• Joico

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

En undersökning, gjord av NTF 2010, visade att många barn vänds framåt i lägre ålder än vad de svenska rekommendationerna anger: 6 procent av 1-åringarna färdades framåtvända, 20 procent av 2-åringarna, 60 procent av 3-åringarna och 93 procent av fyraåringarna. 95 procent av alla barn i undersökningen färdades dock lagligt eftersom de var bältade. 90 procent följde lagens krav om att barn ska använda särskild skyddsanordning när de skjutsas i bil och är under 135cm långa.

I den här tråden har jag försökt sammanställa all information - lagar, regler och rekommendationer om barns säkerhet i bil, så läs noga och klicka på länkarna. Läs gärna allt, även om du tror dig ha koll på läget! Källa är bl.a. NTF, Trafikverket, forskare, läkare 

NTF om Barn i bil

NTF om Varför du ska välja bakåtvänt

Trafikverket om Barn i bil

En informativ och skrämmande film om skillnaden mellan bakåt- och framåtvänt

" target="_blank">En film av Folksam, hur du skyddar ditt barn

Vad säger lagen?
    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild godkänd skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Om barn färdas i bilen utan bilbarnstol och/eller bälte riskerar man böter - 2500kr/barn (förutom att man riskerar barnets liv).

Bilbarnskydd
    * Det första skyddet kallas babyskydd och används från det att barnet är nyfödd tills att de kan sitta, max tills viktgränsen är uppnådd. Huvudet får inte sticka ovanför kanten överhuvudtaget.
    * Nästa skydd är en bakåtvänd bilbarnstol som används från det att barnet kan sitta > till minst 4-5års ålder. Kontrollera skyddets maxvikt – normalt 18 eller 25kg. Huvudet får sticka över kanten med en tredjedel, ungefär i höjd med öronen.
    * Tredje stolen är en bältesstol med rygg. Denna kan användas från 4-5års ålder och minimum 15kg. Se till att bältet hamnar rätt. Det är praktiskt att köpa en bältesstol med justerbart ryggstöd, då kan stolen växa med barnet. Använd inte vändbara stolar framåtvänt eller utländska framåtvända bilbarnstolar som ofta är godkända från 9kg. 
    * Bälteskudde är det sista bilbarnskyddet. En bälteskudde används först när bältesstolen är urvuxen men barnet ännu inte uppnått minimilängden (135cm) eller bältet helt enkelt inte sitter bra. Eller vid tillfälliga resor. Bältesstol eller bälteskudde rekommenderas till 10-12års ålder. SE SKILLNADEN MELLAN BÄLTESSTOL & BÄLTESKUDDE  

Det är av största vikt att bilbarnskydd monteras rätt, kontrollera bruksanvisningen!

Krockkudde/airbag
    En bakåtvänd bilbarnstol ska aldrig placeras i framsätet om det finns en aktiv krockkudde! En urkopplad krockkudde (oavsett om det är med nyckel/knapp eller verkstad) anses vara helt säker och det finns endast en dokumenterad olycka där en krockkudde utlöst och barnet avled. Detta var 1999 i Tyskland och berodde på att verkstaden kopplat ur fel krockkudde…

För att sitta framåtvänd i framsätet med aktiv krockkudde ska man vara 140cm lång (stående på marken, inte inkl. skyddsanordningen), annars kan krockkudden göra mer skada än nytta då den träffar fel och kan skada huvudet och nacken. Det finns inga särskilda rekommendationer för barn i passagerarsäte utan krockkudde.
    Sidokrockkuddar utgör ingen fara för bilbarnstolar.

Varför bakåtvänt?
    Läkare, forskare, NTF, Vägverket, Folksam m.fl. rekommenderar starkt att barn åker bakåtvänt till minst 4 års ålder, gärna längre. Anledningen till detta är att nacken och musklerna runt, samt skelettet, ännu inte är så stabila och utvecklade att de klarar en kollision eller ens en häftig inbromsning. Det räcker med 40km/h för att ett barn ska få allvarliga skador.

I stort sett inga barn omkommer i bakåtvända bilbarnstolar eftersom de har en skyddseffekt på 90-95%. De sista 5-10%, där det bakåtvända bilbarnskyddet inte hjälper, är olyckor i mycket hög hastighet, krock med tåg, brand – väldigt svåra olyckor som inte heller är särskilt vanliga.

Självklart händer ingenting magiskt då barnet fyller 4år, men eftersom alla (oavsett ålder) utvecklas i olika takt så är 4-5års åldern satt som en "minimigräns". Att barnet är ”stor för sin ålder” betyder inte att man kan vända framåt i en lägre ålder!

