• Caaarroo

Katten attackerade mig när sonen skrek!

Hej! 

Det är såhär, jag har en son som är åtta månader, och två katter en ena är 4 år och jag har haft henne sen hon var 8 veckor.

Nu till det som har hänt, i morse så ramlade min son och slog sig och han blev jättejätte ledsen, GALLSKREK. Så jag löft snabbt upp honom och försökte trösta, från ingenstans så kommer katten och attackerar mig, hon klöser sig fast i mina ben och biter allt vad hon orkar fräser och skriker, morrar ja är helt galen så jag försökte sparka bort henne, men hon gick till attack igen, som tur var hade inte sambon åkt till jobbet än så han fick tag i henne, fick lyfta henne i nackskinnet och bära ut henne på balkongen då hon var helt galen..

Nu till frågan? Vad ska jag göra? Hon har ALDRIG visat nån aggressivitet förut , och efter att det här hände så går hon bara runt och morrar och trycker i ett hörn. 

Vad ska jag göra? Alltså mina ben är sönderrivna med stora djupa sår, jag är livrädd för att hon ska gå på sonen, men det var som att hon skyddade honom mot mig, eftersom att han grät i min famn och då kanske hon trodde att jag gjorde illa honom. Jag vågar inte chansa och hon har inte fått vara i närheten av vår son på hela dagen, men det känns så grymt att avliva henne men jag har redan hört runt om någon utan barn kan tänkas ta henne!

Det är ju trots allt min första "bebis" och hon ligger mig varmt om hjärtat och det är inte att BARA avliva en familjemedlem även om jag funderar på att göra det efter det här beteendet. Ska till veterinären med henne i morgon!

Tips tack och gärna om någon har varit med om något liknande! Tack på förhand 

• Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!
  • mia A

Ja så gjorde min katt mot mig efter några veckor efter vi fått hem vår hund. Tror att katten fick en knäpp för ja gav han ett andra försök och det tog två veckor och så flög han på mig igen. En normal katt gör inte så utan bara om det slår slint i huvudet på honom.

• mia A

Han fick somna in sedan för omplacering till ännu en ny familj som han flyger på var inget alternativ katter som agerar så flera ggr mår inte bra. Och vi tog honom från en annan fam som påstodde att de var allergiska men de hade två katter till. Jobbat på kattenhem.

• Caaarroo

Nu har vi varit hos vet! Inga fel på katten, röntgen och ultraljud gjordes inget billigt besök... Han trodde också att hon försökte försvara bebisen men resonerade som mig att vågar man chansa!! På eftermiddagen sov sonen så då hämtade jag katten gav henne lite godsaker sen fick hon gosa i mitt knä, och har luktat på rivsåren på benen och varit "normal" tills sonen vaknade, då sprang hon runt och vaktade så den andra katten inte fick komma nära, morrade och fräste! Så jag vet inte, varför är hon arg på andra katten? Hon har ju inte gjort något fel...

Svårt det här, men det lutar åt att hon får flytta till en annan familj utan barn eller tankar på att skaffa! Men det tar ju emot som fan, urs vad jobbigt det här är! Jag avvaktar ett par dagar så får vi se, beter hon sig likadant så har vi inget annat val! Och det är ju bäst för henne om hon är stressad hela tiden!

• Kattdamen
    Caaarroo skrev 2012-07-27 17:00:07 följande:
    Nu har vi varit hos vet! Inga fel på katten, röntgen och ultraljud gjordes inget billigt besök... Han trodde också att hon försökte försvara bebisen men resonerade som mig att vågar man chansa!! På eftermiddagen sov sonen så då hämtade jag katten gav henne lite godsaker sen fick hon gosa i mitt knä, och har luktat på rivsåren på benen och varit "normal" tills sonen vaknade, då sprang hon runt och vaktade så den andra katten inte fick komma nära, morrade och fräste! Så jag vet inte, varför är hon arg på andra katten? Hon har ju inte gjort något fel...

Svårt det här, men det lutar åt att hon får flytta till en annan familj utan barn eller tankar på att skaffa! Men det tar ju emot som fan, urs vad jobbigt det här är! Jag avvaktar ett par dagar så får vi se, beter hon sig likadant så har vi inget annat val! Och det är ju bäst för henne om hon är stressad hela tiden!
    Ja, det kan nog vara bättre att hon få får flytta. Att känna att hon behöver gå runt och vakta är nog ganska jobbigt. Det verkar inte riktigt som hon litar på dels dig, och dels den andra katten att ni inte gör barnet illa.

Du får se upp så hon inte ringer soc bara. Drömmer
    En kopp te, tack.
  • morbidyouth
    Smilla75 skrev 2012-07-27 15:21:32 följande:
    Min katt som var 9 år gjorde samma sak mot mig när dottern var ngr dagar gammal. Hon blev stressad av allt skrik. Fick fly i nattlinne mitt i vintern med barnet i famnen till grannen. Hon fick jaga ut katten och vi avlivade henne samma dag. men jag visste det var en instabil katt som attackerat folk förut. Visar din katt sådana tendenser igen måste du avliva, risken är ju stor att den river barnet i ansiktet annars och tex skadar ett öga.
    Blir så ledsen när det existerar människor som dig.
    Du kunde ha gett bort katten eller fixat en annan lösning istället för avlivning.
    Hoppas inte du skaffar fler djur i framtiden. 
  • morbidyouth
    Caaarroo skrev 2012-07-27 17:00:07 följande:

Vad bra att det inte var någonting fel på katten
    och tycker det är bra att du överväger att ge bort katten istället för avlivning.

Hoppas hon blir lugn så ni slipper :) 
  • EnGladPingvin

Jag har själv ingen erfarenhet av det men hört att feliway ska fungera lugnande på stressade katter. Det är lugnande dofthormoner. Kanske kan vara värt att testa?

• Alby

Jag är gravid och har katter, många runt omkring tycker att jag ska "göra mig av med katterna" innan bebisen kommer. Men katterna är ju också familjemedlemmar, och jag hoppas att allt kommer att gå bra i framtiden.

Tycker det är jättegulligt att du verkligen försöker med katten, tipset ovanför om feliway låter bra.
    Feliway brukar ju lugna katter.

Lycka till.
    Kram 

• morbidyouth
    Alby skrev 2012-07-27 17:17:47 följande:
    Jag är gravid och har katter, många runt omkring tycker att jag ska "göra mig av med katterna" innan bebisen kommer. Men katterna är ju också familjemedlemmar, och jag hoppas att allt kommer att gå bra i framtiden.

Tycker det är jättegulligt att du verkligen försöker med katten, tipset ovanför om feliway låter bra.
    Feliway brukar ju lugna katter.

Lycka till.
    Kram 
    Jag är i samma situation, jag har tre hankatter hemma. 
    Kommer definitivt INTE avliva dom som folk säger,
    blir så arg och ledsen när folk saknar medkänsla för liv.

Jag har också hört att Feliway ska fungera, det är ju värt att testa :) 
Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!