• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

En undersökning, gjord av NTF 2010, visade att många barn vänds framåt i lägre ålder än vad de svenska rekommendationerna anger: 6 procent av 1-åringarna färdades framåtvända, 20 procent av 2-åringarna, 60 procent av 3-åringarna och 93 procent av fyraåringarna. 95 procent av alla barn i undersökningen färdades dock lagligt eftersom de var bältade. 90 procent följde lagens krav om att barn ska använda särskild skyddsanordning när de skjutsas i bil och är under 135cm långa.

I den här tråden har jag försökt sammanställa all information - lagar, regler och rekommendationer om barns säkerhet i bil, så läs noga och klicka på länkarna. Läs gärna allt, även om du tror dig ha koll på läget! Källa är bl.a. NTF, Trafikverket, forskare, läkare 

NTF om Barn i bil

NTF om Varför du ska välja bakåtvänt

Trafikverket om Barn i bil

En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt

" target="_blank">En film av Folksam, hur du skyddar ditt barn

Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

Bilbarnskydd
    * Det första skyddet kallas babyskydd och används från det att barnet är nyfödd tills att de kan sitta, max tills viktgränsen är uppnådd. Huvudet får inte sticka ovanför kanten överhuvudtaget.
    * Nästa skydd är en bakåtvänd bilbarnstol som används från det att barnet kan sitta > till minst 4-5års ålder. Kontrollera skyddets maxvikt – normalt 18 eller 25kg. Huvudet får sticka över kanten med en tredjedel, ungefär i höjd med öronen.
    * Tredje stolen är en bältesstol med rygg. Denna kan användas från 4-5års ålder och minimum 15kg. Se till att bältet hamnar rätt. Det är praktiskt att köpa en bältesstol med justerbart ryggstöd, då kan stolen växa med barnet. Använd inte vändbara stolar framåtvänt eller utländska framåtvända bilbarnstolar som ofta är godkända från 9kg. 
    * Bälteskudde är det sista bilbarnskyddet. En bälteskudde används först när bältesstolen är urvuxen men barnet ännu inte uppnått minimilängden (135cm) eller bältet helt enkelt inte sitter bra. Eller vid tillfälliga resor. Bältesstol eller bälteskudde rekommenderas till 10-12års ålder. SE SKILLNADEN MELLAN BÄLTESSTOL & BÄLTESKUDDE  

Det är av största vikt att bilbarnskydd monteras rätt, kontrollera bruksanvisningen!

Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett om det är med nyckel/knapp eller verkstad) anses vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde…

För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. skyddsanordningen), annars kan krockkudden göra mer skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för barn i passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det räcker med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10%, där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla (oavsett ålder) utvecklas i olika takt så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Att barnet är ”stor för sin ålder” betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder!

Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

Kan jag vända barnet? Böjda ben? 
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg.
    Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, inte längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för). Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre. 

Så gott som alla barn sitter med böjda ben - mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller döden! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

När ska/kan man byta?
    Babyskyddet bör man byta ut så fort barnet kan sitta själv, då till en bakåtvänd bilbarnstol. Den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när en tredjedel av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

Livslängd och krockad bilbarnstol
    Babyskydd har en max livslängd på 5-7år. Bilbarnstolar & bältesstolar max livslängd på 10år. Det spelar ingen roll om stolen är sparsamt använd eller t.o.m. aldrig använd.
    En krockad bilbarnstol får givetvis inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!

Åksjuka
    Alla som har fungerande balansorgan i innerörat kan bli åksjuka i bil, buss, tåg, båt eller flyg. Man kan göra flera saker för att minska eller förhindra åksjuka: ha svalt i bilen, se till att barnet inte ätit precis innan ni ska åka (erbjud istället små snacks längs resan). Kör ”mjukt”, inga häftiga svängar och hårda inbromsningar. En del barn blir mindre åksjuka av att titta på en film i bilen. Det finns också receptfria läkemedel på Apoteket, dessa bör inte ges till barn under 5år utan kontakt med läkare. Det finns också akupressur-armband, Seaband, som kan användas från 3år.

