cocoform skrev 2012-09-06 07:20:28 följande:
Till "anonym (vårdbiträde)" undrar jag om du har fått gå läkemedelsutbildning, har fått gå brevid, har blivit visad hur liften fungerar osv? Av ditt inlägg verkar det också som att du jobbade med liften själv? Det är inte tillåtet. Det ska alltid vara dubbelbemanning vid arbete med lift. Dessutom är arbete med lift ett uppdrag enligt HSL och därmed arbetsterapeuten skyldig att visa dig hur du gör en säker förflyttning. Detta för din egen skull och för vårdtagarens skull. Var det gäller det missade morfinplåstret så tycker jag det är märkligt att sköterskan delegerar den uppgiften till ett oerfaret vårdbiträde.
Du är (var?) oerfaren och borde ha fått ordentlig utbildning innan du började ditt jobb. Det är alltså inte ditt fel. Det är ett praktexempel på ledningens oförmåga att göra rätt.
Det är märkligt att det där med introduktion av nyanställda i vården inte har blivit bättre. Jag jobbade som sjukvårdsbiträde som ung - det är ett kvarts sekel sedan, HJÄLP!

Vi hade bara en och en halv dags utbildning! En sjuksköterska visade hur man bäddar, matar och hur man sätter ett bäcken under en patient och tar bort det. Och så fick vi öva jättefort. Och se en film om bemötande, som i och för sig var bra. Mycket mer var det inte.
Sedan skulle man gå bredvid någon ett par dagar, men den kvinnan "kastade mig till vargarna" upplevde jag. Hon väntade sig att jag skulle kunna allting på en gång, och hade ingen förståelse för att jag var osäker och blyg inför patienterna. (Alla var inte gamla på den avdelningen, utan det var även t.ex. en ung, snygg man där som skulle ha hjälp med nedre toalett.... jag var ARTON!) Det där är jättetråkiga minnen, trots att jag vande mig med tiden och inte orsakade några speciella missöden.