BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Hej på er! Nu har jag ägnat senaste månaden (typ) åt att läsa igenom gamla tråden och den här nya. Vi har en dotter på 2 år och en till liten beräknad till början på april så nu snurrar tankarna om hur vi får plats med två stolar i bilarna.
Vi bor på landet och behöver ha varsin bil med varsin uppsättning stolar i eftersom vi delar på hämtning och lämning på förskolan etc.
Idag har maken en volvo v40 (-01 tror jag) med en britax maxway i och jag har en subaru outback (från runt 00-01) med en britax hiway II i.
I Volvon finns ingen airbag fram och vi har tidigare haft tösen fram för att kunna utnyttna platsen bakom passagerarstolen, men vi tyckte att det blev lite för stökigt att ha henne fram, hon kastar saker och härjar för att få uppmärksamhet, men bak sitter hon oftast rätt nöjd och det går att förklara för henne att man inte kan hjälpa henne förrens man kan stanna bilen.
Har man stolen fram i volvon får man knappt och jämt plats bakom henne och det finns ingen chans att man får in en bakåtvänd bilbarnstol bakom, såvida det inte finns någon stol som är mindre än hiwayen, men det gör det väl inte? Har frågat på tusen butiker känns det som men alla rekommenderar hiway. Bakom föraren går det absolut inte och då är vi ändå rätt korta, jag 164 och maken cirkus 1 decimeter längre, men med korta ben så vi kör på samma stolsinställning. Nu sitter stolen i mitten på volvon och det funkar hyffsat men det ser trångt ut att få plats med någon stol bredvid eller framför. Någon som har någon erfarenhet av alternativa stolar eller placeringar av stolar?
I Subarun sitter dottern på höger bak, bakom passagerarstolen. Fram finns en airbag så det sätet kan vi inte utnyttja, men vi kan tänka oss att ev. koppla ur den airbagen om det är säkert och rekommenderas från Subaru. Tror det kostar 3k och det kan det vara värt om vi slipper byta bil. Problemet är att framför Hiwayen får man knappt och jämt plats att sitta, man sitter otroligt obekvämt och ganska osäkert känns det som och det får definitivt inte plats en bilstol framför. Det går inte heller att få plats med någon av de stolar vi har idag bakom passageraren och i mitten ser det också trångt ut, dessutom är det någon form av extrabälte där som är kopplat i taket och löstagbart, vet inte om det räcker till eller känns säkert nog att använda till en bilstol.
Vi kan absolut inte ändra på förarstolarna och skulle helst behöva MER plats för passagerare då vi ofta åker på långresor och jag har en bindvävssjukdom som gör att jag är väldigt känslig för hur jag sitter, får svinont annars och värken kan hålla i sig i veckor om jag har "misskött" mig, så det handlar inte bara om en vanlig komfortfråga.
Så är det någon som har några som helst idéer hur vi kan lösa vår situation? Måste vi byta bil? Och vad skulle vi isåfall kika på? (Den behöver vara bekväm att åka i och i mitt fall måste det vara en automat, vi måste få plats med MYCKET packning eftersom vi ofta åker bort längre stunder och det brukar vara fullt i subarun som det ser ut idag, antagligen blir det inte bättre med ett till barn ;) )
Kan tillägga att dottern är ganska liten, runt 80 cm lång och väger ca 9,5 kilo trots att hon är nyss fyllda 2 år, vi är ju inte så långa av oss i vår familj så hon kommer nog inte bli någon långskånk och kommer säkert sitta bra i sin hiway/maxway rätt länge till. Viktigt också att hon sitter väldigt bekvämt och säkert eftersom vi just åker många långresor. I ena bilen skulle vi kunna ha någon "enklare" modell av stol, eftersom den mest går till förskolan och tillbaks, ca 3 km enkel resa, eller max ett par mils resa åt gången. Vi åker nästintill alltid den bekvämare subarun om vi ska åka långt.
För oss är det extremt viktigt att barnen sitter säkert och alltså bakåtvänt så länge det bara går. Jag jublar lite över att dottern ändå är rätt liten, så hon kommer få plats bakåt lääänge ;) Hade vi haft möjlighet hade vi nästan åkt bakåtvända själva. Sätter oss alltid bakåt på tåg och bussar de få gånger vi åker så, fast vi har inte åkt mkt sånt sen vi fick vår dotter, då tar vi bilen istället.
Ursäkta långt inlägg, hoppas ni orkar läsa och har några idéer! :)