Tecken på åksjuka är bl.a. gäspningar, blek hy och kallsvettning. Då kan det vara bra att stanna bilen, kliva ur och ta lite luft. Om barnet kräks kan det vara praktiskt med en sandlådehink som barnet själv kan hålla i. Ta också med handdukar, våtservetter, plastpåsar och ombyte. Barn under två år blir vanligen inte åksjuka eftersom deras balanssystem inte är fullt utvecklat.

Informationen om barn i bil verkar dålig och ibland rentav felaktig - förhoppningsvis får ni mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd.

Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor (så gott vi kan)! Kan vi inte svara så brukar vi hänvisa till Robert Bell, som arbetat på Britax, Akta och Brio.

• Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • Sisisisi
    mini75 skrev 2012-11-12 09:22:50 följande:
    Varför ska man inte använda vändbar stol framåtvänd? Jag har en acta graco duoflex till min dotter. När man jämför den med en bältesstol så känns det ju som de är ungfär lika stora/tunga. Förstår inte skillnaden riktigt och har inte orkat läsa igenom hela tråden...
    Finns bältesstolar med isofix? Är det mycket bättre/säkrare i så fall? Tänker att stolen är fast vid eventuell krock...

1. Du bör använda den bakåtvänd så länge som möjligt och när den är urvuxen bakåt är den även urvuxen framåt.
    2. Bältet hamnar fel på barnet. I en bältesstol sitter det närmre kroppen och leds genom en hållare vid axeln. En bältesstol står även stabilare på sätet.

3. Eftersom en bältesstol ska användas till 10-12 år finns ju ingen anledning att använda ett mindre säkert alternativ, en framåtvänd kombistol alltså, när man ändå måste köpa en bältesstol när den är urvuxen.

Jag har provat duoflexen framåt och den är usel som bältesstol, väldigt stor skillnad mot en riktig bältesstol.

Ja, det finns bältesstolar med isofix. Har man isofix i bilen bör man välja en sån stol av den anledningen att stolen sitter fast när barnet inte sitter i stolen, annars måste man komma ihåg att bälta fast stolen ändå. Vid en krock har det inte visats att den har några säkerhetsmässiga fördelar, enligt Bell på säkerhetsbutiken. Men absolut inga nackdelar heller.

• mini75

Ok, tack för svaret. Men nu i helgen provade jag duoflexen framåtvänd bara för att vi skulle åka en liten runda i min systers bil och skulle flytta med stolen ( min dotter fyller 5 år om en månad). Där var ett "hack" att sätta bältet i och jag tyckte det såg väldigt bekvämt ut. Systerns dotter satt i en bältesstol bredvid så det var därför jag passade på att jämföra.

Jag kommer absolut att köpa en bältesstol ändå men var ändå nyfiken på vari skillnaden låg... Min tjej är inte så stor (hon har inte växt ur duoflexen på längden på ryggen) men hennes ben är ganska böjda och det ser knöligt ut med alla vinterkläder osv. Det är därför jag är sugen på att vända henne.
    Tycker du det är bättre att sätta henne bakåtvänd i framsätet då hon får mer plats med benen där i stället för att vända henne? Kopplar ur airbagen med nyckel då förstås! Känns som hon sitter mer skyddad i baksätet egentligen.

Om man köper en bältesstol utan isofix ska man då bälta fast den? Hur då? Man har ju bältet på barnet, eller  är jag trög nu? Tyckte du skrev så...

• Sisisisi
    mini75 skrev 2012-11-12 10:16:39 följande:
    Ok, tack för svaret. Men nu i helgen provade jag duoflexen framåtvänd bara för att vi skulle åka en liten runda i min systers bil och skulle flytta med stolen ( min dotter fyller 5 år om en månad). Där var ett "hack" att sätta bältet i och jag tyckte det såg väldigt bekvämt ut. Systerns dotter satt i en bältesstol bredvid så det var därför jag passade på att jämföra.

