Han avbryter mig hela tiden!
Jag blir så irriterad, hur ska jag få honom att sluta?! Jag kan vara mitt uppe i att berätta nånting, och mitt i meningen så avbryter han och berättar något totalt irrelevant! Jag blir sårad och arg varenda gång (har blivit varje gång detta hänt vilket är ca 10ggr i veckan i 5 år) och förklarar att jag känner mig väldigt ointressant när han avbryter mig för att prata om nåt helt annat, och han kontrar då med att han måste berätta det han har att säga på en gång för annars glömmer han bort det!
Imorse var det samma skit igen, jag satt och berättade om något vid frukostbordet och han avbröt mig för att pladdra om sitt. Jag blev arg igen och förklarade IGEN hur värdelös jag känner mig och han får mig att känna mig som världens tråkigaste människa som inte har nånting intressant att säga. Och mitt i medan jag förklarade detta så avbröt han IGEN! Och sa att "Du får väl sluta känna dig värdelös då." Jag blir så frustrerad! Jag bad honom att åtminstone visa mig den respekten att låta mig prata klart innan han börjar pladdra om sitt, då sa han att "han trodde att jag var färdig." Hur kan han få för sig att jag pratat klart mitt i en mening?
Då menar han att han trodde att jag var färdig efter meningen så han kunde "tjuvstarta"! Man kan väl inte räkna med att det är färdigt på det viset, vänta till meningen är avslutad och kolla om det kommer mer innan man beter sig så ohyfsat! Och när jag förklarade DET så avbröt han en tredje gång och sa "Det kommer per automatik. Som nu tex." Dvs han avbröt med vilje.
Tänker jag fel eller är det normalt beteende ute i landet att man avbryter varandra för att det man har att säga inte ska glömmas bort? Ska man skita i att den som berättar något kanske glömmer bort poängen eller ska man inte bry sig om ifall ens partner känner sig ointressant och tråkig?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-11 22:58
Flera bra tips har jag fått, tack så mycket! Här är min plan:
Nästa gång han avbryter mig så ska jag bli helt tyst och titta på honom tills han pratat klart, sen säga "Jag fortsätter där du avbröt mig" och så fortsätta prata. När jag är klar ska jag sakligt säga att "Du kanske ska se till att ha papper och penna i närheten så att du kan skriva ner stödord för vad du vill säga så att du slipper avbryta mig i framtiden."
Nästa gång gör jag likadant, och även gången efter det. Har det inte hänt något då så fjärde gången kommer jag bli tyst och börja hålla på med mitt eget (datorn tex) och när han undrar om jag lyssnar på honom så säger jag "nej, det känns tråkigt att prata med dig när du ändå inte är intresserad av vad jag har att säga eftersom du avbryter mig hela tiden."
Och sen upprepas detta i en loop tills han inser hur ohyfsad han är. Låter det bra? :D Funkar inte detta heller så vettefan vad jag gör. Tack för era tips iallafall! Känner mig mycket mindre irriterad nu :)