Har man en nyare bil idag så är den faktiskt ”farligare”/sämre för barn, vad det gäller nack- och ryggskador. Anledningen är att karossen är hårdare, för att bilen inte ska bli mosad, men det gör istället att kollisioner blir väldigt stumma (vilket på vuxna medför whiplash). När barnet sitter i en bakåtvänd bilbarnstol fördelas kraften över en större yta på kroppen, vilket leder till minimal belastning. Även på huvud och nacke är belastningen mycket låg.

Kan jag vända barnet? Böjda ben? 
    De flesta framåtvända stolar i Sverige är godkända från 15kg.
    Betyder det att ett barn som är 2år och väger 15kg kan sättas framåtvänt? Absolut inte! Åldern är det viktigaste och det som avgör, inte längden eller vikten (så länge man håller sig inom vad bilstolen är godkänd för). Ett barn som väger 13kg och är 4år bör alltså sitta bakåtvänd längre. 

Så gott som alla barn sitter med böjda ben - mer eller mindre, förr eller senare. Detta påverkar inte säkerheten och är inte alls farligt, hellre brutna ben än bruten nacke eller döden! Om krocken är kraftfull nog att bryta barnets ben, tänk då på vad som istället skulle hänt med barnets nacke om de sitter framåtvänt...

När ska/kan man byta?
    Babyskyddet bör man byta ut så fort barnet kan sitta själv, då till en bakåtvänd bilbarnstol. Den mer upprätta vinkeln är skonsammare för nacke och rygg vid en krock. I babyskyddet får huvudet inte sticka ovanför kanten alls och självklart får inte viktgränsen överskridas.

Den bakåtvända bilbarnstolen är urvuxen när viktgränsen är uppnådd (ofta 18 eller 25kg) eller när en tredjedel av huvudet är ovanför ryggstödet, ungefär i höjd med öronen. Om detta sker före 4-5års ålder bör man försöka hitta en större stol, t.ex. Britax Two-way.

Livslängd och krockad bilbarnstol
    Babyskydd har en max livslängd på 5-7år. Bilbarnstolar & bältesstolar max livslängd på 10år. Det spelar ingen roll om stolen är sparsamt använd eller t.o.m. aldrig använd.
    En krockad bilbarnstol får givetvis inte användas utan ska genast kasseras och bytas ut – oavsett om bilen är körbar, oavsett om barnet satt i bilbarnstolen eller inte!

Åksjuka
    Alla som har fungerande balansorgan i innerörat kan bli åksjuka i bil, buss, tåg, båt eller flyg. Man kan göra flera saker för att minska eller förhindra åksjuka: ha svalt i bilen, se till att barnet inte ätit precis innan ni ska åka (erbjud istället små snacks längs resan). Kör ”mjukt”, inga häftiga svängar och hårda inbromsningar. En del barn blir mindre åksjuka av att titta på en film i bilen. Det finns också receptfria läkemedel på Apoteket, dessa bör inte ges till barn under 5år utan kontakt med läkare. Det finns också akupressur-armband, Seaband, som kan användas från 3år.

Tecken på åksjuka är bl.a. gäspningar, blek hy och kallsvettning. Då kan det vara bra att stanna bilen, kliva ur och ta lite luft. Om barnet kräks kan det vara praktiskt med en sandlådehink som barnet själv kan hålla i. Ta också med handdukar, våtservetter, plastpåsar och ombyte. Barn under två år blir vanligen inte åksjuka eftersom deras balanssystem inte är fullt utvecklat.

Informationen om barn i bil verkar dålig och ibland rentav felaktig - förhoppningsvis får ni mer kunskap och fattar rätt beslut med hjälp av denna tråd.

Vi är många i tråden som gärna svarar på frågor (så gott vi kan)! Kan vi inte svara så brukar vi hänvisa till Robert Bell, som arbetat på Britax, Akta och Brio.

• Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
  • t0va
    Cyberfru skrev 2012-10-31 10:56:35 följande:
    När jag ändå är i frågetagen kan jag fråga om ni har några tips om en bakåtvänd stol som är extremt lätt att montera? Jag såg till min fasa att min mamma kör mitt systerbarn i en ganska gammal stol (en sån där hemsk med nalleklädsel, som hon säkert köpt på loppis) som dessutom såg ut att sitta rätt löst. Till sitt försvar sa hon att hon inte orkar bära och sätta fast nyare stolar och på ett sätt kan jag förstå henne, hon har väldigt mkt värk och reumatism.

