stjärnklar skrev 2012-07-21 08:46:45 följande:
Jag gillar inte heller den absurda könsneutraliseringen. Vi är olika helt enkelt. Tänk vad trist det skulle vara om alla vore lika, alla tyckte lika, alla tyckte lika. Det går utmärkt att skriva " h*n" om man inte vill avslöja genus. Sedan finns det ju andra sätt också att bevara könshemligheten. "barnet gjorde det eller det" "läkaren sa si och så" själv använder jag aldrig hen eftersom jag tycker det är ett vedervärdigt ord. Ni som använder ordet: Hur kan ni?
Du har uppenbarligen missuppfattat rejält. Personer som använder hen gör det inte för att alla ska bli likadana utan just för att alla är olika.
En människa kan antingen vara
- en kvinna
- en man
- en person som är intergender
- annat
Säger man hen i de fall man inte känner till kön/könsidentiet täcker man in alla alternativ. Säger man han om en person man
tror är en man kan det bli fel eftersom hen kanske i själva verket är en transkvinna, och alltså bör omtalas som hon.
Han syftar på en man och inget annat. Hon syftar på en kvinna och inget annat. Hen syftar på man, eller kvinna, eller intergender, eller annat. Större variation alltså.
Förstår du nu varför personer som använder hen inte är ute efter att göra alla likadana?