Inlägg från: Västjämtland |Visa alla inlägg
  • Västjämtland

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-10-04 11:47:05 följande:

Jag har väl inte krävt någon särbehandling? Vad jag sagt är jag tycker att det är jättebra med ett könsneutralt pronomen, för könet är inte alltid känt eller relevant.

Du anser alltså att kvinnor är lata och eventuella skillnader i lön beror på detta?
    Det då påstår i din andra passage är inte sant! Och det vet du! 

Den typen av maktspråk funkar inte!

H  
  • Västjämtland
    Element skrev 2012-10-04 15:22:59 följande:
    Det anser jag att det gör, alternativa partier var ju förbjudna. Finns det bara ett parti att rösta på inte bara i praktiken utan även rent formellt sett så kan man inte prata om demokrati. Om V fick 51% av rösterna så skulle det fortfarande vara en demokrati förutsatt att det fanns andra partier under valet och att de inte var förbjudna. Om V efter vinsten förbjuder andra partier ja då är det ingen demokrati längre.

Man kan fundera på vad som händer om valdeltagandet sjunker under 50%?

Det parti som vinner då, har ju inte möjlighet att företräda en majoritat av röstarna?

*hm*    
  • Västjämtland
    Aaliyah skrev 2012-10-04 22:36:14 följande:

Just det, kvinnor är offer, det var det quintus skrev. Suck.

En fråga?

Du och Quintus menar alltså att männen måste se till  att deras kvinnor gör Karriär?

Och om de inte gör det så är det mannens fel och inte kvinnans?

Nyfiken      
  • Västjämtland
    h8him skrev 2012-10-04 22:44:23 följande:
    Eftersom quintus skyller kvinnors val på männen så tycker  jag det är ganska tydligt att utgångsläget är att kvinnor är offer. Suck....

Precis! Pojkarna i skolan ska kanske se till att flickorna intresserar sig för teknik, naturvetenskap och matematik också?

• Västjämtland
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:07:15 följande:

Nu har jag ju i och för sig aldrig påstått något sådant.

Det jag påstår är att kvinnors dubbelarbete hemma och på jobbet påverkar jämställdheten. Och därmed bör noteras.

Jag påstår också att det inte är en naturlag som säger att män har större rätt än kvinnor att kunna prioritera karriären och samtidigt ha familj, utan att denna kulturella värderingen oftare borde ifrågasättas.

Tyvärr är ju det  en myt även det!

Slår man ut antalet arbetade timmar avseende jobb i hemmet och på arbetsplatsen så gör män och kvinnor lika mycket!

"Påståendet att kvinnor dubbelarbetar (medan män underförstått enkelarbetar) är en typisk livskraftig myt. Tidsanvändningsundersökningen från SCB visar att när förvärvsarbete och hemarbete räknas samman arbetar män 19 minuter mer om dagen än kvinnor."

Källa finner du här!
    http://www.dnv.se/mou/feministiska_myter.htm

• Västjämtland
    h8him skrev 2012-10-04 23:31:45 följande:
    Det är intressant hur det slängs med osanningar som om de vore sanningar och att man kan använda sig av dem för att påstå att det är synd om kvinnor.

Det som förvånar mig är att så många kloka starka personer, inte kollar upp saker och ting.

Att de bara sväljer det media säljer till dem!  "Det stod i aftonbladet, det måste vara sant!"

Vågar man börja ifrågasätta media, så ser man att det inte är så svart/vitt som de påstår.

Vore jag kvinna skulle jag bli så jävla arg på statsfeminismens försök att omyndigförklara mig!

H  

• Västjämtland

För att folk skall prestera såmåste de få mer än bara bra betalt.

Läser man Hertzbergs två-faktorteori så måste man få möjlighet att utvecklas för att man skall kunna prestera bra!

Enbart en bra lön räcker inte.

"En annan psykolog, Frederick Herzberg, utvecklade Mazlows teorier i boken The Motivation to Work från 1959. I boken lanserades den så kallade tvåfaktorsteorin där Herzberg skiljer på motivationsfaktorer och hygienfaktorer. Klassiska arbetsrelaterade faktorer som exempelvis arbetsledning, lön, fysisk miljö och personalpolitik klassar han som hygienfaktorer. Det innebär att de reducerar missnöje men skapar varken tillfredställelse eller motivation. Motivationsfaktorerna, dit räknas till exempel erkännande, utvecklingsmöjligheter och ansvar, skapar däremot tillfredställelse och motivation men tar inte bort missnöje."

Länk
    http://www.foretagande.se/forskarnas-teorier-om-motivation/

H

• Västjämtland
    Quintus Zebra skrev 2012-10-04 23:56:38 följande:

Fast det bekräftar ju bara det jag säger.

Vi säger att din länk har rätt. Att kvinnor och män idag jobbar ungefär lika mycket. Och att kvinnors arbete då i högre grad är obetalt.

Om då fler kvinnor skulle välja att prioritera karriären så skulle de behöva jobba ganska mycket mer än idag. Och därmed skulle de behöva jobba betydligt mer än männen gör.

Och det bekräftar ju mitt orginalpåstående. Att kvinnor idag generellt måste göra en större uppoffring än män för att kunna göra det jobb som krävs för att få en topposition.

Problem 1. Mycket av de manliga göromålen i hemmet räknas ju inte som hemarbete eller hur?

Problem 2.  Du har inte funderat på om det är en fråga om komunikationsbrist? 

Problem 3. Har du reflekterat över vilken påverkan åldersskillnad i förhållandet kan ha?  Och på hur det påverkar situationen?

H
  • Västjämtland
    lasavi skrev 2012-10-05 00:03:12 följande:
    varför inte säga "hoan"
    istället och inkluderar han/hon och finare än hen. Hoan- hoannas :)

Hoan är en å i Härjedalen!

Sådet så! 
  • Västjämtland
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 00:07:55 följande:

Fast din länk visade ju att könen jobbar lika mycket? Gäller inte den?

Vad det beror på vet jag inte.

Din länk styrker påståendet att kvinnor idag generellt har svårare än män att ha familj och samtidigt fokusera på karriär...

Varför då?  Det argumentet funkar ju bara på ett förhållande där det inte finns kommunikation!

Sedan har vi andra faktorer om kvinnor som gör karriär. men det var inte riktigt frågan!    

H

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!