Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Jag hatar HEN!!!

oOOo oOOo skrev 2012-10-05 00:20:22 följande:
    Jo, så fungerar det. Efterfrågan är inte tillräckligt stor på sjuksköterskor. Bristen ser vi som ett vårdbehov som inte tillgodoses eftersom ägarna inte har råd till följd av att de sjuka inte betalar vad det kostar.

I ekonomisk teori fungerar det så. Inte nödvändigtvis i verkligheten.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    nihka skrev 2012-10-05 00:29:46 följande:
    Allt välgörenhetsarbete stuper i så fall på bristen på ekonomiskt incitament. Men gud vad långt vi har glidit ifrån hen nu!

Visst är det så! Allt hemarbete och alla hobbys stuper också.

OT-diskussioner som lever sitt eget liv och vandrar långt från frågeställningen är bland det bästa jag vet! :) Det kanske märks?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 00:33:05 följande:
    Ja, du ser ju effekterna i verkligheten. Så visst fungerar teorin i verkligheten.

Nej, ekonomisk teori verkar sällan fungera i verkligheten. Vilket är ett av skälen till att nationalekonomer kanske är världens sämsta spådamer. ;) Nationalekonomiska strategier, som t.ex. avregleringar, verkar ju så gott som aldrig få det utlovade resultatet.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 00:30:25 följande:
    Det har nog mest med att göra att du inte kan ta till dig information om detta.

Som sagt testa med ditt eget barn och se hur det fungerar med eller utan incitament, eller försök relatera till dig själv kanske. 

Nej, det beror på att ingen överhuvudtaget har presenterat något sakligt och konkret bevis.

Mina barn behöver inte mycket incitament. De är så nyfikna och drivna av naturen att de snarast behöver hållas tillbaka ibland ;)
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 00:43:54 följande:
    Du vet nog inte riktigt vad du pratar om här är jag rädd. Om du visste vilka ekonomiska beslut som tas av tex centralbanken varje dag baserat på ekonomiska teorier så hade du nog inte uttalat dig så okunnigt.

Jag har examen i ekonomi på högskalenivå.

Och dessa strategier får alltid önskad effekt?

Ekonomisk teori kan aldrig jämföras med verklig vetenskap om t.ex naturlagar, eftersom ekonomi och ekonomisk teori enbart är mänskliga påhitt ofta helt utan naturvetenskaplig grund
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 00:48:52 följande:
    Då hoppas jag du håller tillbaka dem i sann kommunistisk anda så att de inte får något försprång i utvecklingen gentemot sina mindre bemedlade likar.

Om du nu inte är kommunist så vill jag bara gratulera till ett par vetgiriga underbara barn. 

Haha! Inget kommunistiskt här. Och tack.

Min erfarenhet är dock att människan i allmänhet är mer driven än vad många tror.

Jag tror inte alls på tesen att människan skulle vara lat och enbart vilja ligga på soffan tills nån kommer och viftar en morot framför näsan.

Däremot så gör ju tydliga incitament kanske att det blir enklare att kontrollera hur människan riktar sin drivkraft.

Och marknadsekonomin har ju behov av lättppåverkade arbetare som gör sitt jobb efter regelboken.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 00:57:36 följande:
    Och likväl har du inte fattat. Det var tragiskt.

Snarare har jag haft bra lärare som lärde mig att ifrågasätta nationalekonomiska dogmer :)
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 01:12:39 följande:
    Ifrågasätta är bra men ifrågasättande utan förståelse är bara infantilt.
    Okej, om du förstår så mycket bättre än mig så kan vi ju gå till botten av det här.

Om det nu är så att vi på allvar skall se ekonomiska teorier som jämförbara med andra vetenskapliga teorier, då skall vi ju även ha samma krav på dem!

Så jag vore jättetacksam om du kunde tipsa mig om någon källa där beläggen för olika ekonomiska teorier samlas.

Jag skulle vara intresserad av hur de olika teorierna uppkom? Vem som upptäckte dem? Hur de upptäcktes? Vilka belägg som finns för dem? Och vilka forskningsrapporter som dessa upptäcker grundar sig på?

För det kan väl inte vara så att nationalekonomer har resonerat sig fram till dessa teorier ur tomma luften? Det verkar inte så vetenskapligt?

Ibland kan jag finna det lite lustigt att en del av de som mest högljutt vill hävda att genusvetenskap är en leksaksvetenskap för att genusvetarna inte har hållbara belägg, själva så ofta verkar bygga sin verklighetsuppfattning kring nationalekonomi. En "vetenskap" som oftast verkar väldigt motvillig att ens presentera belägg för sina teorier och som ofta verkar vilja att dessa teorier skall ses som dogmer som ej får ifrågasättas?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 01:32:52 följande:
    Det tror inte jag heller.

Men att jobba och se resultatet fösvinna, misshanteras, försnillas eller helt enkelt inte uppskattas utan tas för givet dödar kreativiteten. 
    Och du hävdar att feminismen vill detta? Eftersom du (om jag inte förstått fel)  anser att situationen i DDR är jämförbar med de krav som feminister i Sverige ställer?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 08:57:57 följande:
    Inte direkt men indirekt på samma sätt som kommunism dödar kreativitet.
    Hur dödarfeminism kreativitet?
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 08:57:57 följande:
    Ja, eftersom den naiva uppfatningen att löner och andra ersättnigar inte skulle vara kopplade till tillgång och efterfrågan ger dessa effekter.

Är det naivt att inte blint tro på påståenden som inte har blivit bevisade?

Om du vill övertyga feminister om detta. Så är ju en bra början att referera till de forskningsrapporter som visar att löneskillnaderna mellan traditionellt kvinnliga yrken och traditionellt manliga i Sverige idag främst beror på tillgång och efterfrågan?

För det finns väl bevis? Du har väl inte bara resonerat dig fram till detta utifrån en ekonomisk teori?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!