Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Jag hatar HEN!!!

FMGA skrev 2012-10-02 11:18:30 följande:
    Har du läst trollertråden där någon av fabrarna har tecknat bilden av en feministisk kvinna som vill låta sitt barn växa upp med ett spåk där alla kopplingar till män och kvinnor är avskaffade.

Där är väl svaret enkelt - hade detta varit verklighet så skulle uppfostringsmetoden ha blivit utredd av socialtjänsten och i bästa fall skulle mamman fått hjälp med sin verklighetsorientering, men nu var det ju bara en av fabrarnas fantasier.
    Ditt exempel är intressant eftersom det verkar som att det finns några enstaka hen-användare som anser att hen är mer än ett komplement till han och hon.
    Nu när jag funderat på ditt exempel skulle jag säga till din exempelförälder att hen inte kan linda in ett barn i skyddande ideologisk bomull. Barnet kommer ändå att möta verkligheten så det skadar inte att hen får höra mig säga hon och han om personer jag vet könet på. 
    Har inte läst den tråden, men har sett liknande trådar förut. Det är väldigt svårt att debattera mot argument som inte verkar vara mycket mer än fantasier.

För det är ju så. Jag har hängt runt feminister i halva mitt liv. Och har aldrig träffat någon som försöker dölja könet helt på sitt barn. Har läst om det i tidningarna nån gång bara.  Ändå måste man som feminist bemöta denna typ av fördomar i nästan varje debatt. Och det är så synd att ju st jämlikhetsdebatten som är så viktig skall vara så enormt full av fördomar och ilska. Det är ju på gränsen till omöjligt att föra en sansad debatt. Även om man är strängt saklig och bara utgår från fakta (som t.ex. NGWP gjorde för något år sedan när hon startade en tråd om våld mot kvinnor internationellt) så blir det knappt någon debatt, utan bara en massa anklagelser om manshat och feministkonspirationer.
    Det är fruktansvärt frustrerande att man inte kan diskutera varken problem i Sverige eller ännu större problem utomlands. Miljontals flickor och kvinnor misshandlas eller mördas eller våldtas eller förtrycks varje år enbart på grund av deras kön. Reagerar tidningar och folk i allmänhet på detta tillräckligt? Demonstrerar folk på gatorna? Bojkottar vi kvinnoförtryckande länder så som vi har bojkottat länder som t.ex. har förtryckt folk på grund av hudfärg?
    Nej.
    Istället fastnar så gott som alla som försöker debattera ämnet i försvarsställning, och lyckas inte diskutera sakfrågor utan blir istället tvungna att försöka värja sig mot alla möjliga anklagelser mot feminismen.

Skyddande ideologiskt bomull var ett väldigt snyggt begrepp! Tack! Och det är aldrig något jag rekommenderar. Botemedlet mot en upplevd "kulturell hjärntvätt" får ju aldrig bli att man själv försöker "hjärntvätta" barnen. Självklart måste barnen få se den verklighet som finns. Att låtsas som om alla använder hen hjälper ju ingen...
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    Dorian Ertymexx skrev 2012-10-02 11:26:40 följande:

SkålSkålSkål

Som sagt, "bidragsberoende" kränker och är väldigt politiskt laddat, såg aldrig någon kritik mot det ordet.  
    Precis, det finns massor. Och att det just är ett ord som sammankopplas med feminister som DN nu ber sina journalister att undvika, det är knappast någon slump.

Det märkligaste av allt är väl att folk reagerar på att ett politiskt parti (i det här fallet MP) har politiskt laddade ord i sitt partiprogram? Vad är annars ett partiprogram till för?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 12:22:57 följande:
    kan du ge något exempel på någon som mördats eller våldtagits enbart på grund av sitt kön?
    Ja, självklart.

Det finns massor skrivet om de systematiska våldtäkterna och morden som militären i t.ex. Kongo använder som krigsstrategi mot sina fiender.

Att Kinas befolkning har den vad jag vet största obalansen mellan antal kvinnor och män, med bara 832 flickor per 1000 pojkar, beror inte på slumpen. Att de enbart tillåts ha ett barn och att pojkar kulturellt anses mer värda är ingen nyhet för många. Att det sker aborter enbart på grund av kön och att flickbarn dödas strax efter födseln i Kina är ju ingen direkt hemlighet heller. Men problemen finns inte bara i Kina, utan i många länder.