Jag kommer absolut att köpa en bältesstol ändå men var ändå nyfiken på vari skillnaden låg... Min tjej är inte så stor (hon har inte växt ur duoflexen på längden på ryggen) men hennes ben är ganska böjda och det ser knöligt ut med alla vinterkläder osv. Det är därför jag är sugen på att vända henne.
    Tycker du det är bättre att sätta henne bakåtvänd i framsätet då hon får mer plats med benen där i stället för att vända henne? Kopplar ur airbagen med nyckel då förstås! Känns som hon sitter mer skyddad i baksätet egentligen.

Om man köper en bältesstol utan isofix ska man då bälta fast den? Hur då? Man har ju bältet på barnet, eller  är jag trög nu? Tyckte du skrev så...

Men följde bältet bältet med framåt och tillbaka om hon lutade sig framåt? Jag tycker att hacket har den effekten att bältet ser ut att sitta bra om barnet är stilla. Men om barnet lutar sig framåt så följer bältet med och stannar där...

När man åker bil utan barnet ska man spänna fast stolen så den inte är lös.

Bakåtvänd i framsätet är absolut bättre än framåtvänd      
  • Coyote
    mini75 skrev 2012-11-12 10:16:39 följande:

Har din dotter själv klagat över att det är obekvämt med böjda ben? För vad vi vuxna tycker ser obekvämt ut är inte alltid samma som barnen...
  • tinis77

Stor stol som tar liten plats, med långt stödben, finns det? Är till min fyraåring, så den måste vara stor.. Han har en two-way nu, men enda stället det funkar att ha den på i bilen är på tredje raden (9sitsig bil) och då blir det ingen benplats för han. Lillasyster får ta den ist, och han får en ny. Förslag på stol?

• mini75

Coyote: Hon har faktiskt klagat lite men men, vi har kanske gjort en grej av det?

En sak till. Multi tech som var den stolen som fått bäst betyg när jag köpte stol till dotter nr 2, har inte den extremt dåligt benutrymme? Min lilla som bara är typ 86 cm får jag ju knöla in....
    Då är duoflexen bättre där, eller har jag fel för mig? Vad tycker ni som har multitech?

• stor grön drake

Min kille på 3 har iof korta ben, men endå 98 i byxor nu, och är över en meter lång. Han sitter bra med benen.

mini75 skrev 2012-11-13 20:16:38 följande:
    Coyote: Hon har faktiskt klagat lite men men, vi har kanske gjort en grej av det? En sak till. Multi tech som var den stolen som fått bäst betyg när jag köpte stol till dotter nr 2, har inte den extremt dåligt benutrymme? Min lilla som bara är typ 86 cm får jag ju knöla in.... Då är duoflexen bättre där, eller har jag fel för mig? Vad tycker ni som har multitech?

• Sisisisi
    mini75 skrev 2012-11-13 20:16:38 följande:
    Coyote: Hon har faktiskt klagat lite men men, vi har kanske gjort en grej av det?

En sak till. Multi tech som var den stolen som fått bäst betyg när jag köpte stol till dotter nr 2, har inte den extremt dåligt benutrymme? Min lilla som bara är typ 86 cm får jag ju knöla in....

Då är duoflexen bättre där, eller har jag fel för mig? Vad tycker ni som har multitech?

Min som är 4,5 år och sitter bra med benen. Han är ca 115 cm skulle jag tro. Den har låga sidor så han har benen vinklade åt sidan.

Duoflexen har väldigt bra benplats men är inte alls en lika trevlig stol annars.
  • Malawi
    stor grön drake skrev 2012-11-14 20:22:25 följande:
    min kille satt jättedåligt i duoflex för ett år sen. MT kan ju monteras längre ut, den måste inte vara mot sätet
    Jag har tolkat manualen som att den måste sitta mot sätet. Men skulle gärna sätta den längre ut.  Hur monterar man den då? Drar inte åt och låser bältet förrän underförankringsbanden är på plats?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!