• Coyote

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

t0va skrev 2012-10-04 13:23:27 följande:
    jag säger nja på det. Ja man ska kunna få upp bältet fort vid en olycka om det tex. brinner i bilen så man måste ta sig därifrån fort. Men om man väger det mot att kunna ha barnet bakåtvänt och sitta säkert och inte ta sig ur och ställa sig upp så skulle jag prova att vända bälteslåset om det var så att det inte spelade någon roll för själva låsningen.

Det finns plasthylsor man kan sätta över bältesknappen så det bara går att få upp den med hjälp av tex. en penna. Används ofta till barn och vuxna med utvecklingsstörning som inte förstår att de inte får öppna bältet.

Vid olyckor där det inte är livsfarligt att vara kvar i bilen så ska barnen sitta kvar tills räddningstjänst säger att barnet får komma loss. Många gånger så kan man ta ur hela stolen med barnet kvar i stolen, för då rör man inte barnets nacke och huvud och förvärrar inte ev. skador. Räddningstjänst skär sönder bältena också så för deras skull behöver inte knapparna vara lätta att nå.

Bäst är om man kan ha en kniv som är gjord för att skära av bälten i sin bil lättillgängligt, för i en stressad situatin är det inte så lätt att knäppa upp knappen till bältet hur lättillgängligt den än sitter.
    Jag är beredd att hålla med dig, i en extrem situation, som det känns som att det handlar om när en treåring envisas med att knäppa upp bältet, så får man ibland tänka på sannolikheten. Hade jag varit tvungen att manipulera spännet på något vis så hade jag också placerat ett par bältesskärare (såna där specialare som man inte kan skära sig på) i bilen.

Men jag hade också sett till att placera barnet i framsätet så man kan stoppa det hela på en gång, och helt enkelt stannat bilen och vägrat köra vidare förrän ungen satt fast igen.
  • Coyote

Vet ni något fall där ett barn dött på grund av att en urkopplad airbag utlöst?

• Coyote

Aha, men det gäller alltså bilar med elektronisk urkoppling, inte de med nyckelavstängning eller de där man lämnat in bilen och monterat på ett motstånd?

• Coyote

Galia, vi hade vår hi-way i mitten på en v70, och det funkade, om stödbenet var på det kortaste. Vi flyttade ut den lite på sätet så gick det bra, har ni testat det?

• Coyote
    Galia skrev 2012-10-16 22:07:15 följande:
    t0va: Jag har för mig att jag läst att det är säkrare bak, men jag kan ha fel. Om inte annat så tycker jag det kan hindra sikten i höger backspegel om man har en stol där så jag skulle helst vilja ha stolarna bak. 
    Har varit inne på en two-way just för att den är lång i ryggen, men då ska jag kolla upp axkids också. Tack för tipset! 

Minimillan och Coyote: Jag fick hjälp att installera Hi-wayen av Säkerhetsbutiken i sthlm och då frågade jag om det gick att ha stolen i mitten och det gick inte pga stödjebenet och balken fick jag då till svar. Det var han Bell som sa det (är rätt säker på att det var han) så jag ifrågasatte inte det, men det kanske går ändå.
    Vad har ni för årsmodell? Kanske är något sånt som skiljer... Om Bell har sagt det så kan du lita på det. Hi-way fungerar bra i framsätet på en -05:a, det går att se spegeln helt. Men det beror ju förstås också på hur man sitter som förare.
  • Coyote
    Galia skrev 2012-10-16 22:07:15 följande:
    t0va: Jag har för mig att jag läst att det är säkrare bak, men jag kan ha fel. Om inte annat så tycker jag det kan hindra sikten i höger backspegel om man har en stol där så jag skulle helst vilja ha stolarna bak. 
    Har varit inne på en two-way just för att den är lång i ryggen, men då ska jag kolla upp axkids också. Tack för tipset! 

Minimillan och Coyote: Jag fick hjälp att installera Hi-wayen av Säkerhetsbutiken i sthlm och då frågade jag om det gick att ha stolen i mitten och det gick inte pga stödjebenet och balken fick jag då till svar. Det var han Bell som sa det (är rätt säker på att det var han) så jag ifrågasatte inte det, men det kanske går ändå.
    Förlåt, glöm vad jag sa om mitten bak! Fan, jag har virrat till det helt, det var ju för sjutton i en Saab 9-5 vi hade den där, inte i v70... Förlåt förlåt förlåt!
  • Coyote

Idag blev jag stannad i en poliskontroll, nykterhet och körkort ni vet. Men polisen tog sig även tid att kolla att bilbarnstolarna satt fast, tydligen hade han inte sett en bältad bas tidigare, för han frågade hur det skulle vara, hur man fäste den och var väldigt intresserad, och provdrog i stolarna så de verkligen satt fast. Dessutom fick jag beröm för att alla tre barn sitter bakåtvända. Jag gillar att polisen kollar även sånt, det har jag aldrig upplevt tidigare.

