• Avokado

Rengbågsförsök?

Siri29: hur går det för er? Har ni satt igång med ivf?

• Avokado
    Siri29 skrev 2013-08-16 19:31:29 följande:

Nej. Känner mig opepp smile4.gif

:( Förstår att det känns jobbigt. Man hoppas ju att det ska gå lätt och snabbt att bli gravid. Pausar ni eller ska ni köra igång snart? Det positiva är ju att det är större chans att bli gravid + att man får spara embryon som blir över.
  • Avokado

4 inseminationer är egentligen inte många om man tänker att det kan ta upp till ett år för heteropar som försöker. Men det är ju oändligt lång tid när man längtar och har begränsat med försök :/

• Avokado
    Siri29 skrev 2013-08-16 20:00:24 följande:

Tack för pepp. Det konstiga är att man bara rekommenderar 4 inseminationer (och då är det ändå fryst sperma med livslängd på emdast ett dygn) och inte helt tillförlitliga ägglossningstester. Men ett heteropar tycker man ska kunna hålla på 12 månader. Visserligen kommer inte spermierna inte lika högt upp, men om de är snabba och bra borde judet kvitta, och dessutom är de spermierna färska. Så jag fattar inte riktigt varför man räknar som man gör. Vi avvaktar lite. Känner efter om jag vill dra igång med hormonerna eller om frun får ta över smile1.gif
    Ja det är konstigt. Måste ju handla om ekonomi att vi inte får fler försök. Jag har läst att det finns en ivf-metod utan hormoner. Men då plockar man ut ett ägg som befruktas och sedan sätts tillbaka i naturlig cykel. Jag vet inte om den används i Sverige dock.
  • Avokado
    MinMio skrev 2013-08-18 12:38:14 följande:

De befruktar alla uttagna ägg med ICSI. Ändå var det bara ett av åtta som var av bra kvalitet, tre till blev befruktade men kunde inte frysas in för de var för kassa. Men om man har embryon i frysen får man göra syskonförsök för typ 12000kr per försök. Blir det ett barn nu så får vi alltså inte mer hjälp från SU. abropå att ta ut bara ett ägg och göra en ivfi naturlig cykel: det var ju så man gjorde vid de första ivf-försöken nånsin, innan man kunde hormonstimulera. Jag tror det är väldigt få som gör det, det måste vara rejäl tur om just det ägget klarar uttag, befruktning och odling osv. Det är ju en rejäl påfrestning. Hade vi gjort så, så hade vi säkert fått göra 20 försök. Och läkartiderna är ju redan få. Man vill ju gärna effektivisera det så att man kan hjälpa fler, öka chanserna för graviditet och i Sahlgrenskas fall korta ner kötiden.

Hoppas det tar sig!

Det verkar ju onekligen mer effektivt med hormonstimulerad ivf. Tycker bara det verkar påfrestande med hela den omfattande proceduren! Men å andra sidan vill man ju optimera chanserna. Kanske är det som du säger stor risk att ägget är dåligt eller inte lyckas befruktas.
  • Avokado
    MinMio skrev 2013-08-18 16:10:57 följande:

Jo visst har det varit påfrestande med att vara en hormonhäxa hela våren och halva sommaren :) men det är ingenting mot barnlängtan vi har haft sen vi satte igång för två årsedan...

Förstår det! Har läst lite slarvigt så jag uppfattade inte tidigare att ni faktiskt är gravida. Vad roligt, grattis!
  • Avokado
    Jenema skrev 2013-08-20 15:33:00 följande:

Varit på VUL idag! Såg ett litet hjärta som slog... Lycka!!

Vad häftigt! Grattis :) vilken vecka är ni i?
  • Avokado
    Jenema skrev 2013-08-20 15:48:05 följande:

Tack!! Vi är i vecka 8 (7+4) så det är ju ganska långt från den efterlängtade vecka 12... BM sa dock att när det ser så bra ut så är inte missfallstisken så överhängande ändå, trots tidig vecka. Såklart inga garantier, men det lugnade ganska mycket! smile1.gif
    Åh vad roligt :) har också hört att risken flr md är liten när man har sett hjärtat slå <3
Svar på tråden Rengbågsförsök?