• nihka

Jag hatar HEN!!!

LadyBond skrev 2012-08-28 19:39:54 följande:
    Jag har aldrig mött eller sett en trevlig "gillare" av ordet hen. De manglar på och över folk som om det inte fanns någon morgondag. Det blir liksom så att hen-förespråkare blir liktydligt med osympatiska människor. Och osympatiska människor vill ingen ha med att göra..förutom varandra och sig själva då förstås. Men då kan de ju ha hemliga cirklar istället för att tvinga in folk i skiten som inte vill.

Alla som förspråkar hen är så väldigt nedlåtande. Det är nog en av anledningarna till att så många hatar ordet.

Jag stör mig skitmycket på de som förespråkar det. Finns en hel bunt som tjatar sönder tråden. Och jag som tyckte min mamma var tjatig. 

Jag är trevlig, iaf mot alla som är trevliga mot mig och ibland även de som inte är det och jag använder hen emellanåt Glad

• nihka
    bbbbbbbb skrev 2012-08-28 20:32:54 följande:
    Den handlade om genus från första början. Det är skillnad på att anonymisera och medvetet använda ett politiskt laddat ord.

Det är din tolkning. Min är att någon vill ha hjälp utan att tala om att det är en kille eller tjej. Hade du föredragít h*n?
  • nihka
    Faber skrev 2012-08-28 21:30:44 följande:
    Den risken är ytterst liten om man inte sprider andra uppgifter runt sig. Mitt barn är en pojke, kan du gissa vem jag är?
    Det är väl precis det de flesta gör - sprider andra uppgifter för att göra den relevanta bilden så fyllig som möjligt för att kunna få bra råd. Det förekommer att man använder h*n men det är så joxigt att skriva att jag iaf föredrar hen.

Skriv ytterligare en dm text om ditt barn så är det kanske någon som känner igen er. Det är iaf klart lättare om man vet att det är en kille isf antingen en kille eller tjej. Men som vanligt behöver inte just DU känna dig hjälpt av att skriva så för att andra ska kunna göra det. Försök se på saker utifrån andras perspektiv ibland. Världen är inte designad enkom för att passa dina behov.  
  • nihka
    Anonym skrev 2012-08-28 22:42:57 följande:
    Hen är ett radikalfeministiskt påhitt.
    Annars hade det kanske fungerat, men genom att radikalfeministerna laddade ordet politiskt så är det riktigt störigt.

Svenska flaggan är en högerextremistisk symbol.

Annars hade den kunnat fungera, men genom att högerextremisterna laddade den politiskt så är den riktigt störig.

Nä, så är det ju inte med varken flaggan eller hen - om man inte väljer att se det så förstås!

• nihka
    Faber skrev 2012-08-29 17:01:14 följande:
    Så om man inte omfamnar hen så använder man stenåldersvokabulär? Ja jag kan förstå det om man lever i rödvinsdimman, den vanlige svensken ute i stugorna är oftast av en annan uppfattning.

Du behöver inte omfamna utan bara låta det du inte har använding för själv vara. Att hålla på att kategorisera människor efter om de använder hen eller inte är ju bara så fördomsfullt.

Jag är verkligen en helt vanlig svensk och bor t o m i en stuga och jag har använt hen sparsamt en längre tid när jag känt det varit användbart och förundras över det rabalder ordet skapat på sistone.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2012-08-29 18:52:20 följande:
    Som sagt, fortfarande patetiskt att låna in ord från andra språk och försvenska dem, när man kan använda de som redan finns i svenska språket. 

Har du sovit de senaste 5000 åren?
  • nihka
    Faber skrev 2012-08-29 20:03:22 följande:
    Jo jag måste omfamna det för media i kollaboration med alla genusanhängare gör ju sitt bästa för att köra ned det i halsen på folk.

Det finns alltid folk i alla sammanhang som har dolda agendor, men det innebär naturligtvis inte att alla har dolda agendor. En hel del använder faktiskt bara ordet. Vi har hundratusentals ord i svenska och nästan obegränsade möjligheter att kombinera dem. Det är för att du är så anti som du ser ordet så fort det används och känner dig provocerad så fort någon öht använder det. Inte bra för blodtrycket. Önödigt att hetsa upp sig så över ett ord.  
  • nihka
    Faber skrev 2012-08-29 20:19:53 följande:
    Varje gång som ordet används oavsett syfte så får genusanhängarna ytterligare bekräftelse och ingen vågar ifrågasätta deras ideologi. Jag hetsar inte upp mig men jag tycker att det är bedrövligt.
    Jag hade öht inte kopplat det till dem tidigare eftersom jag inte bryr mig om dem. Visst,  jag har hört, men inte lyssnat. Radikala feministers ideologi är inget jag känner berör mig. Finns inte så många av dem här ute bland lantgårdarna. Du har visserligen fått mig att höra lite mer vad de säger och kanske om jag varit mer böjd att låta mig påverkas hade jag antingen lockats över till för eller emot sidan, men jag står kvar utanför. Hätsk kampanjföring, i ditt fall antikampanjföring kan även leda till att folk dras till det som man försöker sänka. Är det inte lite bedrövligt om det du gör även har den inverkan på någon?

Jag tycker du är extremt fel ute som kallar ALLA för genustalibaner som använder hen. Jag vet var jag står och därmed vet jag hur fel du har när du drar alla över en kam. Det ska man ALDRIG göra.      
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2012-08-29 22:38:35 följande:
    Okey då.. Tykna ställda frågor kräver tykna svar. Märk väl du satte tonfallet. Du får vad du ropar efter.  Så kom inte och gnäll.

Special instruktioner till den tykna nihka..

Nej jag har inte sovit de senaste 5000åren.Och NEJ jag är inte omedveten om att man lånar in från andra språk.

Det du struntar tydligen i är att Svenska har för vana att låna in från Östgermansk-språken, ifösta hand, och latinskbaserade språken i andra hand. Ösrgermanska och latinska språken till hör den Indo-Europeiska språkstammen. 

Men tydligen begriper inte du och andra "hen"-försvarare  att ordet är inlånat från ett spåk som tillhör den Finsk-Urgiska-språkstammen.

Eller vill du strunta i det med vett och vilje spåkstamskillnaderna också eller?

Så vad var din poäng med din tyket ställda fråga? Du missad den. 

Gnälla. Jag? När jag får så fina specialinstruktioner... Hahaha. Nä, undrade bara hur du lyckats missa att svenskan alltid lånat in ord och försvenskat dem från alla språk vi kommit i kontakt med - precis på samma sätt som alla språk gör.

Pojke är inlånat från finskan.

Så vad var din poäng nu igen?  
  • nihka
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-30 16:28:51 följande:
    Hahaha! Man kan ju alltid förkorta, t ex "vdb"
    Precis som vi kan förkorta hen "hn". Det kanske är e:t som ger folk tuppjuck???

H*n verkar inte störa alls lika mycket. Kanske ska vi rensa bort alla e:n så slippr n massa människor som tyckr dt är praktiskt att använda könsnutrala pronomn att bli kallad för gnustalibanr och radikalfministr. Nastånd lösning!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!