• nihka

Jag hatar HEN!!!

Aaliyah skrev 2012-09-13 21:24:55 följande:
    DISKAR Julian numera?? Det här är ju upprörande. Jag måste maila förlaget.
    Ja, Enid Blyton skulle vända sig i sin grav. Sånt gjorde farmor och flickorna med undantag av den där egensinniga Georgina som stack ut med hunden Tim istället.
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-13 21:49:38 följande:
    Samtidigt, vad ska man tro när en tidning (Nöjesguiden) gör stort hoolabaloo av faktumet att de i ett nummer bytt ut samtliga "han" och "hon" mot "hen"? Den här dhen-sajten gör samma sak förresten. Och inte minst här på FL finns ett antal trådar där folk skriver om sina barn eller t.o.m. partners och kallar dessa för "hen". Så nog finns missuppfattningar även på för-sidan...
    Ja, det tycker jag är lite krystat. Kanske gör de det lite jipppoartat för att det väcker så mycket känslor och för fram känslan av ställningstagande i denna tillfälligt heta fråga. Stormen lägger sig tids nog. Gäller att passa på att sälja lösnummer nu på "båda sidor".

Ja, en hel del sådana trådar misstänker jag är startade av de som inte gillar ordet för att håna. Jag har då aldrig startat någon tråd om hen, men kommenterat i ett par 3 stycken inklusive den här.

Jo, det finns de som kallar sina partners för hen och om det är provocerande medvetet eller grundat på missuppfattning varierar nog. Det finns de som skriver som krattor överlag också med eller utan hen.
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-13 21:55:13 följande:
    Att man vet könet men likaväl använder hen. Precis det som "ni" påstår att ordet inte används till. 

Om man vet könet men det inte är av relevans eller man inte vill att någon ska veta kan man också använda hen.

Exempelvis:

Mitt barn skriker när hen skiter. Vad ska jag göra?

Både killar och tjejer har en analöppning. Det är liksom inte relevant att tala om att det just handlar om en kille och man kanske vill bli svårare att identifiera. Lämnar dessutom ute ålder.

Svar: Ge hen katrinplommonsgröt.    
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-13 22:17:11 följande:
    Hur är det nu; ska "hen" ersätta "han" och "hon" eller ska det inte?
    Ibland - ibland inte men inte av anledningen att förneka att kön finns bara att man inte vill eller kan ange kön. Aldrig ersätta i bemärkelsen utrangera han och hon utan för att ha ett till alternativ, ungefär som när du använder ordet barnet isf hon eller han. Ordet barnet är könsneutralt.
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-13 23:03:21 följande:
    Nejdå. Jag tycker bara det är lite underhållande att först i en hel tråd hävda att "hen" inte alls ska ersätta "han" och "hon" och att folk som påstår detta har fel och inte begriper vad de talar om för att sedan börja blanda in relevans som inte alls varit på tapeten tidigare. Alltså finns uppenbarligen visst fall då "hen" ersätter "han" eller "hon".
    Det beror som sagt vad du menar med ersätta.

Ersätta som i att vi stryker orden han och hon och bara använder hen i ett försök att utplåna könen - nej

Ersätta som i använda hen isf han och hon, när man inte vet könet eller inte vill ange kön, och hanellerhon och om könsöverskridande personer - ja

Vad är det för underhållande med att det finns flera olika användingssätt?
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-09-13 23:16:51 följande:
    Ja.

Kommer du ihåg den roliga tråden om ICA:s skojiga reklamfilm där man säger hen? Det var en hel del sura miner i den tråden från humorlösa personer.

Det allra roligaste var att det var så många som klagade på att ICa gjorde reklam för ordet hen som inte fattade att de drev med Stigs strävan att vara politisk korrekt och därmed med hen.

Jag skrattade som fan både åt reklamen och allt väsen här runt den och då gillar jag ändå hen!  
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-13 23:22:31 följande:
    Underhållningen ligger inte i användningssätten utan i självmotsägelsen. Först heter det att "hen" är ett komplement som inte ska ersätta något utan bara berika språket. Sedan kommer det fram att jo, i vissa fall och beroende på hur man definierar "ersätta" så ska det nog ersätta "han" och "hon" ändå.
    Jag tycker inte det ligger någon motsägelse i det om man betänker att ersätta faktiskt betyder olika saker . ALLA prononen ersätter ett substantiv. Det ligger i pronomens natur. Pronomen betyder isf nomen (substantiv). Att hon ersätter CMM betyder inte att CMM ersätts av hon för gott utan bara i den meningen.

Lämplig ersättning: Mitt barn skriker när hen skiter (Jag vet könet men det är inte relevant eller så vill jag inte avslöja det)

Olämplig ersättning: Min son är 12 år. När hen började skolan...
  • nihka
    CMM skrev 2012-09-13 23:38:04 följande:
    "Mitt barn skriker när det skiter" heter det, ingenting annat. Neutrum och grejer. "Min unge skriker när hen skiter" möjligen, men jag ser inte riktigt poängen med att använda "hen" där heller eftersom man ju vet könet. 

Jo, visst om man ska vara riktigt petig, men hur många säger inte "Mitt barn skriker när han skiter?" Där blandar vi neutrum och utrum så hen skulle ju kunna vara båda och, samt både för killar och tjejer.

Poängen skulle vara om du inte just ville trycka på att det handlar om en kille eller tjej eller om du inte vill avslöja könet för att familjen ska få vara mer anonym.

• nihka
    Daddy Cool skrev 2012-09-13 23:36:56 följande:
    "Den" och "det" finns redan i språket så det finns inget behov av att införa ett nytt ord. Man kan så klart hitta på ett nytt ord ändå men det går ju lika bra utan.
    Hur gör du med dessa meningar om du vill hålla könet hemligt? Jag sa:  "mitt barn är hungrigt". "Ge bananen till det/denne" - låter märkligt. Henom funkar bättre tycker jag.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!