• Element

Jag hatar HEN!!!

FMGA skrev 2012-10-23 14:00:52 följande:
    Nja, möjligen att jag kan påpeka att den antifeministiska liturgin inte har någon bäring i den sekulära världen.
    Hur ämnar du bevisa detta? Jag tycker mig minnas att den som framför påståendet är den som skall bevisa dess riktighet. Varför blanda in religion när det handlar om politiska åskådningar?
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-23 14:27:03 följande:
    Tja, jag kan väl ställa det antifeministiska krumbuktandet kring den heliga svenska statsfeminismen mot uppfattningen om människors lika värde som sju av våra åtta riksdagspartier utgår från i synen på hur samhället borde se ut i dag och bör se ut i morgon.

Det är ju detta antifeministen kallar statsfeminism, åtminstone är det så  jag har uppfattat de försök till förklaring av begreppet statsfeminism som gjorts från antifeministiskt håll.

Så bevisbördan är inte min. Det är inte mitt fel att antifeministen inte kan förklara statsfeminismen bättre än att jag uppfattar det som att det är synen på jämställdhet hen egentligen talar om. 
    Jo den är visst din enligt dina meningsfränders sätt att argumentera. Så människors lika värde innebär att man automatiskt tar kvinnans sida i vårdnadskonflikter såvida man inte överbevisas? Mannen skall alltså visa att han inte är olämplig som vårdnadshavare, det kallas omvänd bevisbörda och är något som kvinnor inte behöver utsättas för. Alla män bör en kollektiv skuldbörda, ja det är ju en humanistisk livssyn som baseras på människors lika värde.

Jag är dock inte förvånad då genusteoretiker sällan brukar ha en nyanserad syn på tingens ordning.
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-23 15:10:04 följande:
    Nej, men jag anser att de antifeministiska kraven på att män ska kvoteras vid vårdnadstvister inte utgår från barnets bästa. I dagens samhälle har kvinnor i betydligt större utsträckning än vi män erfarenhet av att vara en närvarande förälder.

För övrigt är jag mycket dåligt påläst om genusteori, så i det sammanhanget betraktar jag dig som genusteoretikern av oss. Din genusteori uttryckte du ju här ovan som så - att du alltid behandlar kvinnor med respekt.
    Min teori är mer individorienterad än din, såtillvida att jag ser på människor inte enbart som representanter för ett kön, utan främst som enskilda individer.
    Var har jag hävdat att män skall kvoteras? Jag har endast sagt att utredningen skall ske förutsättningslöst.
  • Element
    CMM skrev 2012-10-23 15:21:37 följande:
    Samtidigt är det den bilden som, som jag ser det, ligger till grund för förslag om könskvotering och riktade satsningar av den typ jag tidigare nämnde. Så visst har den kvinnosynen, som f.ö. knappast bör anses vara jämställd i någon bemärkelse överhuvudtaget, stor betydelse för huruvida det finns en statsfeminism eller inte.

Det är som jag skrev tidigare i tråden: å ena sidan vill man dissekera, problematisera och omdana mansrollen eftersom den är så "begränsande" och whatnot; å andra sidan verkar det som ansetts vara den traditionella mansrollen (karriär, pengar, "makt"...) vara något som kvinnor alltmer vill uppgå i. Någonstans fallerar det rent logiskt.
    Det ser jag som en stark indikation på hyckleri från feministernas sida. Mansrollen är dålig såvida det inte är vi som får åtnjuta dess fördelar (om allt verkligen är fördelar kan diskuteras). Då visar feminismen sitt rätta ansikte. En rörelse bland alla andra som använder uttryck som de flesta kan gå med på men som vid en närmare granskning visar sig vara en täckmantel.
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-23 19:38:32 följande:
    Men den traditionella mansrollen bygger ofta på att det finns en kvinna som står för marktjänst och barnhantering bakom mannen. Det finns inte utrymme för att både män och kvinnor ska anta en traditionell mansroll, inte om vi ska ha ett samhälle med någon som helst plats för barn iallafall.

På vilket sätt blir det bättre om man helt och hållet vänder på det?
  • Element
    FMGA skrev 2012-10-23 19:47:59 följande:
    På inget sätt.

Är det det som är statsfeminismens mål enligt dig? 
    Vad bryr det dig, den finns ju inte.
  • Element

Noah har ju uppenbarligen problem som inte inser att man är antingen eller.

• Element

Jag är varken hon, han eller hen. Jag är en sclubbup. Är det ok med er i den mening att ni accepterar detta som ett faktum och att jag därmed kan kräva särbehandling i olika sociala situationer, juridiskt alltså?

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!