• Flerabarnsmamma

Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?

Eller åtminstonde bli lite intresserad av att kissa på toaletten. Han fyller 3 år i början på oktober och har blöja på heltid. Jag försöker ta av blöjan och sätta honom på toaletten men han blir bara förbannad och vill ha blöja!

Hur har ni gjort?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 17:25
    Hej igen! Min son fyller fyra i oktober och har vart blöjfri sedan November förra året, dag och natt, det har gått hur bra som helst fram till nu. Dom senaste veckorna så har han kissat på sig lite innan han gått på toa. Nu kissar han allt i byxorna, han bryr sig inte om att gå på toaletten, han går med sina kissade byxor tills en vuxen ser det. Vi har vart till läkaren och kollat urin och socker och sånt eftersom han kissar rätt ofta också så det går flera byxor om dagen. Men det var inget fel på honom. Nu funderar jag helt ärligt på att köpa hem blöjor åt honom. Jag orkar inte. Han kissar på sig hela tiden. Fattar inte varför han slutat gått på toa!.

Är det fel att ta på honom blöja igen? Jag vet inte vad jag ska göra. har pratat med honom, mutat honom, hotat med att han inte får godis ikväll om han inte går på toa men inget fungerar, han kissar i byxorna iaf.

• Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?
  • MarieCurie

Vill peppa er som har detta problem  eftersom det kunde vara vi för 1,5 år sedan. 

Sonen fattade vad som hände men vägrade att prova pottan. Han sprang och gömde sig när det var dax att kissa, vi såg att det var dax men inte skulle han sitta på någon potta. 

En dag så gav jag upp, då hade vi försökt att vara blöjfria i månader men det funkade aldrig. Vi hade provat klistermärken på pottan, besökt i leksaksaffären, etc inget funkande. Jag förklarade enkelt att han fick själv säga till när det var dax, ingen mer kalsonger och inget mer tjat från mig. 

Det tog en vecka, sen så förklarade han minsann skulle kissa pottan..... 

Min son har alltid varit sån (men det fattade vi inte då) att han måste fixa saker till 120 procent innan han ens vågar prova. Lärde sig prata sent, vägrade upprepa ord, ritade gubbar helt plötsligt och då väldigt bra, cyklade tidigt men vi var tvungna att springa efter och hålla i pinnen även om han fixade, håller på att lära sig simma nu men det är samma sak där.  

• sweetiise

Ja detta är ett "problem" här hemma också! Dottern blir tre 26 september och har också blöja på heltid fortfarande. Storlek 7, de är ju gigantiska! I perioder har hon sagt till nån gång om dagen och kissat på toan men numer vägrar hon och ska verkligen inte sitta där alls. Idag när en kompis hade varit här och lekt sa jag till henne: "Såg du vilka fina trosor Tuva hade? Det gjorde jag! Jättefina!" Svaret jag fick var: "Men mamma har du sett vilka fina blöjor jag har?!"  Haha skruttunge! Svar på tal minsann! Men jag känner att det vore smidigt att bara ha blöjor till lillasyster nu!  

• Santosha

Samma bekymmer här, med en pys som blir 3 år i slutet av november. Tänker att det beror på att han är kille... Det där om blöjor som inte är så bra så att barnen känner att de blir blöta - biter inte här. Vi har kört med tygblöjor nästan hela tiden (inte första 3 månaderna av hans liv), men han skiter fullständigt i om de är blöta eller fulla med bajs. Han säger vädlgit sällan till att han vill byta, än mindre att han vill sitta på toan eller pottan. Någon enstaka gång har han bajsat och/eller kissat på pottan på dagis, men väldiigt sällan hemma. Och som sagt - nu vill han inte alls. SUCK! Han är väl inte redo än...

• lonley

Det undrar jag med:( min dotter är 3,5 och är totalt ointresserad och suckar om jag ens nämner detta med potta eller toalett:(

• Noli

Vi hade pottan framme från att sonen var ca 2 år gammal, men han var totalt ointresserad. En månad innan han skulle fylla 3 kändes det lämpligt att verkligen försöka ta tag i potträningen eftersom han själv hade börjat hata när man bytte blöja på honom, han skulle få ett syskon snart och jag var hemma heltid med honom i flera veckor.

Men som sagt, han var helt ointresserad. Brydde sig inte om när han kissade eller bajsade i byxorna, sa inte ens till alla gånger. För oss fungerade det med belöning, vilket i hans fall blev att välja ett klistermärke och klistra upp på kylen. Funkade kanon! Han blev stolt och glad, och fann en poäng i att faktiskt gå på pottan. Det tog inte många veckor innan han glömde av det där med klistermärkena och var glad av att bara ha lyckats gå på pottan själv.

Så mitt tips är belöningar, även fast det kanske inte fungerar för alla. 

• Wictor090719

Min son är 3,5 vägrar sitta på potta/toalett. Han har fått välja sin egna toalettsits, med blixten såklart. Men vill inte sitta. Jag frågar titt som tätt om han vill ha kalsonger, men icke. Gör inte så stort väsen av det. Han är helt enkelt inte redo. Hans farföräldrar och pappa däremot vill att han sluta NU!

° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • pippilirum

Så skönt att se att fler har envisa blöjbarn!
    Min son är 3 år och kissade på potta för första gången härom dagen. Han blir oftast galen om jag nämner toalett eller potta. Vi har försökt med allt känns det som. Klistermärken, mutor, you name it!
    Han vill gärna ha kalsonger så dom har han ovanpå blöjorna. Men kissa i pottan; nej tack.
    Nu har han iaf talat om att han vill ha en rosa potta så det ska han få. Jag är villig att testa allt!
    Ibland funderar jag på om man helt enkelt ska ta bort blöjorna och säga att det inte finns fler. Men jag vill inte tjata och pusha för mycket för jag är rädd att det ska låsa sig totalt!

• hannapanna83

hej! min dotter slutade i sommras 2år och 4 mån var perfekt när det var sommar pottan var alltid med;) sätt en flugga klistermärke i toaletten( vet inte finns att köpa) , men det finns så får han kissa på den!! jätte roligt;) ett litet tips;) lycka till ;)

• Saheell
    Flerabarnsmamma skrev 2012-09-14 20:05:46 följande:
    Eller åtminstonde bli lite intresserad av att kissa på toaletten. Han fyller 3 år i början på oktober och har blöja på heltid. Jag försöker ta av blöjan och sätta honom på toaletten men han blir bara förbannad och vill ha blöja!

Hur har ni gjort?  
    Samma här. Förbannad så in i bomben. Min är också 3 år... Hur gör man? Han blir alltså riktigt riktigt förbannat och vill inte sitta alls. Han håller sig in i det sista. Sen måste han sitta och hela kissgrejen blir bara jobbig.
  • Saheell

Alltså vår treåring hatar potta, hatar toalett, blir bara sur och arg när han ska sitta där. Det går bra när han inte är nödig. Då sitter han mer än gärna. Men när han är nödig. Då vill han inte sitta. Han håller sig istället. Här hemma händer det aldrig olyckor i stort sett för han är så jäkla bra på att hålla sig.

Vi skiter helt enkelt i pottan eller toaletten nu. Vi har gett upp. Blir han så arg och förbannad så är han ju inte redo. Vi väntar nu tills han vill själv. Eftersom han är så bra på att hålla sig så är nog förstoppning och uvi inte så långt bort om vi ska försöka när han inte vill... Vi väntar. Kanske ska ni också göra det TS? 

Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?