla?

Här går det inget vidare. Under helgen har vi låtit honom vara utan blöja och ta honom till pottan då och då. Han kissar aldrig på pottan men 2 minuter efter att han suttit där så kissar han i byxorna. Jag börjar känna mig helt uppgiven! Rynkar på näsan  Han ska dessutom börja på storbarns-avdelning efter jul och där vill personalen helst inte att han ska ha blöja. Ja, vad ska man göra? Om dom kan få honom blöjfri så varsågod.
    Är det bara jag som ja, nästan tycker det känns lite pinsamt att ens barn på 3 år inte är blöjfri? Skäms

(Nej, jag skulle aldrig säga det till honom)

• pippilirum
    Flerabarnsmamma skrev 2012-11-14 22:25:02 följande:

Sonen har vart blöjfri 2 dagar nu, han har bara haft blöja på dagis och när han sover. Endast en olycka än så länge och det var igår, han går på pottan när han är kissnödig. Vilken vändning, hoppas det inte vänder tillbaka nu :). Han vart lite peppad när han fick välja kalsonger själv ur sin brorsas låda :).  

Va kul!
  • Stampan

Här går det hemskt, dottern fyller tre på torsdag och har sen lillasysters ankomst för drygt en månad sen velat ha blöjor ännu mer... Förut kastade hon pottan all världens väg och extra sits på toan gillar hon inte heller. Igår och idag satte hon sig iaf på pottan, fast med blöjan på... Inte optimalt men hon har vägrat att sitta på den förut så ett steg i rätt riktning. Vi har köpt klistermärken som hon får sätta på pottan om hon sitter på den så nu är det två stycken på den! Vet inte om det är ett bra sätt men vi får väl se.

Jag tycker också det är pinsamt med en treåring som har blöjor. Tror det är andra mammors blickar som gör det! Speciellt som hon är tjej eftersom de ska vara tidiga...

• Flerabarnsmamma

Min son är helt blöjfri dagtid, det gick fort alltihop.Det tvärvände bara. Han är super duktig, han går på toa så fort han behöver kissa eller bajsa, även på dagis. Hans blöja är alltid torr på morgonen så inatt ska han få prova sova utan blöja för första gången.

Tycker inte att ni ska tycka att det är pinsamt, det kommer vända för er också :). När barnen är redo, men fortsätt uppmunta till pottan eller toan :)  

Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?