• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-07-25 14:15:20 följande:
    Ah, du menar att Anette Skåhlberg inte fattat?

SÅG MIG, varför görs det isf barnböcker där man BYTER UT HON OCH HAN MOT HEN?
    "Ki*vi och nånting hunden" är bara ett exempel.

Varför gör Nöjesguiden ett helt nummer där de BYTER UT HON OCH HAN MOT HEN?

"Här sitter vi och pratar med Eva-Karin Ljunghed och "HEN"....
    Snacka om att skjuta sig själv i foten.
    För att könet på personen inte är relevant.
  • Anonym

Ungefär som här, just nu. Du har ingen aning om jag är man eller kvinna men det är inte relevant.

• Anonym

Hen är ett "nyord" och ett mycket bra sådant. När man ska beskriva i text eller tal ett scenario med flera inblandade (tex) och inte vet deras kön? Så kan man istf att upprepa han/hon hans/hennes osv skriva "hen". Det betyder inte att det dykt upp ett ickekön i samhället!

• Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-07-26 10:11:58 följande:
    Det är ingen som vill förneka vilket kön någon har. Det är inte det som är syftet med hen. Det är inte heller så man använder ordet.
    NEJ! Det begriper varje normalbegåvad individ??. Hen är ett "hjälpord" och inte ett ord som har till syfte att utplåna könsskillnader!? "Hen" är helt oladdat! Används av bekvämlightesskäl för att man ska slippa säga/skriva han/hon henne/honom i de fall då man inte vet könet på de/den man talar/skriver om eller då det kan gälla båda könen lika mycket. "Hen" är inte ett ord som ska blandas in i den tröstlösa genusdebatten som förs här i tråd efter tråd av "galna" mammor (alltid mammor) som fått för sig att deras son VISST kan ha rosa klänning och klackskor på förskolan etc etc etc tills man spyr (handlar sällan eller aldrig om flickors klädsel). "Hen" är inte könsladdat utan precis tvärtom NEUTRALT. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-07-26 11:47:58 följande:
    NEJ! Det begriper varje normalbegåvad individ??. Hen är ett "hjälpord" och inte ett ord som har till syfte att utplåna könsskillnader!? "Hen" är helt oladdat! Används av bekvämlightesskäl för att man ska slippa säga/skriva han/hon henne/honom i de fall då man inte vet könet på de/den man talar/skriver om eller då det kan gälla båda könen lika mycket. "Hen" är inte ett ord som ska blandas in i den tröstlösa genusdebatten som förs här i tråd efter tråd av "galna" mammor (alltid mammor) som fått för sig att deras son VISST kan ha rosa klänning och klackskor på förskolan etc etc etc tills man spyr (handlar sällan eller aldrig om flickors klädsel). "Hen" är inte könsladdat utan precis tvärtom NEUTRALT. 
    PS Nu kommer det snart ett svar på mitt inlägg av typen -"Min grabb är ingen "hen" och han kan visst ha rosa klänning......gah, bah,...sluta klanka ner på oss mammor som inte vill tvinga in våra pojkar i en könsroll de inte valt. Min lille Kalle som är 1,5 år ääääääääälskar sin rosa paljettklänning.................................................................Suck
  • Anonym
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-26 11:02:00 följande:
    Jag blir så trött...

Fine. Låt flickor vara flickor. Men låt då också feta vara feta. Låt mobbare vara mobbare. Låt pedofiler vara pedofiler. Låt alla som är fast i ett dåligt beteende, en usel situation eller en värdelös norm sitta fast i det, för hey, så ÄR det ju bara!!

Flickor ska inte vara Flickor och pojkar ska inte vara Pojkar. BARN ska vara INDIVIDER.     
    Men "Dorian" du som är jättesmart!!! Denna diskussion handlar ju om ordet "hen"!! Nog använder du väl det ordet och tycker det är smidigt. 
  • Anonym
    Anonym (Tvåfinadöttrar) skrev 2012-07-26 11:33:18 följande:
    Men flickor kan väl vara individer för sig och likaså pojkar? För mig är det så, jag har två döttrar och stärker dom med självförtroende och respekterar dom som dom är och tror att på så sätt att dom lär sig göra likadant! Men dom är ju fortfarande flickor, allt handla ju om vad man ger man för dom för förutsättningar! Alla gör vi ju olika såklart! Men hen förekommer inte hemma hos oss och skulle dom kalla mina flickor för hen på dagis skulle jag på en gång ta upp detta för att jag tycker det otroligt stötande och provocerande! Så var det med det!

Hen-älskarna förstår sig inte på hen-hatarna. och tvärtom.
  • Anonym

Snälla hjälp mig någon!!!! "Hen" är ett ord som används för att slippa tjata och skriva/säga han/hon, hans/hennes när man inte vänder sig till ett speciellt kön eller inte vet könet på den man skriver/talar om eller då det kan gälla båda könen!!! Hen är inte ett tredje kön!!! Men för i helvete hur svårt kan det vara att fatta??

• Anonym
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 15:24:45 följande:
    Hur det citatet som jag klistrade in hänger ihop med "Hen" är:

Just nu pågår många diskussioner i Queer-kvarteren. Många queers, queerfeminister och genustyckare tar mer än gärna upp att pojkar och flickor ska behandlas lika. Då passar det bra med barnböcker där man avkönar huvudpersonen eller alla karaktärer, då passar det bra att hjärntvätta barnen till att tänka "hen". Sprida ordet, få fler att använda ordet "hen". Just nu säger de att ordet ska användas när könet är okänt. Men vad de verkligen vill ha, i framtiden, är avköning.
    Att ingen längre ska behöva kallas något efter sina kön. Det är deras sk. kamp.
    Och varför vill de detta? Jo  för att få in fler i sina led, fler som är homosexuella osv.
    Ju fler, desto mer makt över media, politik, gatubilden etc.

Är jag foliehatt de luxe? Eller ligger det ett korn av sanning i detta?
    Deluxe är nog milt sagt
  • Anonym

"Hen" är ett oladdat ord och betyder INTE könlös varelse eller pojke i paljettkjol. "Hen" är en förkortning av "han/hon, honom/henne. Ett ord för att förenkla språket. 

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!