• PolyPond

Jag hatar HEN!!!

Dorian Ertymexx skrev 2012-09-04 17:02:06 följande:

Men det skulle ju leda till FÖRÄNDRING gubevars!!! Obestämd
    jo Skål
  • PolyPond
    Knyttan skrev 2012-09-04 17:57:35 följande:
    Exakt! Man måste inte kalla sig feminist, absolut inte. Man kan kalla sig strumpluddsaktivist eller banoxiljunkare om man tycker att det uttrycker bättre vad man står för. Män är mer än välkomna in i jämställdhetsdebatten. Men det är oerhört kontraproduktivt att hela tiden skjuta på halmdockor och positionera sig MOT, när man egentligen skulle kunna ha en konstruktiv debatt. Det finns massvis att lyfta när det gäller frågor där män missgynnas av traditionella könsroller, vi har redan parat om flera stycken.

Problemet är väl egentligen att diskussionen kommer ske på "kvinnlig planhalva" eftersom (som sagt) kvinnor (och feministiskt orienterade män) har några decenniers försprång när det gäller att diskutera dessa frågor. Många män, speciellt om de är medelålders + har aldrig någonsin behövt tänka på att de också ingår i en kategori som har sina speciella särintressen.
  • PolyPond

Den här tråden blir allt mer urspårad. Nu pratar vi blockpolitik också.

• PolyPond

Kan debatten avslutas i denna diskussion nu?
  • PolyPond
    CMM skrev 2012-09-10 16:53:55 följande:
    Varför det? Hennes tidning, hennes regler. Väl? Skönt att fler delar uppfattningen att ordet trots allt står har en politisk laddning.
    Du kommer att få se...
  • PolyPond
    CMM skrev 2012-09-10 16:57:18 följande:
    Japp. "Twitterstormen" och dess anhängare ger sig väl inte förrän Herlitz gjort en offentlig pudel och helst avgått. Det här med att få tycka och tänka som man vill är inte alltid så populärt, tydligen.
    Nu är det ju förvisso Gunilla som försöker hindra folk från att skriva som de vill.
  • PolyPond
    CMM skrev 2012-09-10 17:00:09 följande:
    Tror du på fullt allvar att man får skriva som man vill som journalist på DN (med eller utan "hen"-policy)?
    Saken är den att kritiken mot hen-användning ofta handlar om att det ett ord som kommer uppifrån. Detta är inte riktigt sant. Sant är däremot att det nu kommer ett förbud uppifrån. Det är en rolig ironi i detta.
  • PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-10 17:17:04 följande:
    lol är det en tidning?? Aldrig hört talas om skiten. Solig
    Kom ut! är rfsls redaktionellt fria husorgan.

I regel väldigt bra faktiskt.
  • PolyPond

Det jag har svårt att förstå är att inte hen-motståndarna inser att slaget är förlorat. För varje tråd, inlägg, artikel och twitterstorm vinner hen mer och mer mark. För några få månader sedan visste få vad hen var, nu vet i princip alla. Snöbollen som varit liten och i rullning bra länge är enorm nu. Ingen kommer kunna stoppa den.

• PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-10 17:59:24 följande:
    Hmh!

Det jag har svårt för att förstå är att inte hen-förespråkarna inser att slaget är förlorat. För varje tråd, inlägg, artikel och twitterstorm så gör de bara bort sig mer och mer. Ingen bryr sig på allvar om att använda ordet "hen" och ingen kommer att göra det, förutom en MYCKET MYCKET liten grupp radikala genustyckare.
    Och vilka består "twitterstormen" av? Jo just det, samma grupp.
    Det fungerar inte så. Fler och fler använder hen för varje dag som går och ingen behöver längre förklara vad man menar med det. Det är en stor vinst och hen-motståndarna har hjälpt till med detta.
  • PolyPond
    nihka skrev 2012-09-10 18:38:06 följande:
    All reklam - även negativ reklam är reklam och ökar medvetenheten och manifesterar. Nog är det så.
    Ja. Bröstinplantat är ett bra exempel, tycker jag. I början var nästan all media och de röster som hördes kritiska till detta. Trots det blev (och blir) det allt mera populärt.
  • PolyPond
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-10 18:45:13 följande:
    HAHAHAHAHA! Vilken totalstollig jämförelse!
    Du kan inte förstå en parallell?
    Det räcker med att tillräckligt många i ett samhälle brukar en sed för att den skall bli etablerad, oavsett hur illa den mottas av övriga till en början.
  • PolyPond
    CMM skrev 2012-09-11 00:20:24 följande:
    Precis. Och vill DN:s chefer förbjuda användandet av det så ska de givetvis få det. Men inte om folk som "PolyPond" får bestämma, som bara hångarvar och förutser att "hon snart kommer tvingas ta tillbaka det ändå". Där någonstans tror jag att pudelns kärna ligger egentligen.
    Det är bara patetiskt att försöka stävja människors språkbruk. Att försöka få sådant förmynderi till att det är jag som vill bestämma över folk är verkligen att förvränga saken å det grövsta.
  • PolyPond
    Daddy Cool skrev 2012-09-12 13:47:20 följande:
    Varför kunde inte personen bakom den siten bara acceptera att DN valt att inte använda h-ordet och låta det vara? Jag har t.ex. inga planer på att starta han-hon-liv.se som är identisk med familjeliv fast med alla hen utbytta mot han/hon.

När en gigant som Bonnier känner sig så hotade av en privatperson som lattjar lite, att de känner behov av att polisanmäla, är det stor humor i sig.
  • PolyPond
    Daddy Cool skrev 2012-09-13 01:22:59 följande:
    Så här står det:

Alla han och hon utbytta mot hen? Skulle inte h-ordet bara användas när könet var okänt? Samma sak med artikeln du länkade till igår där nån tant på DN kallades för hen trots att man visste könet.

Om även det är ett politiskt val är hen-sägande alltså ett politiskt val enligt sidans skapare.
    Humor, du vet. Hört talas om det?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!