• PolyPond

Jag hatar HEN!!!

Lisa med barn skrev 2012-07-20 01:08:40 följande:
    Och då är det OK att snacka skit? Det finns svin som anger samma orsak till att vara otrogna.
    Man snackar inte skit för att man benämner någon som "hen", lika lite som om man säger "den". Snarare är det så, som någon sa här ovan, att "den" implicerar att personen inte alls har något kön, medan "hen" förutsätter kön, men att man inte känner till vilket.
  • PolyPond
    themia skrev 2012-07-20 01:21:26 följande:
    Ja, om du syftar på att man testar sig i den nya rollen och söker sig fram, men beror ju på att man byter sin sociala roll till en ny som tar tid att utveckla. Men det handlar inte om ambivalens kring sin könstillhörighet.
    Jag har varit med om flera transitioner och vet att ambivalensen faktiskt ofta finns där. Att den sedan inte ventileras ut till folk som är mindre insatta eller de utredare som har den beslutande makten i sitt liv är en annan sak.
    På detta har du det du talar om här, när man måste möta en omgivning som inte omedelbart kan avgöra ens kön på utseendet.
  • PolyPond
    Mamma till Prins skrev 2012-07-20 08:20:44 följande:
    Handen på hjärtat, hade DU velat bli kallad hen?
    Föredrar DU att någon säger hen till/om ditt barn istället för hon/han?!
    Mycket hellre än den.
    Angående mitt barn vore det praktiskt om folk anammade det mera, då det det inte är uppenbart vad en så liten har för kön. Det känns otroligt märkligt när kreti och pleti känner sig nödgade att fråga om det finns en snopp eller snippa på ungen. Vad hade de tänkt göra med den informationen?
  • PolyPond
    joliisb skrev 2012-07-20 11:56:42 följande:
    Får jag en dotter vill jag ha en ROSA får jag en pojk till vill jag ha en BLÅ!! Bara en skit sak. men vi är olika, låt oss vara olika. dessutom med dessa rosa å blå lappar kan man ju kika efter vad de andra fått när man går där med sin vagn. Låt oss vara pojkar eller flickor!! Sen är de självklart att vi ska behandlas lika, få samma lön osv osv. MEN pojkar har snopp, flickor har slida. VI ÄR OLIKA, LÅT OSS VARA DET!!! 
    Vad har det med färger att göra?
    Du kan inte på allvar mena att kön har en färg.
  • PolyPond
    Lavish skrev 2012-07-20 11:59:04 följande:
    Dessutom ser man ju ofta att hen används just om personer man visst vet kön på. Här på FL t.ex skriver folk ofta om sina barn, partners eller andra och använder hen fast de säkerligen vet vilket kön personen har.

Problemet med det blir ju att man förutsätter att personens kön är oviktig för sakfrågan. Det är det oftast inte.
    Det är det oftast, skulle jag säga. Genom att neutralisera frågeställningen får man mindre fördomsfulla svar.
  • PolyPond
    Lavish skrev 2012-07-20 12:27:33 följande:
    Eller kanske mindre användbara svar
    Vill man ha svar baserade på folks uppfattning om kön så är det enkelt att skriva han eller hon istället, men vanligen är det helt och hållet irrelevant för frågor som ställs här.
  • PolyPond
    Anonym (:)) skrev 2012-07-20 12:36:44 följande:
      Antar att du inte längre säger sopgubbar utan sophenar också?
    Sopåkare är termen. Eller renhållningsarbetare.
  • PolyPond
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 13:09:04 följande:
    Är det ju inte!! Det blir ju olika svar på en fråga om det gäller en snoppbärare eller en vaginabegåvad, förstår du väl!!!
    Tyvärr är det ju precis så det blir ibland.
    Jag har ett manligt nickname på Flashback. Det jag säger mottas ofta annorlunda mot när jag skriver med kvinnligt alterego, även om det är samma sak som sägs på samma sätt.
  • PolyPond
    Anonym skrev 2012-08-27 21:32:00 följande:
    ett fåtal procent människor har problem med sin könsidentitet. den stora majoriteten av befolkningen ska därför anpassa sig till deras behov och inte definiera dem som vare sig det ena eller andra. så att dom känner sig bekväma och tillfredsställda. vore det inte bättre med ordet könsförvirrad istället för hen?   
    Jovisst, det vore mycket bättre att kränka människor än att majoriteten av befolkningen använde sig av de hjärnceller de fått och omvärderade sin uppfattning bara lite litegrann.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!