Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-09-24 21:16:20 följande:
    Jag har fått min teori bekräftad. Om man inte ansluter sig till alla punkter i genusprogrammet så hatar man kvinnor.

Och det skrev... vem? Vart?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Daddy Cool skrev 2012-09-25 00:13:43 följande:
    Men vänta lite nu Anders Wallner! Vet du inte att hen är ett fullständigt neutralt ord? Man kan absolut inte markera vad man är för parti eller något annat för den delen bara genom att använda hen! Glad

Helt korrekt uppfattat.
  • Dorian Ertymexx
    SweeneyTodd skrev 2012-09-25 00:22:29 följande:
    Hen kan inte jämföras med andra låneord. Hen har en agenda. Vanliga ord bara kommer till svenskan, hen ''uppfanns'' och har en feministisk och politisk agenda. Det har inte andra låneord.

"Hen" har ingen agenda. Hen är ett ord. Ord har inget medvetande, och kan därför inte ha en agenda.

Hen användes redan på 60-talet, och tros härstamma från en dröms skribent i en liten lokaltidning någonstans, en man dessutom.

Tror du verkligen på det själv?     
  • Dorian Ertymexx
    SweeneyTodd skrev 2012-09-25 01:01:25 följande:
    Just min poäng. Hen i det svenska språket har en agenda! Hen i finskan har ingen agenda, hen i finskan har kommit ditt på en naturlig språkutvecklig. Hen är ett löjligt, påhittad slangord. Det är inte svenska.

Vad dillar du om? Det finns inget som "naturlig språkutveckling" - ALLA ord har hittats på av någon, någonstans, någon gång. De uppfinns, lånas, lånas ut, försvinner, dyker upp igen, ändras litet via slang eller nya moden i uttal och stavning, men det är alltid NÅGON som gör detta, det är inte så att det magiskt "bara sker".

Och med tanke på att jag FORTFARANDE inte sett en endaste tråd som rackar ned på ord som "bidragsberoende", som har en MYCKET tydligare, och grymmare, politisk agenda bakom sig, så känns det milt sagt astöntigt att leka foliehatt om ett ord som hittills inte utmanat någon någonstans. Ni som känner er utmanade gör det på eget bevåg, av något slags paranoid skräck. Ingen vill kapa någonting på er, världsapromise!  
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-09-25 01:03:19 följande:
    Alla ord är förvisso påhittade från början. Men jag förstår vad du menar och håller med dig - jag tror den som ska försöka bevisa att hen-vågen och genusvågen existerar oberoende av varandra får väldigt svårt.

Jag ser fram emot din tråd om mass-"friskskrivningarna", den ökade arbetslösheten, hela den onda komplotten mot arbetarklassen och högerorder "bidragsberoende". Länka gärna så jag kan delta!
  • Dorian Ertymexx
    FMGA skrev 2012-09-25 07:36:11 följande:
    Ett påstående som egentligen varken kan bevisas eller motbevisas.

Själv tror jag att man kan påstå att det finns en gammal tradition där vi män av ppk-skäl (pompös politisk korrekthet) bara tar för givet att vi även ska vara språkets norm. Så kommer det ju också att förbli i stort, det lär inte finnas någon politisk agenda för att t ex "man" eller "människa" ska ersättas med könsneutrala ord.

Jag tror att det är därför pronomet hen orsakar så mycket uppståndelse, det bryter en urgammal tradition eftersom kombinationen han/hon/hen ger män och kvinnor samma språkliga tyngd. Visserligen bara i en enda språklig detalj, men ändå. Dessutom är ju pronomen centrala språkliga företeelser.

Precis så faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 13:40:27 följande:

Jag tycker nog att antifeminister rätt ofta verkar hata kvinnor och vara upprörda över att dessa har mage att kräva att få bli behandlade som människor och inte som ägodelar eller objekt.

