• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Åsa

zebran: "och det ju uppenbarligen inte direkt gynnar ens egna gener att inte skaffa avkomma (vilket jag antar ar den naturliga foljden hos de flesta exklusivt homosexuella djur). "
    Faktum är att det faktiskt kan gynna de egna generna enligt vad jag läst. (Jag skrev om det tidigare i tråden.) Man kanske ska hålla i tankarna att våra arvsanlag inte ändrats nämnvärt sedan ett jägar-samlarsmhälle med små familjegrupper.

De "egna" generna delar man ju nämligen i hög utsträckning med sina nära släktingar. Jag kommer inte ihåg matematiken i de exempel som gavs (inte i branschen själv), men de gick ut på att om man t ex bidrog till att ett syskon kunde "driva upp" flera levande barn i vuxen ålder så hade man bidragit _mer_ till de "egna" genernas överlevnad än om man själv fick enstaka överlevande barn.

Detta levnadssätt har varit utbrett homosexualitet förutan och på sina håll tydligen till och med föreskrivet. I t ex det förrevolutionära Kina var det tydligen vanligt i familjer med begränsade resurser att bara äldste brodern "fick" gifta sig och att de yngre skulle stanna kvar och arbeta med/för honom och på så sätt främja välståndet för honom och i förlängningen för de barn som föddes. Vilket ur genetisk synvinkel enligt ovan resonemang faktiskt skulle gynna även den yngre brodern.

• Utopia

MrsL,
    ->"Angående "homosexualiet" bland djur:
    När djur utför homosexuella handlingar så är det oftats av misstag."

Tja, det här styrker ju bara vår syn på saken: att det är högst "naturligt", om den nu sker av misstag. Alltså förekommer det och är det en del av naturen och samspelet mellan individer. Vad är annars definitionen av naturligt? Och så skulle jag gärna vilja veta om du anser det som är naturligt vara bra och motsatsen, onaturligt, dåligt. Det är svårt att diskutera om man inte klargör såna ståndpunkter så man vet vad man utgår ifrån. Det är rätt meningslöst att diskutera naturligt eller inte om det inte finns nån defintion av det och inte vet vad man anser om nåt om man säger att nåt är naturligt eller inte.

• Yiskah

MrsL du skrev att du hade 4 barn. Man räknar med att ca 10% av befolkningen är rent homosexuell, bisexuella är bra mycket högre men....chansen att något av dina barn kommer att bli/är homosexuell finns där med någon procent.
    Nu tror inte jag att dina barn kanske kommer att leva ut det här då med tanke på er tro och er uppfostran, men jag undrar ändå vad du skulle göra om det visade sig att ditt barn faktiskt valde att leva öppet som homosexuell? Om nu ditt barn inte skulle välja detta pga er tro så skulle ju hon/han förtrycka sin egen person, sin egen själs längtan, kanske gifta sig med det motsatta könet och försöka leva "syndfritt", men oj vad olycklig hon/han kommer att vara. För att vara homo är inget som varken går att bota, eller frälsa bort, det är något man är, inget man väljer! Önskar du att ditt barn lever olyckligt med en människa den inte älskar, som den äcklas av att ha sex med bara för att skaffa barn och vara gud till lags? Är det vad du önskar för dina barn? Är det viktigare än att se dina barn följa sitt hjärta. För tron sitter i hjärnan, men kärleken i hjärtat.

• Matillin

Santos citat:
    Förbjud religion

Vem vet din profetia kanske slår in..

• Sallisen

fiasthlm

Snabbare än han tror kanske han får rätt!

• Santos

fia sthlm: Jag tycker inte det då dom flesta religösa människorna använder det till något gott. Det är när förebilder och ledare använder religion till att vinna något på det, eller använder religion för att ha något att luta sig mot när dom gör nått dumt det blir farligt...

Blir bara sä trött på att dom kan gömma sig bakom en religion och trycka ner människor så mycket som dom gör. Bibeln säger att alla homosexuella ska dö, dö dö och brännas på bål. Men det är vad biblen säger, jag läser bara vad som står där... Men visa lite humanitet istället religösa svin...

Åke Green see you in hell, your god hates yo...

• Trinity78

Vad hände med "älska din nästa" och "den som är utan synd ska kasta första stenen"? Borde inte Gud älska er mer om ni visar kärlek, förståelse, empati och omtanke?

Heja Buddismen och Dalai Lama.

• Matillin

Santos
    Det står iofs inte i bibeln att homosexuella ska brännas på bål
    Isf skulle alla som dricker för mycket eller har sex innan äktenskapet oxå brinna
    Men jag förstår vad du menar.

Alla dessa religionskrig tex där prästerna står på varsinna sidor och välsignar soldaterna och ber till samma gud?

• Santos

Min bibel säger att alla som är emot homosexuella ska utvisas till Australien (För i min bibel 1:12 så tar vi över australien och gör det till en fängelse ö igen)

Fast jag tycker inte att man ska skicka dit dom. Jag tycker bara vi ska disskureta böghatarna som något onaturligt och äckligt. Vi ska lära våra barn att religösa är böghatare och att när ni blir stora har ni valet att kasta dom till australien eller behålla dom här och titta ner på dom, och spottaq på marken dom går på..

Agnostiker boken 1:1 Judas-Script

• Dofilus

Har också hört/sett att det har kommit fram nya rön om att det just är ägget som väljer vilken spermie som får befrukta ägget. Spermierna liksom väntar i en "pool" och släpps fram vartefter ägget "bestämmer". Detta kan pågå ett bra tag så det handlar inte om vilken spermie som kommer först.

Att det fler pojkar än flickor beror enligt många på att fler pojkar än flickor dör (de lever farligare) innan de uppnår könsmogen ålder. Skillnaderna har dessutom tydligen minskat, både i antalet som dör för tidigt och antalet som föds.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln