• Caaarroo

Katten attackerade mig när sonen skrek!

Hej! 

Det är såhär, jag har en son som är åtta månader, och två katter en ena är 4 år och jag har haft henne sen hon var 8 veckor.

Nu till det som har hänt, i morse så ramlade min son och slog sig och han blev jättejätte ledsen, GALLSKREK. Så jag löft snabbt upp honom och försökte trösta, från ingenstans så kommer katten och attackerar mig, hon klöser sig fast i mina ben och biter allt vad hon orkar fräser och skriker, morrar ja är helt galen så jag försökte sparka bort henne, men hon gick till attack igen, som tur var hade inte sambon åkt till jobbet än så han fick tag i henne, fick lyfta henne i nackskinnet och bära ut henne på balkongen då hon var helt galen..

Nu till frågan? Vad ska jag göra? Hon har ALDRIG visat nån aggressivitet förut , och efter att det här hände så går hon bara runt och morrar och trycker i ett hörn. 

Vad ska jag göra? Alltså mina ben är sönderrivna med stora djupa sår, jag är livrädd för att hon ska gå på sonen, men det var som att hon skyddade honom mot mig, eftersom att han grät i min famn och då kanske hon trodde att jag gjorde illa honom. Jag vågar inte chansa och hon har inte fått vara i närheten av vår son på hela dagen, men det känns så grymt att avliva henne men jag har redan hört runt om någon utan barn kan tänkas ta henne!

Det är ju trots allt min första "bebis" och hon ligger mig varmt om hjärtat och det är inte att BARA avliva en familjemedlem även om jag funderar på att göra det efter det här beteendet. Ska till veterinären med henne i morgon!

Tips tack och gärna om någon har varit med om något liknande! Tack på förhand 

• Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!
  • Jellybeanbaby

jag är långtifrån en expert på kater, men en sån katt hade jag ju inte velat haft i närheten av mitt barn..

• Ellan92
    Caaarroo skrev 2012-07-27 00:02:22 följande:
    Jag har inget sånt hemma tyvärr. :/

Avvaktar tills i morgon och förhoppningsvis är såren bättre då! Några blev ju riktigt djupa, på ett ställe tror jag hon fick ner hörntanden ordentligt för där känns det djupare under såret eller vad man ska säga! Och det är en blodansamling där. Jag svänger förbi doktorn när jag ska till veterinären, dom har drop in mellan 9-12 så det är lugnt!

Tack för all omtanke!
    vi har en katt som ofta får sina ryck ! Hehe ... min mamma hamnar alltid på antibiotika, sin stelkramsspruta har hon fått uppdaterad, sist antibiotika i dropp, o det brukar se mindre ut än dina märken :) 
  • Marie-anne

jag har hört att katter iaf en del blir som en extramamma till bebisar, min kusin sa att när hennes dotter var liten kom katterna alltid till henne och talade om att nu skriker hon! men när min katt började fräsa så där mot min andra, hade hon en tumör och försökte rymma från sin svans!

• Tuss 1

Min kompis katt blev sådär helt plötsligt och det var höga ljud som triggade igång det. Visade sig att katten hade en tumör i huvudet.

• Caaarroo

Nu har jag varit hos doktorn och fått penicillin, nästa blir till veterinären!

• Kattdamen

Jag är nästan helt säker på att katten trodde du gjorde illa barnet. Den försökte helt enkelt rädda barnet från dig, och gjorde allt för att lyckas.
    Min gamla katt bet mig i hälarna när jag satt med min dotter som gallskrek. Han trodde jag gjorde henne illa, när jag visade henne för honom så blev han lugn.

En kopp te, tack.
  • Smilla75

Min katt som var 9 år gjorde samma sak mot mig när dottern var ngr dagar gammal. Hon blev stressad av allt skrik. Fick fly i nattlinne mitt i vintern med barnet i famnen till grannen. Hon fick jaga ut katten och vi avlivade henne samma dag. men jag visste det var en instabil katt som attackerat folk förut. Visar din katt sådana tendenser igen måste du avliva, risken är ju stor att den river barnet i ansiktet annars och tex skadar ett öga.

• EnGladPingvin

Min första tanke att att katten inte mår bra. Kanske är den stressad av den nya familjemedlemmen och skriket blev för mycket. Att katter kan få beskyddarinstinkt kan säkert stämma, men att så aggressivt attackera sin matte som hon känner väl tyder på att något är fel. Jag älskar våra katter och de är familjemedlemmar, men jag tror inte jag hade vågat ha en sådan katt i hushållet med en så liten bebis hemma.

Jag hade först kollat upp med veterinär, men om det inte visade sig vara något fysiskt fel (katter kan ju reagera konstigt vid smärta t.ex.) hade jag nog avvägt omplacering. I alla fall för en tid när barnet är litet. Avlivning hade aldrig varit ett alternativt så länge katten inte hade en dödlig sjukdom. Katten kanske blir stressad av barnet, men skulle må hur bra som helst i ett hem utan små barn.

Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!