FMGA skrev 2012-10-03 17:44:08 följande:
Jo jag skrev också slentrianmässigt i mitt förra inlägg.
Formellt existerar det inte någon diskriminering av män i den lagtext som styr domstolarnas bedömning vid vårdnadstvister, liksom det formellt inte existerar någon diskriminering av kvinnor.
Är det kanske rentav två sidor av samma mynt präglat av informella strukturer som avgör att män diskrimineras vid vårdnadstvister och kvinnor t ex vid tillsättande av styrelseladamöter i företagen.
Och då vill jag säga att du har rätt, men ändå fel. Du har helt rätt i ditt första stycke. men i det andra har du fel i den andra satsen.
Antalet kvinnor på högre ledande platser är helt proportionelt mot den rekryteringsbas som finns. Det ser man om man korrelerar mot antalet utexaminerade kvinnor.
Det är bara en myt att det finns ett "Glastak" för kvinnor, precis som det är en myt att kvinnor tjänar 80 % mot en man!
Att pappor hanteras illa i vårdnadstvister är enkelt så att modern anses haft mest med barnen att göra, samt att är det en "ful" tvist så tar man gärna till de säkra korten. "Hot, våld och övergrepp" En kvinna som hävdar detta och söker stöd hos en kvinnojour får då automatisk stöd och oftast tilldöms modern vårdnaden för att skydda dem mot "förövaren" om det sedan visar sig att modern ljög så ursäktas detta med att hon "Skyddade barnen" och sedan får hon enskild vårdnad då hon haft dem längre tid på egen hand eftersom hon "ljög"
Detta är tyvärr en vinnande strategi som används regelbundet
H