Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Jag hatar HEN!!!

Västjämtland skrev 2012-10-04 22:39:11 följande:
    En fråga?

Du och Quintus menar alltså att männen måste se till  att deras kvinnor gör Karriär?

Och om de inte gör det så är det mannens fel och inte kvinnans?

Nyfiken      

Nu har jag ju i och för sig aldrig påstått något sådant.

Det jag påstår är att kvinnors dubbelarbete hemma och på jobbet påverkar jämställdheten. Och därmed bör noteras.

Jag påstår också att det inte är en naturlag som säger att män har större rätt än kvinnor att kunna prioritera karriären och samtidigt ha familj, utan att denna kulturella värderingen oftare borde ifrågasättas.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 23:03:42 följande:
    självförverkligande är ett incitamentDen kommunistiska principen handlar om lika lön för olika arbeta. På samma sätt som feminism.

Du kan ju se DDR som ett experiment.

Fast pengar är ju som du påpekar ovan långt ifrån det enda incitamentet.

Sitt påstående gäller ju inte bara DDR utan alla kommuniststater? Och exakt vad med DDR syftar du på?

Återigen. Vilka belägg finns för detta ganska vanliga påstående?
  • Quintus Zebra

[quote=66962764][quote-nick]Ermenegildo skrev 2012-10-04 23:11:56 följande:[/quote-nick]När människor på sin dödsbädd tillfrågas vad de ångrar så brukar det heta att de ångrar att de inte spenderade mer tid med sin familj. Få ångrar väl att de inte satsade hårdare på karriären. Ändå framställs det som att kvinnor - som ofta prioriterar familj före karriär - är förlorare. Hur resonerar man då? Är inte det väsentliga att alla har ett fritt val?[/quote

Håller med om nästan allt. Jag skulle aldrig framställa kvinnor som förlorare. Jag är ju själv frivillig hemmapappa.

Jag anser dock att i högsta möjliga mån så bör varje individ ha samma frihet och möjlighet. Och en sak som skulle kunna leda till detta vore om en mer jämnbördig uppdelning av ansvar blev mer kulturellt accepterad.

• Quintus Zebra
    Ermenegildo skrev 2012-10-04 23:18:35 följande:
    Vill du ha belägg för att kommunismen leder till länders ekonomiska förfall, ofrihet och upprepade brott mot mänskliga rättigheter? Det ligger väl i och för sig mil ifrån ämnet för denna tråd men öppna vilken historiebok som helst. Nån jäkla måtta får det väl vara på aningslösheten. Du låter som någon som missat de senaste 50 åren.

Hehe. Många som läser mina inlägg lite slarvigt idag kanske? ;) Läs det jag skrev igen innan du anklagar mig för nåt. Om det är nåt jag kan så är det historia.

Jag har skrivit att kommuniststaterna har haft massor av nackdelar.

Mitt påstående är enkelt.

Jag har aldrig sett några belägg för det vanliga påståendet att folk i kommuniststater saknade incitament och jobbade sämre.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 23:15:12 följande:
    Du har fått belägg. DDR fungerade inte, DDR var en kommuniststat så nära den kommunistiska principen vi har varit. 

Nej. Har fortfarande inte ett enda konkret exempel som belägger ditt påstående om att folk utan ekonomiska incitament jobbar sämre.
  • Quintus Zebra
    Västjämtland skrev 2012-10-04 23:29:43 följande:
    Tyvärr är ju det  en myt även det!

Slår man ut antalet arbetade timmar avseende jobb i hemmet och på arbetsplatsen så gör män och kvinnor lika mycket!

"Påståendet att kvinnor dubbelarbetar (medan män underförstått enkelarbetar) är en typisk livskraftig myt. Tidsanvändningsundersökningen från SCB visar att när förvärvsarbete och hemarbete räknas samman arbetar män 19 minuter mer om dagen än kvinnor."

Källa finner du här!

www.dnv.se/mou/feministiska_myter.htm

Fast det bekräftar ju bara det jag säger.

Vi säger att din länk har rätt. Att kvinnor och män idag jobbar ungefär lika mycket. Och att kvinnors arbete då i högre grad är obetalt.

Om då fler kvinnor skulle välja att prioritera karriären så skulle de behöva jobba ganska mycket mer än idag. Och därmed skulle de behöva jobba betydligt mer än männen gör.

Och det bekräftar ju mitt orginalpåstående. Att kvinnor idag generellt måste göra en större uppoffring än män för att kunna göra det jobb som krävs för att få en topposition.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-04 23:47:03 följande:
    Hela samhället gick under för att de inte kunde försörja sig, vad mer behöver du. Du är ju nästan komisk om du inte var så torr

Och det berodde enbart på bristen på ekonomiska incitament? Vilka forskningsrapporter kommer till den slutsatsen?
  • Quintus Zebra
    Västjämtland skrev 2012-10-05 00:02:19 följande:
    Problem 1. Mycket av de manliga göromålen i hemmet räknas ju inte som hemarbete eller hur?

Problem 2.  Du har inte funderat på om det är en fråga om komunikationsbrist? 

Problem 3. Har du reflekterat över vilken påverkan åldersskillnad i förhållandet kan ha?  Och på hur det påverkar situationen?

H

Fast din länk visade ju att könen jobbar lika mycket? Gäller inte den?

Vad det beror på vet jag inte.

Din länk styrker påståendet att kvinnor idag generellt har svårare än män att ha familj och samtidigt fokusera på karriär...
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 00:02:16 följande:
    Nu gör du en halmgubbe, roligt att du använder ordet 'enbart' igen.

Testa med ditt barn och se om incitament får ditt barn att agera eller inte. 

Halmgubbe?

Du påstår att DDRs fall styrker din tes. Tyvärr förklarar du dig väldigt knapphändigt. Men det kan ju bara tolkas som att du menar att enbart bristen på ekonomiska incitament var skälet till kollapsen. Om det var andra faktorer som medverkade så hade ju inte det varit nåt jättebra belägg för din tes?

Påståendet att bristen på ekonomiska incitament leder till sämre arbete är som sagt vanlig i politiska debatter. Jag har många olika sammanhang efterfrågat belägg för detta. Hittills har jag inte fått ett enda sakligt belägg och inte en enda forskningsrapport.

Ska jag av detta dra slutsatsen att denna "sanning" egentligen bara är en obevisad ideologisk vandringssägen ?
  • Quintus Zebra
    Västjämtland skrev 2012-10-05 00:11:22 följande:
    Varför då?  Det argumentet funkar ju bara på ett förhållande där det inte finns kommunikation!

Sedan har vi andra faktorer om kvinnor som gör karriär. men det var inte riktigt frågan!    

H

Idag finna en ojämlikhet. Men om män i större grad är vore villiga att kommunicera och ta ansvar för hemmet så skulle ojämlikheten minska.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!