• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Matillin

förlåt ..var jeremia som förutsa babylons fall.

• Myran H

Hoppla! Nu måste jag klämma mig in här. Fia, inga motsägelser eller felaktigheter i Bibeln? Den är ju KÄND för att ha en hel del av båda; det är ju en av orsakerna till att det behövs en sådan himla massa tolkningar för att det ska gå ihop för den som ändå vill tro på den!

(Ja, jag menar inte att det bara är dessa den är känd för, men...)

• RadixLecti

Myran:

"Hoppla! Nu måste jag klämma mig in här. Fia, inga motsägelser eller felaktigheter i Bibeln? Den är ju KÄND för att ha en hel del av båda; det är ju en av orsakerna till att det behövs en sådan himla massa tolkningar för att det ska gå ihop för den som ändå vill tro på den!"

Jo, här måste jag hålla med. Kyrkan har ju i alla tider haft en hel hord teologer som suttit och uppfunnit tolkningar för att få bort motsägelser.

MrsL:

Du har FORTFARANDE inte kommenterat mina funderingar kring vad du tycker är naturligt.
    Inte heller har du sagt något om hur det kan komma sig att djur som skapats av gud utan att he fri vilja ändå kan göra "fel" och ha homosexuella förbindelser. För enligt kristendomen har inte djur fri vilja, right? Och ingen själ?
    Hur kan de då välja att göra något som strider mot din definition av "naturligt"?

• bbpop

Det finns gott om motsägelser i Bibeln och det är ett av skälen till att jag anser att Gud vill ha en dialog snarare än en monolog. Hade Gud velat att vi skulle följa Bibeln blint hade texterna varit lite mer rakt på sak och de mest uppenbara motsägelserna hade redigerats bort. Att vara kristen innebär för mig att jag tror på Bibeln som helhet och inte plockar ut valda delar, som de bokstavstroende väljer att göra. Med helhet menar jag här inte varje detalj utan det övergripande kärleksbudskapet. Vi är skapta av Gud för att älska och respektera varandra och inte för att fördöma varandra eller moralisera över varandras liv.

• RadixLecti

Inga motsägelser?

"I arken fanns intet annat än de två stentavlor som Mose hade lagt ned däri vid Horeb, när HERREN slöt förbund med Israels barn, sedan de hade dragit ut ur Egyptens land." - 1 Kungaboken 8:9

"med ett gyllene rökelsealtare och förbundets ark, på alla sidor överdragen med guld. I denna förvarades ett gyllene ämbar med mannat, så ock Arons stav, som hade grönskat, och därtill förbundets tavlor." Hebreerbrevet 9:4

Intressant. Ingen motsägelse där inte.

"Då gick Gad in till David och förkunnade detta för honom. Han sade till honom: »Vill du att hungersnöd under sju år skall komma i ditt land? Eller att du i tre månader skall nödgas fly för dina ovänner, medan de förfölja dig? Eller att pest i tre dagar skall hemsöka ditt land? Betänk nu och eftersinna vilket svar jag skall giva honom som har sänt mig." - 2 Samuelsboken 24:13

"Då gick Gad in till David och sade till honom: »Så säger HERREN:
    Tag vilketdera du vill: antingen hungersnöd i tre år, eller förödelse i tre månader genom dina ovänners anfall, utan att du kan undkomma dina fienders svärd, eller HERRENS svärd och pest i landet under tre dagar, i det att HERRENS ängel sprider fördärv inom hela Israels område. Eftersinna nu vilket svar jag skall giva honom som har sänt mig" - Krönikeboken 21:11-12

Hmm... var det sju eller tre års svält?

• Åsa

MrsL. "I NT, står det... "
    Jag har redan svarat på ditt inlägg om NT ovan. Nu svarade jag Fia och hennes ord om andra ord om homosexuella i Bibeln.

• MrsL

trodde att jag hade klargjort vad jag tycker är naturligt. För mig är det naturligt med kärlek mellan en man och en kvinna. Jag tror att det var så Gud avsåg det hela.

• MrsL

Eftersom jag hela tiden också har påpekat att jag INTE tycker homosexuella ska förföljas, dödas eller "straffas" på annat sätt trodde jag att MIN övertygelse kanske var lite accepterad. Man måste inte acceptera allt bara för att det "finns".

• Tess71

blåbärspappa, igen så säger du sådana kloka ord!!!

KÄRLEK är den enda vägen

• Tess71

Jag vill kommentera de profetsior i Bibeln som har slagit in. Det är väl klart att det fanns människor då som nu som var psychic och som kunde spå i framtiden.

I vår tid har vi bla Sylvia Browne och Mia Dolan.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln