PumpkinQueen skrev 2012-10-29 14:43:44 följande:
Aha. Sist jag såg förkortningen var det Q-et som var inom parentes.
Tiderna ändras
Det är lite olika hur det skrivs. Att jag väljer att ta med (i) också är ju för att de är en ofta bortglömd och väldigt utsatt grupp.
Det är vad jag vet fortfarande så i Sverige att många läkare rekommenderar föräldrar till intersexuella att redan när barnen är nyfödda välja kön åt barnet och operera bort könsdelar så att barnen bättre skall passa in i vår kulturella syn på kön. Det har också hänt att läkare råder föräldrar att inte berätta för barnet, vilket ofta leder till att barnet mår väldigt dåligt när de upptäcker att de inte känner sig och inte utvecklas så som andra med deras kön gör.
För egen del tycker jag ju att det är väldigt tvivelaktigt att skära bort hela könsdelar av barn bara för att de skall passa in kulturellt, det är ju argument som är väldigt lika de som motiverar föräldrar att könsstympa sina döttrar.
Och ett annat problem är ju att om det är så att föräldrarna väljer fel kön. Att en person har blivit tvingad att bli kvinna och sedan känner sig mer som en man och utvecklas som en man(med manlig behåring och grov röst o.s.v.) , så måste de vänta till sin 18-årsdag innan de får korrigera det.