Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Lavish skrev 2012-07-20 13:48:11 följande:
    Någon konspiration pratar jag verkligen inte om. Utan helt enkelt om idéer och tankegångar som föds, slår rot och för med sig förändring. På gott och på ont.

Jag tror helt enkelt att fram till ganska nyligen var det självklart att man behövde göra skillnad på han och hon eftersom det helt enkelt var två olika kategorier med olika särdrag. Att hitta på ett gemensamt ord istället vore lika funktionellt som att ha samma ord för potatis och gökur. (Okej inte riktigt men..) Således ligger det i linje med ett idékomplex som handlar om att sudda ut könsidentiteter.

Hen, och han eller hon, är helt enkelt inte samma sak. Han eller hon indikerar att det är en kvinna eller en man som gör något, vilken som. Hen indikerar att det är en könslös individ som gör något.

Mhm.Ta upp det där med finska och/eller ungerska språkvetare.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    PumpkinQueen skrev 2012-07-20 13:48:31 följande:
    Vem har sagt att pojkar och flickor är samma sak?

Jag. Sist jag hörde var både pojkar och flickor människor, och människor är per definition individer, inte kön. Jag är ingen vandrande kuk. Däremot är jag en individ som råkar vara beskaffad med kuk. Det är något jag har, inte något jag är.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (d) skrev 2012-07-20 13:53:57 följande:
    Håller med!! Ett riktigt onödigt ord som inte gör något annat än att man genast vill börja forska i om det stackars hen-barnet är pojke eller flicka. Med andra ord sätter det betydligt mer fokus på det som HEN-fundamentalisterna arbetar för att vi inte ska bry oss om... Snurrigt och irriterande.

Tala för dig själv du. Att du är fixerad vid kuk eller fitta får stå för dig.
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-07-20 14:02:18 följande:
    Du får tänka på att feminister och genusvetare bara vill allas bästa. Därför är det ohederligt att ifrågasätta dem.

I motsats till dig och andra som vill klamra sig fast vid gamla synsätt, menar du..?
  • Dorian Ertymexx
    Lavish skrev 2012-07-20 14:04:41 följande:
    Jag tycker visst att det är relevant. Kan hålla med om att könet inte alltid är viktigt, men jag tycker det är viktigt såpass ofta att jag motsätter mig användningen av hen för sånt helt enkelt.

Säg t.ex att läkar-hen med tuttar oftare lyckas med sina operationer än läkar-hen med snopp? Eller säg att läkar-hen med tuttar endast får i uppdrag att göra enklare operationer, medan läkar-hen med snopp alltid får göra de komplicerade ingreppen och därmed också får högre lön? Säg t.ex att läkar-hen med snopp uppfattas som mycket mer ödmjuk och trevlig av patienterna än läkar-hen med tuttar?

Är det då verkligen helt irrelevant att den ena gruppen av hens var kvinnor och den andra gruppen av hens var män? (Heter det hens i plural? )

Du menar - om vi låtsas att fördomar om att män är bättre på vissa saker och kvinnor bättre på annat stämmer så är det relevant?
  • Dorian Ertymexx
    Lisa med barn skrev 2012-07-20 14:07:36 följande:

Lustigt att du pratar om sexistiska värderingar samt säger dig eftersträva ett mer könsneutralt samhälle. Det är lite svårt att tro med tanke på den profilbild du valt.

Varför då?
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-07-20 14:09:07 följande:
    Nej. Jag är odelat för att man ska behandlas som individ oaktat vilken könstillhörighet man har. Däremot är jag helt övertygad om att fler (generella) skillnader än man kanske tror går att härleda till det biologiska snarare än det sociala.

Och jag menar att det är precis tvärtom. Färre skillnader är biologiska/genetiska/medfödda än de som är socialt inlärda.
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-20 14:13:56 följande:
    Känslor givna: 16 tack, 9 du är inte ensam, 2 intressant.
    Det blir alltså 25 "röster" positiva till TS och 2 neutrala. Det säger nog det mesta.

VI ÄR INTE ENSAMMA OM ATT HATA "HEN"!

Du är förstås medveten om att det inte finns några "Dra åt fanders", "Du har fel", "Skaffa dig hjärna" eller andra liknande känslor? Det blir välidgt skevt att tro att ni har massivt stöd baserat något som är ensidigt?
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2012-07-20 14:15:02 följande:
    Ja för alla kvinnor är ju en homogen grupp, liksom alla män så man generaliserar verkligen hårt genom att ange kön.

Ja, det gör man. Varför skulle annars ens kön vara relevant, om inte för en generalisering? Annars, varför inte lika viktigt med hårfärg, längd, vikt, ögonfärg, etnisk härkomst?

"Mitt barn är en han på 112 cm, 22 kg, blond med melerade ögon och med en farfar från västerbotten, och..."  
  • Dorian Ertymexx
    CMM skrev 2012-07-20 14:17:32 följande:
    För att det är så världen ser ut. Det finns män och det finns kvinnor och mellan dessa grupper finns uppenbara skillnader, och det kan inga genusteorier i världen ändra på.

Som jag sa, att bortse från ovanstående är att försöka forma världen till något den inte är. Jag tror på att se saker och ting för vad de är även om det kanske inte överensstämmer med ens bild av hur det borde vara. Genusvetarna, tycks det mig, resonerar precis tvärtom. De har svaren, men inga frågor.

Jag tycker vi ska skapa nya pronomen för blonda och mörkhåriga. För det är så världen ser ut, vissa har ljust hår, andra mörkt.

Jag tycker vi ska skapa nya pronomen för långa respektive korta. För det är så världen ser ut, vissa når inte så högt, andra har svårt att böja sig ned eller krypa igenom små hål.

Ska jag fortsätta om alla andra tänkbara attribut man kan dela upp och klassificera folk över?     
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!