• Cyberfru

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Hej på er! Nu har jag ägnat senaste månaden (typ) åt att läsa igenom gamla tråden och den här nya. Vi har en dotter på 2 år och en till liten beräknad till början på april så nu snurrar tankarna om hur vi får plats med två stolar i bilarna.

Vi bor på landet och behöver ha varsin bil med varsin uppsättning stolar i eftersom vi delar på hämtning och lämning på förskolan etc.

Idag har maken en volvo v40 (-01 tror jag) med en britax maxway i och jag har en subaru outback (från runt 00-01) med en britax hiway II i.

I Volvon finns ingen airbag fram och vi har tidigare haft tösen fram för att kunna utnyttna platsen bakom passagerarstolen, men vi tyckte att det blev lite för stökigt att ha henne fram, hon kastar saker och härjar för att få uppmärksamhet, men bak sitter hon oftast rätt nöjd och det går att förklara för henne att man inte kan hjälpa henne förrens man kan stanna bilen.

Har man stolen fram i volvon får man knappt och jämt plats bakom henne och det finns ingen chans att man får in en bakåtvänd bilbarnstol bakom, såvida det inte finns någon stol som är mindre än hiwayen, men det gör det väl inte? Har frågat på tusen butiker känns det som men alla rekommenderar hiway. Bakom föraren går det absolut inte och då är vi ändå rätt korta, jag 164 och maken cirkus 1 decimeter längre, men med korta ben så vi kör på samma stolsinställning. Nu sitter stolen i mitten på volvon och det funkar hyffsat men det ser trångt ut att få plats med någon stol bredvid eller framför. Någon som har någon erfarenhet av alternativa stolar eller placeringar av stolar?

I Subarun sitter dottern på höger bak, bakom passagerarstolen. Fram finns en airbag så det sätet kan vi inte utnyttja, men vi kan tänka oss att ev. koppla ur den airbagen om det är säkert och rekommenderas från Subaru. Tror det kostar 3k och det kan det vara värt om vi slipper byta bil. Problemet är att framför Hiwayen får man knappt och jämt plats att sitta, man sitter otroligt obekvämt och ganska osäkert känns det som och det får definitivt inte plats en bilstol framför. Det går inte heller att få plats med någon av de stolar vi har idag bakom passageraren och i mitten ser det också trångt ut, dessutom är det någon form av extrabälte där som är kopplat i taket och löstagbart, vet inte om det räcker till eller känns säkert nog att använda till en bilstol.

Vi kan absolut inte ändra på förarstolarna och skulle helst behöva MER plats för passagerare då vi ofta åker på långresor och jag har en bindvävssjukdom som gör att jag är väldigt känslig för hur jag sitter, får svinont annars och värken kan hålla i sig i veckor om jag har "misskött" mig, så det handlar inte bara om en vanlig komfortfråga.

Så är det någon som har några som helst idéer hur vi kan lösa vår situation? Måste vi byta bil? Och vad skulle vi isåfall kika på? (Den behöver vara bekväm att åka i och i mitt fall måste det vara en automat, vi måste få plats med MYCKET packning eftersom vi ofta åker bort längre stunder och det brukar vara fullt i subarun som det ser ut idag, antagligen blir det inte bättre med ett till barn ;) )

Kan tillägga att dottern är ganska liten, runt 80 cm lång och väger ca 9,5 kilo trots att hon är nyss fyllda 2 år, vi är ju inte så långa av oss i vår familj så hon kommer nog inte bli någon långskånk och kommer säkert sitta bra i sin hiway/maxway rätt länge till. Viktigt också att hon sitter väldigt bekvämt och säkert eftersom vi just åker många långresor. I ena bilen skulle vi kunna ha någon "enklare" modell av stol, eftersom den mest går till förskolan och tillbaks, ca 3 km enkel resa, eller max ett par mils resa åt gången. Vi åker nästintill alltid den bekvämare subarun om vi ska åka långt.

För oss är det extremt viktigt att barnen sitter säkert och alltså bakåtvänt så länge det bara går. Jag jublar lite över att dottern ändå är rätt liten, så hon kommer få plats bakåt lääänge ;) Hade vi haft möjlighet hade vi nästan åkt bakåtvända själva. Sätter oss alltid bakåt på tåg och bussar de få gånger vi åker så, fast vi har inte åkt mkt sånt sen vi fick vår dotter, då tar vi bilen istället.

