Jag hatar HEN!!!
FMGA skrev 2012-10-02 11:18:30 följande:
Har du läst trollertråden där någon av fabrarna har tecknat bilden av en feministisk kvinna som vill låta sitt barn växa upp med ett spåk där alla kopplingar till män och kvinnor är avskaffade.Där är väl svaret enkelt - hade detta varit verklighet så skulle uppfostringsmetoden ha blivit utredd av socialtjänsten och i bästa fall skulle mamman fått hjälp med sin verklighetsorientering, men nu var det ju bara en av fabrarnas fantasier.
Ditt exempel är intressant eftersom det verkar som att det finns några enstaka hen-användare som anser att hen är mer än ett komplement till han och hon.
Nu när jag funderat på ditt exempel skulle jag säga till din exempelförälder att hen inte kan linda in ett barn i skyddande ideologisk bomull. Barnet kommer ändå att möta verkligheten så det skadar inte att hen får höra mig säga hon och han om personer jag vet könet på.
För det är ju så. Jag har hängt runt feminister i halva mitt liv. Och har aldrig träffat någon som försöker dölja könet helt på sitt barn. Har läst om det i tidningarna nån gång bara. Ändå måste man som feminist bemöta denna typ av fördomar i nästan varje debatt. Och det är så synd att ju st jämlikhetsdebatten som är så viktig skall vara så enormt full av fördomar och ilska. Det är ju på gränsen till omöjligt att föra en sansad debatt. Även om man är strängt saklig och bara utgår från fakta (som t.ex. NGWP gjorde för något år sedan när hon startade en tråd om våld mot kvinnor internationellt) så blir det knappt någon debatt, utan bara en massa anklagelser om manshat och feministkonspirationer.
Det är fruktansvärt frustrerande att man inte kan diskutera varken problem i Sverige eller ännu större problem utomlands. Miljontals flickor och kvinnor misshandlas eller mördas eller våldtas eller förtrycks varje år enbart på grund av deras kön. Reagerar tidningar och folk i allmänhet på detta tillräckligt? Demonstrerar folk på gatorna? Bojkottar vi kvinnoförtryckande länder så som vi har bojkottat länder som t.ex. har förtryckt folk på grund av hudfärg?
Nej.
Istället fastnar så gott som alla som försöker debattera ämnet i försvarsställning, och lyckas inte diskutera sakfrågor utan blir istället tvungna att försöka värja sig mot alla möjliga anklagelser mot feminismen.
Skyddande ideologiskt bomull var ett väldigt snyggt begrepp! Tack! Och det är aldrig något jag rekommenderar. Botemedlet mot en upplevd "kulturell hjärntvätt" får ju aldrig bli att man själv försöker "hjärntvätta" barnen. Självklart måste barnen få se den verklighet som finns. Att låtsas som om alla använder hen hjälper ju ingen...