Googla på det så lär du hitta mycket mer...

• Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 12:39:50 följande:
    Hur är det då 'enbart' pga av deras kön när det ingår i en krigsstrategi?
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 12:40:52 följande:
    Hur är det 'enbart' pga deras kön när det är en följd av kinesisk politik?

De mördas, aborteras och våldtas på grund av sitt kön.

Vilket jag tar för givet att du förstod att jag menade. Vad är syftet med dina frågor?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 12:55:11 följande:
    Man att de valde att döda berodde inte på könet eller hur.
    Det rör sig om antagligen ett av de största folkmord som skett i modern tid, miljontals människor varje år som dödas på grund av sitt kön, och du väljer att märka ord...

Egentligen borde jag kanske tacka dig, för du visar ju upp ett exempel på det jag skrev ovan. D.v.s. exakt hur svårt det är att skapa debatt om detta..
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 12:57:12 följande:
    Nej, inte enbart. 

Visar att du kör med retoriska trick förmodligen utan att du vet om det själv eftersom du är så inne i ditt propaganderande.

Ett ännu bättre exempel. Jag skriver om verkliga händelser. Om mord och våldtäkter. Och då sprider jag propaganda?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 13:12:50 följande:
    Om det nu är så viktigt, varför inte uttala sig korrekt då?
    Om det är så viktigt? Varför tycker du inte det är viktigt?

• Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 13:56:15 följande:
    Jag tycker inte man skall skriva 'enbart' när man inte menar 'enbart'. 

Jag menade 'enbart'. Och du missuppfattade vad jag menade med det.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 12:55:11 följande:
    Man att de valde att döda berodde inte på könet eller hur.
    Tänkte reda ut det här lite. Det är ju synd att du ska behöva missuppfatta.

Jag har inte skrivit ett ord om  att mördarnas enda motiv var könsrelaterat, eller hur?

Jag har skrivit att de dödas enbart på grund av sitt kön. Som i alla fall av diskriminering och förtryck så är inte motivet det centrala, utan hur det påverkar offren.

Kvinnorna i t.ex. Kongo och barnen i Kina dödas inte på grund av något de har gjort eller sagt. De dödas inte på grund av nationalitet eller hudfärg. Att mördarna väljer just precis de offer de gör beror ENBART på kön.

Och du må tycka att det inte är relevant i den här tråden. Jag tycker det är väldigt relevant. För den här tråden verkar ju egentligen inte handla om ett ord speciellt mycket. Ilskan som ordet väcker verkar ju inte ha speciellt mycket med ordets könsneutralitet att göra, utan verkar mest handla om att folk är rädda för feminism eller tycker illa om feminism.
    Och tråden är därför ett bra exempel på att detta ämne är ett av de som är svårast att diskutera av alla. Och det är tragiskt eftersom det är så viktigt. Och ännu mer tragiskt är  att man inte ens kan diskutera de fall där förtrycket är självklart, som t.ex. i Kina, utan att folk t.ex. väljer att märka ord...

• Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-03 08:46:08 följande:
    Du skrev

"mördas eller våldtas eller förtrycks varje år enbart på grund av deras kön"

men om du inte menade enbart så är det ju bara att erkänna att du skrev fel och förhoppningsvis skall bättra på din argumentationsteknik framöver.

Om du är intresserad av hur jag menade kan du läsa det ovan. Om du inte är intresserad av diskussion, utan bara vill missförstå, då kommer vi inte längre.

Jag har inget intresse av att bråka. Jag vill bara diskutera. Och för mig är det helt oförståligt att så många verkar vara så förblindade av rädsla eller hat (eller vad det är) mot feminismen att det idag oftast är så gott som omöjligt att

diskutera ett utbrett förtryck som i sin omfattning får judeförintelsen att blekna i jämförelse.

Det hävdas ofta att fler män mördas i krig och i olyckor och i mord. Och jag vill självklart att det skall motarbetas också. Men om vi tittar rent statistiskt på världens befolkning. Om vi ser hur många män det finns och hur många kvinnor det finns. Då upptäcker vi att det fattas 220 miljoner kvinnor! 220 miljoner!

Och det är ingen hemlighet att detta sker. Det är ingen hemlighet att kvinnor systematiskt förtrycks på grund av sitt kön.

Skit samma om man är antifeminist eller ej. Hur kan man inte vilja diskutera detta och ta det på allvar?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!