Ursäkta långt inlägg, hoppas ni orkar läsa och har några idéer! :)

• Cyberfru

När jag ändå är i frågetagen kan jag fråga om ni har några tips om en bakåtvänd stol som är extremt lätt att montera? Jag såg till min fasa att min mamma kör mitt systerbarn i en ganska gammal stol (en sån där hemsk med nalleklädsel, som hon säkert köpt på loppis) som dessutom såg ut att sitta rätt löst. Till sitt försvar sa hon att hon inte orkar bära och sätta fast nyare stolar och på ett sätt kan jag förstå henne, hon har väldigt mkt värk och reumatism.

Hon har flera barnbarn och fler blir det och kommer säkert vara mkt barnvakt och köra en del med barnen, vi bor långt ifrån så vi har alltid vår egen bil när vi hälsar på och om hon ska åka någonstans med vår dotter brukar hon istället få låna vår bil med bilstol som JAG monterat och känner mig trygg med. Men jag oroar mig för mina syskonbarn. Funderar nästan på om vi ska försöka gå ihop och köpa ett bättre alternativ till henne, men det är ju ett måste att hon klarar av att montera den liksom.

Hon har garanterat inte isofix i bilen, kör en gammal volvo.

Vet att många tjatar om att hiwayen är så himla lätt att flytta och montera, men jag som precis som mamma har problem med händer och handleder får nästan dra sönder mig för att få den att sitta tillräkligt hårt, Det är så knasigt att man ska dra neråt med banden, man får ju inte lika mkt kraft då känns det som. Maxwayen hade väl något annorlunda underförankringsbälten men jag vet att maken kämpade rätt friskt med den också.

Vet inte heller om mamma går med på att vi hjälper henne att montera stolen och att den sen får sitta där, tror att hon ibland måste utnyttja alla platserna och SÅ ofta kör hon kanske inte barnbarnen.

Man blir ju helt mörkrädd över att hon vågar köra sitt barnbarn i en sån där stol och att syrran vågar låta sitt barn åka med där.

Finns det några andra alternativ än hiway? Ett stort plus är om det går lätt att ställa om bälteshöjden och ev. lutning så  att man kan köra barn i olika ålder och storlek i den utan problem, annars blir det nog att någon får åka med fel bälteshöjd är jag rädd. Maxwayen är ju bra på så sätt, enkelt att flytta bälteshöjden på den. Idag skiljer det nästan 2 år på äldsta och yngsta barnbarnet, men minstningen barnvaktas inte så mkt än och sitter fortfarande i babyskydd, men det är ju bara en tidsfråga innan det är dags för stol.

• Cyberfru

Coyote - Jo så brukar jag göra redan, det är enda sättet, men det är ändå svårt tycker jag, kanske går lättare när jag har ordentliga handledsskydd att sätta på mig så inte handlederna blir så svaga och vingliga. Jag kanske är extrempetig med hur hårt stolen ska sitta iofs, brukar alltid klaga på makens fastsättning och den de gör i butik ska vi inte snacka om, hujedamig. Monterade om svärmors nya maxway på en gång, den satt ju alldeles tokigt! Tycker inte man ska erbjuda sig att montera om man inte gör det ordentligt. Faktiskt.

t0va - Monterade öglor i bilen? Sätter man dem i golvet eller var då? Kan ju vara bra att kunna byta stol mellan bilar och så tänker jag, hon byter bil emellanåt och har dessutom två bilar hon kör med.

Får kolla upp det iallafall! En stol som bara går till 18 kilo räcker nog inte till, systerbarnet är rätt rejäl av sig och kommer nog snabbt växa ur den. Vi får klura lite, men vettetusan om jag får med mig syskonen på att köpa en stol heller och det känns som lite mkt pengar bara sådär, vår dotter åker som sagt aldrig i hennes bil. Men jag får lite ont i magen av att tänka på den där gamla skitstolen :/

• Cyberfru

Nu har jag läst bruksanvisning och kollat på monteringsfilm för den där axkidstolen, verkar sjukt smart!

