• PolyPond

Jag hatar HEN!!!

Det låter onekligen som att ts har stora problem när ett ord kan framkalla sådan enorm frustration.
    Om man inte har problem så kan man ju alltid göra sig...

Och tack för att du etablerar ordet allt mera genom din uppmärksamhet

• PolyPond
    Anonym (:)) skrev 2012-07-20 00:23:55 följande:
    Jag har levt snart i 40 år och tror nog jag klarar att kommunicera med mina medmänniskor i fortsättningen också, utan ordet hen :) Det är nog en genuskonsult med för lite jobb som kom på ordet.
    Det tror jag inte. Första gången jag kom i kontakt med ordet var det genom ett gäng transsexuella och intergenders som föreslog "hen" för att slippa kallas "den" och "det". Umgås man med folk som har oklar könsidentitet är det ett förbaskat nödvändigt ord. Att det går att använda även i andra sammanhang är bara en bonus.
  • PolyPond
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:31:23 följande:
    Jag är övertygad om att t.ex. kvinnor som känner sig mindre kvinnliga eller män som känner sig mindre manliga skulle bli kränkta av att bli kallade hen. Fråga de om de inte gör fysiskt ont på dem att bli kallade hen.
    Varför skulle man kalla någon "hen"? Det är lika lite ett tilltal som "han" och "hon". När man pratar med folk använder man vanligen "du".
  • PolyPond
    Anonym (:)) skrev 2012-07-20 00:35:58 följande:
    Vet att jag klarar mig gott utan ordet. Känner också transsexuella och behöver inte använda ordet hen när jag träffar dom. Det är sån tur att folk har namn :)
    Har du haft en diskussion om någon som du inte har vetat könet (eller kanske inte ens namnet!) på? Det har jag. Bängligt värre.
  • PolyPond
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 00:35:58 följande:
    Om man pratar OM en människa och säger hen i stället för han eller hon så känner jag flera som skulle bli mycket sårade.
    Det man inte vet har man inte ont av. Folk kan mycket väl referera till dig som "den där dryga jäveln" också. Det är inte mycket man kan göra åt det.
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-07-20 00:40:57 följande:
    Varför skulle man inte använda hon resp. han?
    Det är klart att man gör - om man VET. Det hör dock till sakens natur att man inte vet det alla gånger.
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-07-20 00:48:18 följande:
    Majoriteten av transsexuella är inte ambivalenta kring sin könsidentitet så det är ett lite märkligt exempel du tog upp.
    Otroligt många transsexuella är faktiskt ambivalenta under en period. Sannolikt majoriteten.
  • PolyPond
    Pallas skrev 2012-07-20 00:49:27 följande:
    Tycker att "denne" låter jävligt krystat i talspråk.
    Den könsneutrala formen är dessutom "denna", har jag lärt mig.
  • PolyPond
    Opcode skrev 2012-07-20 01:02:02 följande:
    a sexusböjning antyder femininum vad jag förstått. Men vad vet jag är ingen språkexpert, liksom inte dom flesta övriga 9 miljonerna i Sverige som trots allt använder och ska använda språket.
    Det trodde jag med, men det skall tydligen vara grundformen ändå. Jag tror att det är helt okej att använda denne utan att få stryk också.
  • PolyPond
    themia skrev 2012-07-20 01:04:34 följande:
    Det där stämmer inte! Det finns en mycket liten grupp som vägrar tillhöra ett bestämt kön, men de allra flesta vet vilket kön de har. Den ambivalens du nämner handlar inte vilket kön man tillhör utan om tveksamhet inför att utsätta sig för en mycket jobbig process som tar åratal och inte ger något garanterat bra resultat.
    Jodå. Precis som homosexuella många gånger går igenom en fas av förnekelse och ambivalens, så hör det till vanligheten att transsexuella gör detsamma. Även om man innerst inne vet hur det ligger till och man kommer att vara stensäker längre fram, så är det otroligt vanligt att man velar och provar sig fram.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!