Hon har flera barnbarn och fler blir det och kommer säkert vara mkt barnvakt och köra en del med barnen, vi bor långt ifrån så vi har alltid vår egen bil när vi hälsar på och om hon ska åka någonstans med vår dotter brukar hon istället få låna vår bil med bilstol som JAG monterat och känner mig trygg med. Men jag oroar mig för mina syskonbarn. Funderar nästan på om vi ska försöka gå ihop och köpa ett bättre alternativ till henne, men det är ju ett måste att hon klarar av att montera den liksom.

Hon har garanterat inte isofix i bilen, kör en gammal volvo.

Vet att många tjatar om att hiwayen är så himla lätt att flytta och montera, men jag som precis som mamma har problem med händer och handleder får nästan dra sönder mig för att få den att sitta tillräkligt hårt, Det är så knasigt att man ska dra neråt med banden, man får ju inte lika mkt kraft då känns det som. Maxwayen hade väl något annorlunda underförankringsbälten men jag vet att maken kämpade rätt friskt med den också.

Vet inte heller om mamma går med på att vi hjälper henne att montera stolen och att den sen får sitta där, tror att hon ibland måste utnyttja alla platserna och SÅ ofta kör hon kanske inte barnbarnen.

Man blir ju helt mörkrädd över att hon vågar köra sitt barnbarn i en sån där stol och att syrran vågar låta sitt barn åka med där.

Finns det några andra alternativ än hiway? Ett stort plus är om det går lätt att ställa om bälteshöjden och ev. lutning så  att man kan köra barn i olika ålder och storlek i den utan problem, annars blir det nog att någon får åka med fel bälteshöjd är jag rädd. Maxwayen är ju bra på så sätt, enkelt att flytta bälteshöjden på den. Idag skiljer det nästan 2 år på äldsta och yngsta barnbarnet, men minstningen barnvaktas inte så mkt än och sitter fortfarande i babyskydd, men det är ju bara en tidsfråga innan det är dags för stol.
    Antingen axkid kidzofix fast monterad då med bältet eftersom hon inte har isofixfäste. Då sätter man bältet i stolen och i bälteshållaren, sen underförankringsband och knäpper fast stolen i öglorna som man satt i bilen, sen trycker man bara ner stolen mot golvet så spänns banden åt av sig själv. Man slipper då dra i banden, jättesmidigt om man som jag inte är så stark i händerna. 

Den stolen ställer in rätt höjd på bältena av sig själv vid varje tillfälle så man kan variera mellan ett litet och ett stort barn utan att behöva ändra selen. 

Annars finns klippan triofix som är jättelätt att montera, men den är väldigt upprätt i sittställning och till 18kg, hur lätt det är att ändra selen där vet jag inte.  
  • Cyberfru

Coyote - Jo så brukar jag göra redan, det är enda sättet, men det är ändå svårt tycker jag, kanske går lättare när jag har ordentliga handledsskydd att sätta på mig så inte handlederna blir så svaga och vingliga. Jag kanske är extrempetig med hur hårt stolen ska sitta iofs, brukar alltid klaga på makens fastsättning och den de gör i butik ska vi inte snacka om, hujedamig. Monterade om svärmors nya maxway på en gång, den satt ju alldeles tokigt! Tycker inte man ska erbjuda sig att montera om man inte gör det ordentligt. Faktiskt.

t0va - Monterade öglor i bilen? Sätter man dem i golvet eller var då? Kan ju vara bra att kunna byta stol mellan bilar och så tänker jag, hon byter bil emellanåt och har dessutom två bilar hon kör med.

Får kolla upp det iallafall! En stol som bara går till 18 kilo räcker nog inte till, systerbarnet är rätt rejäl av sig och kommer nog snabbt växa ur den. Vi får klura lite, men vettetusan om jag får med mig syskonen på att köpa en stol heller och det känns som lite mkt pengar bara sådär, vår dotter åker som sagt aldrig i hennes bil. Men jag får lite ont i magen av att tänka på den där gamla skitstolen :/

• Cyberfru

Nu har jag läst bruksanvisning och kollat på monteringsfilm för den där axkidstolen, verkar sjukt smart!

Tar den mycket plats i bilen? Skulle kunna tänka mig en sån själv nästan :)

• t0va
    Cyberfru skrev 2012-11-01 09:07:50 följande:
    Nu har jag läst bruksanvisning och kollat på monteringsfilm för den där axkidstolen, verkar sjukt smart!

