Inlägg från: Västjämtland |Visa alla inlägg
  • Västjämtland

Jag hatar HEN!!!

h8him skrev 2012-10-05 09:23:23 följande:
    Okej, jag tolkar det som att du inte har någon åsikt.

Snabbt är tjejer borta från elitsporten. Men redan i unga år är t.ex pojkarna starkare än tjejerna så tjejerna sållas nog bort snabbt med dina idéer.

Det räcker väl att män blir misshandlade av kvinnor precis som det är redan idag? Gällande domstolar så ligger de långt efter när det gäller t.ex familjerättsliga ärenden.

Så himla bra om alla slutar idrotta. Varför ska man, det finns ju datorer och TV. Ungarna kan sitta framför dem istället och alla vuxna kan bli ännu mer förslappade.

Jag tycker inte att det räcker med att tjejer ska "tänka lite" utan föräldraledigheten måste ju delas rakt av utan överskrivningsmöjligheter (för de som är gifta/sambos/har en närvarande pappa till barnet). Jag menar, om vi nu ska se till att kvinnor och män behandlas på exakt samma sätt i samhället.
    Det första logiska och riktiga beslutet vore att likställa faderskapet med gemensam vårdnad! 

Något annat är orimligt att kräva och detta är en av de första saker feminister och jämnstäldister gemensamt borde kämpa för!

H
  • Västjämtland
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 10:20:54 följande:

Ja, det vore väl rimligt om båda föräldrarna ansågs vara skydliga att ta hand om sin avkomma. Jag förstår inte varför feministerna ska jobba för det dock, det låter ju som en mansfråga. Alltså vore det väl rimligare om männen jobbade för det?

Om man nu skall påstås vara för jämlikhet skall det väl gälla alla?

Fast, nä visst ja, "Feminism var det. Just det!

My bad!

H      
  • Västjämtland

Dåligt fackligt arbete kanske?

H
  • Västjämtland

Vem har ansvaret för att en person har rätt lön, och vems är ansvaret att förhandla om lönen för en arbetare?

Till vem har arbetarna delegerat förhandlingsrättten

Undrar?

H  

• Västjämtland
    nihka skrev 2012-10-08 20:03:16 följande:

Om du vill vandra ner för den avenyn har jag en lika enkel förklaring till varför "kvinnoyrken" ger sämre betalt: det är förstås för att kvinnor gör ett sämre arbete. Varför skylla på facket? 

Nå?  Vems ansvar?
  • Västjämtland
    Aaliyah skrev 2012-10-08 20:51:29 följande:
    Jag antar att du vill att man ska säga facket. Men det är ju så okunnigt så det finns inte. Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet och bestämmer lönen, förhoppningsvis utan att diskriminera någon. Arbetarna har inte delegerat förhandlingsrätten om de är med i facket, de kan alltid välja att själva förhandla. Grejen är att det är smartare att ha en organisation på flera hundratusen medlemmar än att förhandla själv. Ett hot om strejk blir liksom inte så effektivt om det bara är man själv som strejkar.

Dessutom: medger du nu att det finns osakliga löneskillnader?

Ja och nej, många fackförbund förhandlar ju inte för enskildda medlemmar utan för kollektivet. Dvs, alla får lika mycket (eller litet)  Vissa fackförbund förhandlar för den enskilda medlemmen.

Dock, så överlåter du mycket av arbetet åt facket.

Är du inte nöjd med din lön, då måste du göra något åt det eller hur? 

Och vore det sant att man per automatik betalar kvinnor sämre (Särskiltl om de är i majoritet) varför har inte företagen enbart kvinnor anställda då?

Korrigerar du för ålder, erfarenhet, och arbetstid, så brukar det bli en löneskillnad på 2-5 % vilket faller in under det som kallas "Oförklarliga löneskillnader, men denna är inte könsknuten utan finns mellan alla yrkesgrupper och kön.

Personligen tycker jag att det är konstigare att det är sämre betalt för att vara tex. Sjuksköterska i tex, Svenstavik och hoting, Jämfört med en sjuksköterska i tex. Göteborg och Sthlm.

Samma arbetsgivare, samma jobb , Då om något borde det vara lika lön eller hur?   
    H

• Västjämtland
    nihka skrev 2012-10-08 20:54:06 följande:

Frågar du mig vems ansvar det är att kvinnor gör ett sämre jobb? Nå? Gör du det?

Har jag aldrig påståt, men vill du tycka att kvinnor är sämre så är det ju din rättighet.

Inte för att jag tycker att kvinnor gör ett sämre jobb!

H   
  • Västjämtland
    nihka skrev 2012-10-08 21:52:02 följande:

Mitt inlägg: "Om du vill vandra ner för den avenyn har jag en lika enkel förklaring till varför "kvinnoyrken" ger sämre betalt: det är förstås för att kvinnor gör ett sämre arbete. Varför skylla på facket?" 

Ditt inlägg: "Nå?  Vems ansvar?"

Jag frågade dig inte vad du påstod. Jag frågade dig vad du frågade. Nå vad frågade du? 

Detta!
    Vem har ansvaret för att en person har rätt lön, och vems är ansvaret att förhandla om lönen för en arbetare?

Till vem har arbetarna delegerat förhandlingsrättten
  • Västjämtland
    nihka skrev 2012-10-08 22:30:31 följande:

Aha. Det gick inte att utläsa av det du frågade mig först. Hur vi värderar olika typer av arbete är ingen individs ansvar. Det trånga utrymme individen har att förhandla åt sig själv vid individuell lönesättning är individens ansvar.

Varför värderas samma arbete olika på var i landet det utförs då?

H
  • Västjämtland
    Element skrev 2012-10-09 14:53:48 följande:
    Pariarkatet har olika starka baser i olika delar av landet. I min kommun måste kvinnorna arbeta gratis medan de får 1.40 SEK/h i grannkommunen.

Säger du det så så?

Jag trodde det var den Perverterade storstadspolitiken?

H   
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!