oOOo oOOo skrev 2012-10-05 01:12:39 följande:
Ifrågasätta är bra men ifrågasättande utan förståelse är bara infantilt.
Okej, om du förstår så mycket bättre än mig så kan vi ju gå till botten av det här.
Om det nu är så att vi på allvar skall se ekonomiska teorier som jämförbara med andra vetenskapliga teorier, då skall vi ju även ha samma krav på dem!
Så jag vore jättetacksam om du kunde tipsa mig om någon källa där beläggen för olika ekonomiska teorier samlas.
Jag skulle vara intresserad av hur de olika teorierna uppkom? Vem som upptäckte dem? Hur de upptäcktes? Vilka belägg som finns för dem? Och vilka forskningsrapporter som dessa upptäcker grundar sig på?
För det kan väl inte vara så att nationalekonomer har resonerat sig fram till dessa teorier ur tomma luften? Det verkar inte så vetenskapligt?
Ibland kan jag finna det lite lustigt att en del av de som mest högljutt vill hävda att genusvetenskap är en leksaksvetenskap för att genusvetarna inte har hållbara belägg, själva så ofta verkar bygga sin verklighetsuppfattning kring nationalekonomi. En "vetenskap" som oftast verkar väldigt motvillig att ens presentera belägg för sina teorier och som ofta verkar vilja att dessa teorier skall ses som dogmer som ej får ifrågasättas?