Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-10-28 14:24:53 följande:
    Noah har ju uppenbarligen problem som inte inser att man är antingen eller.

Eller så har andra svårt att acceptera att människor som Noah har funnits i tusentals år i mängder av olika kulturer?
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    Element skrev 2012-10-29 13:58:53 följande:
    Du var tydligen inkapabel med att förstå poängen. Om vi accepterar att det finns påhittad könstillhörighet X så får vi acceptera Y också om Y hävdar sin existensrätt på samma premisser. Nu är det bara fantasifoster och Noah borde tvångsomhändertas.
    Om du vill kalla dig sclubbup så får du självklart göra det. Om du vill att din identitet skall accepteras av hela samhället så får du nog jobba lite. Du borde nog i så fall samla andra med samma övertygelse och kanske kämpa i motvind för acceptans i så där 70 år, som HBTQ(i)- personer har gjort. Eller så kanske det är lättare nu när andra har kämpat och lyckats göra samhället mer tolerant.
  • Quintus Zebra
    PumpkinQueen skrev 2012-10-29 14:21:42 följande:
    Vad står (i)-et för?
    Intersexuella, det vill säga de som föds med oklar könstillhörighet:

"Intersexualism, ibland intersexualitet, är en term som täcker en stor grupp medicinska tillstånd, för vilka det gemensamma är att personen är född med könsindikatorer karakteristiska för båda könen. I Sverige i dag används inte begreppet 'intersexualism' inom vården. Istället talar man om "DSD" (Disorder of sex development), detta begrepp definieras innefatta medfödda tillstånd i vilket könets kromosomala, gonadala (= könskörtlar, dvs. testiklar eller äggstockar) eller anatomiska utveckling är atypiska. Intersexualism är i dag alltså varken officiell diagnos eller medicinskt begrepp och används främst av patientgrupper som vill ifrågasätta insorteringen av människor under kategorierna "man" och "kvinna"."

"Man räknar med att 0,5–1 procent av alla nyfödda barn har någon form av intersexuellt tillstånd.[1] Mörkertalet anses dock vara stort[1], och det råder skilda meningar om vilka medicinska tillstånd som ska räknas som intersexuella, termens definition ska därför inte ses som självklar då det inte råder en enhetlig konsensus om vad den inkluderar."

sv.wikipedia.org/wiki/Intersexualism
  • Quintus Zebra
    PumpkinQueen skrev 2012-10-29 14:43:44 följande:
    Aha. Sist jag såg förkortningen var det Q-et som var inom parentes.
    Tiderna ändras

Det är lite olika hur det skrivs. Att jag väljer att ta med (i) också är ju för att de är en ofta bortglömd och väldigt utsatt grupp.

Det är vad jag vet fortfarande så i Sverige att många läkare rekommenderar föräldrar till intersexuella att redan när barnen är nyfödda välja kön åt barnet och operera bort könsdelar så att barnen bättre skall passa in i vår kulturella syn på kön. Det har också hänt att läkare råder föräldrar att inte berätta för barnet, vilket ofta leder till att barnet mår väldigt dåligt när de upptäcker att de inte känner sig och inte utvecklas så som andra med deras kön gör.
    För egen del tycker jag ju att det är väldigt tvivelaktigt att skära bort hela könsdelar av barn bara för att de skall passa in kulturellt, det är ju argument som är väldigt lika de som motiverar föräldrar att könsstympa sina döttrar.
    Och ett annat problem är ju att om det är så att föräldrarna väljer fel kön. Att en person har blivit tvingad att bli kvinna och sedan känner sig mer som en man och utvecklas som en man(med manlig behåring och grov röst o.s.v.) , så måste de vänta till sin 18-årsdag innan de får korrigera det.
  • Quintus Zebra
    ljung och viol skrev 2012-10-29 16:34:38 följande:
    Varför är det bara ok att framföra sin åsikt om den passar in i den så kallade PK-mallen?

Är det så?

Jag tycker hen-förespråkarna verkar få ungefär lika mycket kritik som hen-motståndarna.

Och jag skulle inte säga att ett ord som är så laddat att DN har bett sina journalister att inte använda det, kan kallas PK.
  • Quintus Zebra
    Element skrev 2012-10-29 18:05:42 följande:
    Fantasier. Undantaget det lilla antalet som föds med både manliga och kvinnliga könsorgan är det bara hittepå. Om jag är man och har kvinnliga intressen, ett kvinnligt kroppsspråk etc. så innebär det inte att jag är en kvinna.
    Fast detta rör sig om rent medicinska diagnoser. Läs gärna länken.
  • Quintus Zebra
    Element skrev 2012-10-29 19:47:33 följande:
    Det är ändå fantasi i den mening att man ger det ett eget namn i synnerhet som man inte är överens om vad som skall ingå.  Visst finns det skillnader men man kan inte skapa en grupp för varje variation. Antingen är man man eller kvinna, sedan kan man befinna sig närmare eller längre ifrån skiljelinjen men det är en annan sak, man befinner sig fortfarande på endera sidan om den.

Det finns vissa diagnoser som är på gränsen, men också flera som är väldigt tydliga.

Som sagt. Läs gärna om de olika diagnoserna.
  • Quintus Zebra
    Element skrev 2012-10-31 12:02:24 följande:
    Att Noah ser sig som annorlunda påverkar inte den fysiska verkligheten. Noah kan inte tänka fram det könsorgan som för tillfället passar.
    Fast det var inte könsorganet som Noah ville ha klippt. Det är inte sitt fysiska könsorgan Noah ifrågasätter utan allt det där andra som många anser hör till könen.

För herrfrisörer och herrfrisyrer och merparten av alla de attribut som idag anses könsbestämda är ju fantasifoster från början. Varför skall vi respektera frisörens påhitt om frisörsalonger med bara män, och inte Noahs?
  • Quintus Zebra
    FMGA skrev 2012-10-31 23:43:55 följande:
    Hmm. Jag tror inte att QZ syftade på avklippta könsorgan - utan bara att han skämtade om att det inte är dessa man friserar hos en frisör.

Din argsint skrämda tolkning är obetalbar och tycks beskriva dina rädslor i ett nötskal.

(Rätta mig gärna om jag har fel, QZ)

Du tolkade mig helt rätt.
  • Quintus Zebra
    Element skrev 2012-11-01 15:09:34 följande:
    Det har inget att göra med argsinthet eller rädsla, Noah är onormal. Avviker man från normen är man onormal.

Ville inte vara anonym. Skriver igen:

Om vi har statsfeminism i Sverige, betyder det då att du Om vi har statsfeminism i Sverige, betyder det då att du enligt din egen definition är onormal?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!