• Anonym

Jag hatar HEN!!!

Daddy Cool skrev 2012-08-06 14:13:39 följande:
    Är det sjuksköterskan eller patienten som ska se till att det finns tillräckliga hjälpmedel? Det borde vara sjuksköterskan/sjukhuset men i takt med att det dras in på mer och mer i vården är det inte lika självklart. Det finns risk för syftningsfel i din mening.

Hoppsan.
    När en bagare ska baka bröd gäller det att han/hon har tillräckligt med mjöl!
    När en bagare ska baka bröd gäller det att hen har tillräckligt med mjöl.
    Inte så stor skillnad i en så kort text men i en lång avhandling sparas det åtskilligt med ord.

• Anonym

Så ordet hen är till för att meningarna inte ska bli så långa? :)

Jag gillar inte heller ordet och kommer aldrig att använda det. Hela tiden så tänker jag bara höna,höna ,höna när jag ser ordet, alltså är hen feminint  för mig, kan inte hjälpa det. Vad är det för fel med att skriva han eller hon? Har sett i många trådar här när folk skriver om sina barn som hen. Sedan glömmer de bort sig och råkar avslöja könet längre ner i texten eller i en kommentar :) 

• Anonym

En enkel, rak fråga från en vanlig enkel människa som INTE läst genusvetenskap. MEN andra kurser på universitetet.

Jag gillar "hen" och använder det och har hittills (innan denna tråd)  inte tänkt att detta lilla ord kunde vara
    laddat med så mycket. För mig är det bara ett praktiskt nyord. Är det bara jag som använder ordet naturligt
    utan baktankar eller ställningstagande åt något håll? Men å andra sidan vilka orkar skriva här på FL? 

• Anonym
    Faber skrev 2012-08-07 12:04:01 följande:
    Hur ser det tredje könsorganet ut?
    Allt är inte som det ser ut.
  • Anonym
    Faber skrev 2012-08-07 12:59:06 följande:
    Man är man, kvinna eller hermafrodit och i det sistnämnda fallet opererar man sig oftast så att man blir antingen man eller kvinna. Hur man känner sig är oväsentligt. Om jag känner mig som en alv så innebär det just det och inget annat. Jag är alltså ingen alv hur mycket jag än känner mig som en sådan eller önskar att jag var.
    Härligt exempel du valde. Alv vs. kön. Det låter smart.
  • Anonym
    Faber skrev 2012-08-07 14:16:34 följande:
    Jag upprepar kan jag få en bild av det tredje könet? Verkligheten styrs inte av hur människor känner sig. Människor är i sin fulla rätt att känna sig som varken man eller kvinna, faktum kvarstår dock, de är fortfarande man eller kvinna.
    Jag har aldrig sagt att det finns fler fysiska kön.
  • Anonym
    Faber skrev 2012-08-07 15:06:43 följande:
    Det fysiska könet är det enda som räknas.
    Tur att vi idag har börjat att tänka annorlunda. Jag har förstått att du har fastnat på vägen.
  • Anonym
    Faber skrev 2012-08-07 15:50:49 följande:
    Eller så är det att det "vi" som kommit på villovägar.
    Varför skulle vi ha gjort det?
    Jag har också förstått att du har väldigt svårt för förändringar.
  • Anonym
    Faber skrev 2012-08-07 15:56:18 följande:
    Jag har förstått att du tycker förändringar är bra oavsett.
    Nej, jag känner mig inte särskilt hotad av hen.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!