PumpkinQueen skrev 2012-09-25 14:27:48 följande:

Det här med språk är en fråga som man kanske inte tänker på så ofta. Var kommer språket ifrån, egentligen? Forskarna har lite olika teorier, som går ut på att flera språk antingen uppkom på olika platser vid olika tidpunkter eller att alla språk härstammar från ett ur-språk som sedan förändrats i och med att människorna spritt sig över jordklotet. Lite svårt att veta vad som är rätt, eftersom de inte hade några bandspelare på den här tiden. Glad

Däremot är alla språkforskare rörande eniga om att alla språk (som används) förändras, just för att människor använder dem. Alltså är det fullständigt felaktigt att säga att något ord "alltid" har funnits i ett språk. Det tillkommer och försvinner ständigt ord och fraser. Därmed inte sagt att man måste gilla alla nya företeelser. Jag har själv väldigt svårt för många moderna ord som låter helt knäppa i mina öron. Dem låter jag bli att använda.

...och om det är något som är politiskt korrekt just nu, så är det väl att ogilla hen och förlöjliga de som använder ordet i fråga?

SkålSkålSkål (erkänn, du försöker supa mig under bordet!!) Flört
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 14:27:48 följande:

Det här med språk är en fråga som man kanske inte tänker på så ofta. Var kommer språket ifrån, egentligen? Forskarna har lite olika teorier, som går ut på att flera språk antingen uppkom på olika platser vid olika tidpunkter eller att alla språk härstammar från ett ur-språk som sedan förändrats i och med att människorna spritt sig över jordklotet. Lite svårt att veta vad som är rätt, eftersom de inte hade några bandspelare på den här tiden. Glad

Däremot är alla språkforskare rörande eniga om att alla språk (som används) förändras, just för att människor använder dem. Alltså är det fullständigt felaktigt att säga att något ord "alltid" har funnits i ett språk. Det tillkommer och försvinner ständigt ord och fraser. Därmed inte sagt att man måste gilla alla nya företeelser. Jag har själv väldigt svårt för många moderna ord som låter helt knäppa i mina öron. Dem låter jag bli att använda.

...och om det är något som är politiskt korrekt just nu, så är det väl att ogilla hen och förlöjliga de som använder ordet i fråga?

"Ni" tillkom på 1600-talet. Undrar om det vara samma menlösa rabalder om det då...
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-25 14:39:37 följande:
    Nej vi har inget emot att de kräver att behandlas som människor, däremot har vi något emot att de hela tiden utmålar sig som offer för det onda patriarkatet, att de kräver toppjobb serverade på silverfat, att de kräver jobb de inte uppfyller kraven för (militär, räddningstjänst) och att kraven då sänks för alla för att maskera att de inte platsar. Mest har vi något emot feminism á la carte, dvs att de vill kunna välja när de skall behandlas män när det ger mest fördelar och som kvinnor de tillfällen det ger mest fördelar.

Mhm. Du måste alltså vara en stor hatare av Pär Ström också då..?
  • Dorian Ertymexx
    Element skrev 2012-09-25 14:55:12 följande:
    Varför har vi då genuspedagoger, de är ju ett resultat av edikt uppifrån. De vänsterextrema tanterna styr inte Sverige men de är en mäktig lobbygrupp i förhållande till sin storlek.

Otroligt mäktig! Det är därför alla kvinnojourer badar i pengar, kvinnor överallt i Sveige har precis lika hög lön som sina manliga kollegor, och sexuella trakasserier på arbetsplatser inte längre förekommer; inte heller förekommer våld mot kvinnor, våldtäkter, och ingen i en rättegång ifrågasätter någonsin en kvinna hur hon gick klädd, hur ofta hon har sex och med hur många. Och de är SÅ vänsterexrema, att marknaden inte längre har inflytande, arbetslöshet på grund av konstanta nedskärningar för att sänka skatterna är totalt frånvarande, och vidriga "sköt dig själv"-regler från regering och riksdag kontra sjuka och arbetslösa finns inte längre. Wow!!!

Du kanske ska läsa mer nyhetstidningar och mindre Bamse.  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!