• Coyote

Babyskyddet i baksätet på vår bil har taskig lutning, inom ramen för vad som är godkänt enligt den där "mätaren", men bebisarna blir ledsna när de sitter på det viset, lite för upprätt liksom. På grund av att det är trångt vill jag använda basen, och igår lade jag in en vikt fleecefilt mot ryggstödet, så blev det bättre lutning. Kom på  nu idag, är det okej att göra så?

• Coyote
    Cyberfru skrev 2012-10-31 10:56:35 följande:
    När jag ändå är i frågetagen kan jag fråga om ni har några tips om en bakåtvänd stol som är extremt lätt att montera? Jag såg till min fasa att min mamma kör mitt systerbarn i en ganska gammal stol (en sån där hemsk med nalleklädsel, som hon säkert köpt på loppis) som dessutom såg ut att sitta rätt löst. Till sitt försvar sa hon att hon inte orkar bära och sätta fast nyare stolar och på ett sätt kan jag förstå henne, hon har väldigt mkt värk och reumatism.

Hon har flera barnbarn och fler blir det och kommer säkert vara mkt barnvakt och köra en del med barnen, vi bor långt ifrån så vi har alltid vår egen bil när vi hälsar på och om hon ska åka någonstans med vår dotter brukar hon istället få låna vår bil med bilstol som JAG monterat och känner mig trygg med. Men jag oroar mig för mina syskonbarn. Funderar nästan på om vi ska försöka gå ihop och köpa ett bättre alternativ till henne, men det är ju ett måste att hon klarar av att montera den liksom.

Hon har garanterat inte isofix i bilen, kör en gammal volvo.

Vet att många tjatar om att hiwayen är så himla lätt att flytta och montera, men jag som precis som mamma har problem med händer och handleder får nästan dra sönder mig för att få den att sitta tillräkligt hårt, Det är så knasigt att man ska dra neråt med banden, man får ju inte lika mkt kraft då känns det som. Maxwayen hade väl något annorlunda underförankringsbälten men jag vet att maken kämpade rätt friskt med den också.

Vet inte heller om mamma går med på att vi hjälper henne att montera stolen och att den sen får sitta där, tror att hon ibland måste utnyttja alla platserna och SÅ ofta kör hon kanske inte barnbarnen.

Man blir ju helt mörkrädd över att hon vågar köra sitt barnbarn i en sån där stol och att syrran vågar låta sitt barn åka med där.

Finns det några andra alternativ än hiway? Ett stort plus är om det går lätt att ställa om bälteshöjden och ev. lutning så  att man kan köra barn i olika ålder och storlek i den utan problem, annars blir det nog att någon får åka med fel bälteshöjd är jag rädd. Maxwayen är ju bra på så sätt, enkelt att flytta bälteshöjden på den. Idag skiljer det nästan 2 år på äldsta och yngsta barnbarnet, men minstningen barnvaktas inte så mkt än och sitter fortfarande i babyskydd, men det är ju bara en tidsfråga innan det är dags för stol.
    Jag har egentligen inga tips att komma med, förutom det här med att spänna bältet. Jag tycker också det är svårt att dra neråt, men jag brukar sätta foten på bältet och dra änden uppåt i stället, då behöver man inte riktigt lika mycket kraft, om du förstår hur jag menar?
  • Coyote
    mini75 skrev 2012-11-12 10:16:39 följande:
    Ok, tack för svaret. Men nu i helgen provade jag duoflexen framåtvänd bara för att vi skulle åka en liten runda i min systers bil och skulle flytta med stolen ( min dotter fyller 5 år om en månad). Där var ett "hack" att sätta bältet i och jag tyckte det såg väldigt bekvämt ut. Systerns dotter satt i en bältesstol bredvid så det var därför jag passade på att jämföra.

Jag kommer absolut att köpa en bältesstol ändå men var ändå nyfiken på vari skillnaden låg... Min tjej är inte så stor (hon har inte växt ur duoflexen på längden på ryggen) men hennes ben är ganska böjda och det ser knöligt ut med alla vinterkläder osv. Det är därför jag är sugen på att vända henne.
    Tycker du det är bättre att sätta henne bakåtvänd i framsätet då hon får mer plats med benen där i stället för att vända henne? Kopplar ur airbagen med nyckel då förstås! Känns som hon sitter mer skyddad i baksätet egentligen.

Om man köper en bältesstol utan isofix ska man då bälta fast den? Hur då? Man har ju bältet på barnet, eller  är jag trög nu? Tyckte du skrev så...
    Har din dotter själv klagat över att det är obekvämt med böjda ben? För vad vi vuxna tycker ser obekvämt ut är inte alltid samma som barnen...
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!