Mamma46 skrev 2012-08-23 23:17:14 följande:
Förstår att du vill skapa debatt. Men det är inte rimligt att endast komma med anklagelser och inte ta problematiken runt grödor. Man kan slänga hur mycket statistik som helst fram och tillbaka om man vill, men det löser inget.
Jag köper så mycket svenskt och närodlat som jag kan och har inget dåligt samvete utan tycker att sverige är bra på att hantera matproduktionen, relativt sett. Men allt kan alltid bli bättre såklart, och man måste alltid jobba för förbättringar. Oavsett om det är kött eller grönsaker.
Och vem kan alltid köpa ekologiskt närproducerat odlade grönsaker? Och vem vill äta för mycket grönt som är genmanipulerat, snabbodlat men med mindre vitaminer, besprutat och transporterat från långt hemifrån...?!
Kött är en naturlig ingrediens i vår mat men vi behöver inte mycket. Naturligtvis vill man matdjuren ska ha det så bra det går men samtidigt vill jag ha kvar vår planet, att den inte skövlas för mer odlingsmark och där vilda djur inte längre får plats etc etc. Allting är en balans...
Jag hoppas du inte är en av dem som då och då besöker zoon eller tittar på djurshower utomlands eller besöker pyramiderna där hästar far otroligt illa... Jag hoppas du är konsekvent i ditt tänk och agerande.
Konsekvent är mitt andra namn. Inga pyramider, inga zoobesök. Men självklart faller man igenom ibland, må hända av okunskap. Ingen är moraliskt överlägsen och jag är många mil ifrån.
Anser inte att jag har anklagat en enda liten köttis i denna tråd.
Ville höra lite resonemang bara.