Tar den mycket plats i bilen? Skulle kunna tänka mig en sån själv nästan :)
    nope den tar faktiskt väldigt liten plats i bilen jämfört med endel andra stolar. Vi har den i svärmors citroen c1 som är deras minibil och man kan flytta ut och in på sätet för att ta mer eller mindre plats. Eftersom den har isofix också så kan den bli ännu mer lättmonterad om man har isofix i bilen, men vi har det inte så det går att ha med bälte också. Perfekt om man som vi lånar olika bilar som har och inte har isofix. 

Öglorna har man antingen monterade i bilen redan eller så tar man de banden som följer med stolen och sätter fast i bilen så har man öglor, de banden kan man flytta med eller köpa fler. Jag har dåliga handleder och är muskelsvag så den här stolen blev vår räddning, även om den är tung att bära runt på så är den lätt att montera. Jag sätter stolen på vagnen när vi ska flytta den mellan oss till svärmor.  
  • Cyberfru

t0va - det låter ju toppen, får kika på en sån när det blir dags för nästa stol kanske, eller ja, i god tid innan förstås. De var rätt dyra men det kan det väl få vara värt :)

Jag tror jag minns dig från min tråd om gravida med fibromyalgi eller annan kronisk värk, kan det stämma? :) Jag har fått min diagnos ändrad från fibro (eller ja, den står väl kvar kanske, men det har tillkommit en) till ehler-danlos nu. Är svag och instabil, det är blä, men livet går vidare och man får försöka hitta så smarta lösningar som möjligt för att få vardagen att funka. :) Vagnen är toppen! Brukar dra packning på vår, tur att vi har en gammal pansarvagn som man kan packa mycket på. Iofs inte heller så snällt med pansarvagnar när man har problem med kroppen och framförallt armarna, spanar lite på någon mer lättsvängd modell, men pansarvagnen får vara kvar den också :)

• t0va
    Cyberfru skrev 2012-11-01 19:42:19 följande:
    t0va - det låter ju toppen, får kika på en sån när det blir dags för nästa stol kanske, eller ja, i god tid innan förstås. De var rätt dyra men det kan det väl få vara värt :)

Jag tror jag minns dig från min tråd om gravida med fibromyalgi eller annan kronisk värk, kan det stämma? :) Jag har fått min diagnos ändrad från fibro (eller ja, den står väl kvar kanske, men det har tillkommit en) till ehler-danlos nu. Är svag och instabil, det är blä, men livet går vidare och man får försöka hitta så smarta lösningar som möjligt för att få vardagen att funka. :) Vagnen är toppen! Brukar dra packning på vår, tur att vi har en gammal pansarvagn som man kan packa mycket på. Iofs inte heller så snällt med pansarvagnar när man har problem med kroppen och framförallt armarna, spanar lite på någon mer lättsvängd modell, men pansarvagnen får vara kvar den också :)
    Ja det stämmer, jag hade troligen borrelia för jag blev "frisk" efter blodförgiftningen jag fick vid förlossningen. Fick massa antibiotika så nu mår jag mycket bättre men helt återställd är jag inte. Har man EDS och liknande är den stolen kanon ur monteringssynpunkt även om den är tung att flytta men vi sätter den på någon av våra vagnar så funkar det bra. Har testat på både kronan sulkyn och Phil&teds, på den har vi syskonsits så bilstolen får sitta överst och barnet under. :D

Synd att det inte finns smidiga lösnignar så man kan ha stora bilstolar på vagnen också precis som babyskydden. 
  • Cyberfru

Tänk vad konstigt det kan vara! Skönt att du är bättre! Själv blev jag "frisk" av en influensavaccination. Tyvärr gick det över efter några veckor sådär, men det får en ju att misstänka att immunförsvaret ändå är inblandat på något vis. Mådde också betydligt bättre under förra graviditeten, men den här gången verkar jag inte ha samma tur. Nåja, nu slut på OT-babblet :) Tack för tips, tar tacksamt emot fler tips, framförallt för hur vi ska lösa situationen i _våra_bilar, för det känns lite olustigt, har ingen större lust att börja leta bil igen. Trodde att vi hade framtidssäkrat oss med åtminstone Subarun.

• Gsson

Idag har jag stött på en äldre Acta Graco. Den liknade en blandning mellan hiway och twoway. Inget stödben och där man låser fast bältet fanns inga "lås" utan man drog bara bältet genom nån slags plastgrej

• Gsson

Jäkla app som klipper inlägg! Jaja, det GICK INTE att få stolen att sitta fast! Hur jag än spände och grejade...
    Kan nån ha en susning om hur gammal den är?

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!