• Anonym

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-09-28 11:29:27 följande:
    Du går in i alla situationer helt förutsättningslöst alltså?

Jag försöker alltid eftersträva det ja.

Jag försöker döda mina egna fördomar så gott det går.
    Gör inte du det?   
  • Anonym
    CMM skrev 2012-09-28 13:41:29 följande:
    ... vilket totalt dödar myten om att kön skulle vara en social konstruktion.

Säger inte att du påstått något sådant, slänger bara in ovanstående utifall någon hardcore socialkonstruktivist skulle läsa detta. 
    Vilken myt? Det handlar ju om uppfostring och samhällets förväntningar baserat på kön också.
  • Anonym
    Element skrev 2012-09-28 15:28:58 följande:
    Nej de är en blandning av uppväxt och biologi.

Fel.
    Läs på och lär dig.  
  • Anonym
    Element skrev 2012-09-28 16:20:36 följande:
    Nix, kvinnor agerar som de gör delvis på grund av biologiska faktorer.
    Skitsnack. 
    En myt skapad av män för att kunna hålla nere kvinnor.

Och det är du som har bevisbördan, den som kommer med påståendet ska styrka det.
    Negationer behöver inte bevisas    
  • Anonym
    CMM skrev 2012-09-28 16:50:43 följande:
    Skulle könsrollerna vara noll procent biologiska och 100 procent sociala? Det tror jag inte en sekund på.

www.newsmill.se/artikel/2012/02/22/vi-f-ds-me... 

Du länkar till en blogg, med personliga åsikter, som inte säger ett dugg.

Men då kör vi väl en gammal favorit i repris så får vi se vad forskningen säger om saken.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-lika-som-bar

• Anonym
    Anonym (NO-Hen!) skrev 2012-10-01 09:36:38 följande:

Exakt och låt mig som inte gillar de, ogilla de.
    De? Ogillade du inte hen?

Hur tror du att hen "ska" användas? Jag misstänker det gamla vanliga. 
  • Anonym

Kan någon förklara för mig hur ordet "hen" kan vara ett hot mot jämställdheten? "Hen" är ju ett ord som bara säger att den person vi skriver/talar om inte är känd och vi vet inte könet.

• Anonym
    h8him skrev 2012-10-04 07:22:58 följande:
    Inte enligt dem men det finns mycket som ligger till grund för skillnaderna. Att kvinnodominerade yrken har lägre löner än vad mansdominerade yrken har är inte riktigt samma sak som att kvinnor tjänar mindre för att de är kvinnor.  Kvinnor kan ju välja mansdominerade (högre värderade ekonomiskt) jobb och därmed lösa en stor del av problemet själva.

Segregering hänger ofta samman med traditioner och stereotypa könsrollsmönster. Den utbildning och därmed yrkeskarriär som kvinnor väljer kan i vissa fall vara en följd av personliga val, men traditioner och stereotypa könsrollsmönster kan också ha betydelse. Även om 55 procent av alla universitetsstuderande är kvinnor, är de i minoritet på områden som matematik, IT och ingenjörsvetenskap. Endast 8,4 av 1 000 kvinnor i åldern 20–29 år har examen i matematik, naturvetenskap eller teknik jämfört med 17,6 män. Därför är det färre kvinnor som arbetar inom naturvetenskap och teknik. Det leder i många fall till att kvinnor arbetar i lågt värderade och lågt betalda sektorer i ekonomin. Källa: europa.eu

Vilka manliga och kvinnliga yrken är likvärdiga menar du?

Vad har detta med "hen" att göra?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-04 07:26:54 följande:
    Kan någon förklara för mig hur ordet "hen" kan vara ett hot mot jämställdheten? "Hen" är ju ett ord som bara säger att den person vi skriver/talar om inte är känd och vi vet inte könet.

Någon som kan förklara?
  • Anonym
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 11:01:00 följande:
    Men då har du ju bildat dig din åsikt på ett missförstånd. Hen finns inte till för att ta bort något kön. Orden hon och han ska inte tas bort. Inte heller könen på människor.

Tanken är att man använder hen om man inte vet vilket kön en person (som man pratar om) har. Till exempel om man pratar om en läkare eller en elektriker som man aldrig har mött. Det kan ju visa sig vara en kvinna, så varför ska man säga "han" när man pratar om en sån person?

Eller också kan man använda ordet när man vill hålla könet hemligt. Som när folk skriver h*n om sina barn här på FL, för att de ska känna sig mer anonyma.

Men TACK "PumpkinQueen"! Som om jag skrivit ditt inlägg själv!
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!