Skevis skrev 2012-10-24 01:18:53 följande:
Jag äter Pergotime inför mina inseminationer, har gjort 2 med pergo.
Jag får äta en ½tab cykeldag 5-9. (Vissa får fler såkallad enkel och dubbeldos. Vilken cykeldag verkar oxå variera)
Pergon ska boosta ett hormon som kallas FSH, det hormon som hjärnan skickar till äggstockarna för att äggblåsorna (Follikerna) ska utvecklas och börja producera östrogen. En eller flera folliklar blir dominant och ägget mognar sedan.
Det är ju östrogenet som sedan ser till att man får en snabb LH ökning vilket ger ägget en sista knuff att mogna och sedan lossa. Därför tar det ett dygn efter glad gubbe att ha ÄL.
Vi tar ingen ÄLspruta i samband med Pergon MEN har en utskriven på recept ifall vi tror att vi kommer pricka in en helg och ej vill missa tillfället. Vår läkaren tyckte inte man skulle ta den i första hand utan försöka baka i "naturlig cykel". Det är ju HCG hormon i den om jag fattade läkaren rätt, den ska göra att ägget lossar men även lura kroppen att den är gravid som hjälp på traven, därför får man utslag på gravtest i upp till 10 dgr efter med den trots att man inte är gravid.
Umeå inseminerar alltid ca 24h efter glad gubbe, precis vid "släppet". Det kan ju ta 24h för spermierna att hitta ägget och då ägget endast lever 24h men spermierna längre så är det bra att inseminera dagen för glad gubbe men helst dagen efter.
Vad är anledningen till att du börjat med Pergotime? Gjorde du någon utredning innan eller hur gick det till? Som jag fattar det så har Storkkliniken tipsat oss om att först testa ägglossningsspruta, innan vi börjar med hormoner..
Vi har alltid inseminerats dagen efter glad gubbe! Men ändå vill det inte ta sig!!!