• mini75

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Varför ska man inte använda vändbar stol framåtvänd? Jag har en acta graco duoflex till min dotter. När man jämför den med en bältesstol så känns det ju som de är ungfär lika stora/tunga. Förstår inte skillnaden riktigt och har inte orkat läsa igenom hela tråden...
    Finns bältesstolar med isofix? Är det mycket bättre/säkrare i så fall? Tänker att stolen är fast vid eventuell krock...

• mini75

Ok, tack för svaret. Men nu i helgen provade jag duoflexen framåtvänd bara för att vi skulle åka en liten runda i min systers bil och skulle flytta med stolen ( min dotter fyller 5 år om en månad). Där var ett "hack" att sätta bältet i och jag tyckte det såg väldigt bekvämt ut. Systerns dotter satt i en bältesstol bredvid så det var därför jag passade på att jämföra.

Jag kommer absolut att köpa en bältesstol ändå men var ändå nyfiken på vari skillnaden låg... Min tjej är inte så stor (hon har inte växt ur duoflexen på längden på ryggen) men hennes ben är ganska böjda och det ser knöligt ut med alla vinterkläder osv. Det är därför jag är sugen på att vända henne.
    Tycker du det är bättre att sätta henne bakåtvänd i framsätet då hon får mer plats med benen där i stället för att vända henne? Kopplar ur airbagen med nyckel då förstås! Känns som hon sitter mer skyddad i baksätet egentligen.

Om man köper en bältesstol utan isofix ska man då bälta fast den? Hur då? Man har ju bältet på barnet, eller  är jag trög nu? Tyckte du skrev så...

• mini75

Coyote: Hon har faktiskt klagat lite men men, vi har kanske gjort en grej av det?

En sak till. Multi tech som var den stolen som fått bäst betyg när jag köpte stol till dotter nr 2, har inte den extremt dåligt benutrymme? Min lilla som bara är typ 86 cm får jag ju knöla in....
    Då är duoflexen bättre där, eller har jag fel för mig? Vad tycker ni som har multitech?

• mini75

Fick en besafe izi up fix stol i juklapp till vår dotter (5 år). Är det en bra stol? Izofix tycker jag verkar bra och att där är någon sorts rotering på stolen vid sidkollision. Fattar inte riktigt vad det innebär...

• mini75

Kombistolar, finns det som har isofixfästen både vid framåt och bakåtvänd användning?
    När stolen är bakåtvänd och isofixfästen behövs det då inget mer att fästa med? Inga förankringsband?
    Tacksam för snabbt svar

• mini75

Aha, tack! Den frågan var å kompisars vägnar.
     Jag är i bältesstolsköpartagen, dvs från 4 år. Vill såklart ha den bästa. Vad tror du om cybex solution x2 fix? den verkar ha fått bra i många test...

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!