Tar den mycket plats i bilen? Skulle kunna tänka mig en sån själv nästan :)

• Cyberfru

t0va - det låter ju toppen, får kika på en sån när det blir dags för nästa stol kanske, eller ja, i god tid innan förstås. De var rätt dyra men det kan det väl få vara värt :)

Jag tror jag minns dig från min tråd om gravida med fibromyalgi eller annan kronisk värk, kan det stämma? :) Jag har fått min diagnos ändrad från fibro (eller ja, den står väl kvar kanske, men det har tillkommit en) till ehler-danlos nu. Är svag och instabil, det är blä, men livet går vidare och man får försöka hitta så smarta lösningar som möjligt för att få vardagen att funka. :) Vagnen är toppen! Brukar dra packning på vår, tur att vi har en gammal pansarvagn som man kan packa mycket på. Iofs inte heller så snällt med pansarvagnar när man har problem med kroppen och framförallt armarna, spanar lite på någon mer lättsvängd modell, men pansarvagnen får vara kvar den också :)

• Cyberfru

Tänk vad konstigt det kan vara! Skönt att du är bättre! Själv blev jag "frisk" av en influensavaccination. Tyvärr gick det över efter några veckor sådär, men det får en ju att misstänka att immunförsvaret ändå är inblandat på något vis. Mådde också betydligt bättre under förra graviditeten, men den här gången verkar jag inte ha samma tur. Nåja, nu slut på OT-babblet :) Tack för tips, tar tacksamt emot fler tips, framförallt för hur vi ska lösa situationen i _våra_bilar, för det känns lite olustigt, har ingen större lust att börja leta bil igen. Trodde att vi hade framtidssäkrat oss med åtminstone Subarun.

• Cyberfru

Jag skulle nog inte få plats med två hiway och ytterligare en stol i baksätet på min subaru outback. Kanske går det på bredden, lite osäker där, men har svårt att tänka mig att det går på andra ledden, det går inte att ha en hiway bakom förarstolen tex, då får man sitta spikrak och skitnära ratten :/

• Cyberfru

Coyote - Både jag och maken är korta och behöver inte så mycket benutrymme, dessutom kör vi med samma inställning för benen vilket är toppenbra, dock behöver jag ha ganska bakåtlutat säte för att sitta bra, lider av kronisk smärta så jag kan inte riktigt ändra på sitsställningen allt för mycket heller.

Dock skiljer det rätt mycket i baksätesstorlek mellan årsmodellerna på outbacken, brorsan har en nyare och de får mkt bättre plats i baksätet än vi. Vår är från 2000 tror jag.

Klurar lite på hur vi ska göra i framtiden eftersom vi har en bebis i magen som beräknas komma ut i april, storasyster sitter bakom passagerarplatsen och man sitter sjuuukt obekvämt framför henne, inget för långresor direkt! Nu sitter jag oftast bak med henne när vi åker hela familjen, men det kommer bli trångt med två stolar och en vuxen bak sedan, kanske kanske det går att ha en stol fram om vi kopplar ur airbagen. Vi får klura och prova lite. Först och främst ska vi ju få plats med ett babyskydd, men förra gången bytte vi från babyskyddet rätt tidigt, dottern satt stadigt jättetidigt och hatade babyskyddet och jag orkade inte bära det längre, trots att hon var rätt liten till växten och vi hade ett väldigt lätt babyskydd. Hon blev supernöjd när hon fick sin Hi-way II! (Men vi hade en del vänner som tyckte att vi bytte för tidigt, de hade fått för sig att det var säkrare att åka i babyskyddet).

• Cyberfru

Har ni sett den här? http://www.gobaby.se/pookie-poncho-akpase-1268.html
    Verkar som ett bra alternativ för dem som har kalla bilar och inte vill/kan klä av sina barn innan de spänner fast dem. Har inte sett den irl utan sprang på den på en barnvagnsblogg. Vi försöker att alltid värma bilen innan och kör med tunn fleece i bilen, men om vi inte hade möjlighet vore väl något sånt här riktigt bra?! :)

• Cyberfru

Vi har den till vår tvååring och är nöjda med den! Har en hi way II sedan tidigare som också är en bra stol, men den här är lättare att justera bälteshöjden och så på. Tyckte den var aningens svårare att montera, men det är nog olika i olika bilar och kanske också en vanesak eftersom det är en annan typ av underförankringsremmar till maxwayen. Kan rekommendera den iallafall, den verkar bekväm och bra också!

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!