Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-09-25 13:01:49 följande:
    Statsfeminismen är inget påhitt. Varför har annars kommuner genuspedagoger som sysslar med att könsbestämma bestick? Var det för att vi inte hade något bättre att lägga skattepengarna på?

Sluta dalta med kvinnor, låt dem ta sig fram här i livet på lika villkor.

Lika vilkor är väl till exempel att man inte utgår ifrån att allt man inte vet könet på är "han"?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 14:32:46 följande:
    Hur vet du att de inte väljs in på grund av kompetens?
    Nu ställer du en fråga som är obesvarbar, ungefär som "hur vet du att gud inte finns?". Det går aldrig att bevisa ett negativt påstående.

Så: Hur vet du att de väljs in på grund av kompetens?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 14:39:37 följande:
    Nej vi har inget emot att de kräver att behandlas som människor, däremot har vi något emot att de hela tiden utmålar sig som offer för det onda patriarkatet, att de kräver toppjobb serverade på silverfat, att de kräver jobb de inte uppfyller kraven för (militär, räddningstjänst) och att kraven då sänks för alla för att maskera att de inte platsar. Mest har vi något emot feminism á la carte, dvs att de vill kunna välja när de skall behandlas män när det ger mest fördelar och som kvinnor de tillfällen det ger mest fördelar.

Men det är ju ingen som kräver detta, bortsett från en liten grupp vänsterextrema tanter. Skönt va? Du kan sluta oroa dig för denna "statsfeminism".
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 14:42:00 följande:
    Det vet jag inte men du hävdade ju motsatsen vilket du inte kan bevisa eller hur?

Mest rimligt är väl att man anser Kalle mer kompetent för just det jobbet än Maria om man nu beslutar sig för att anställa honom. Ingen verksamhet förutom statlig har något att vinna på att anställa den mindre kompetente.
    Låt mig se om jag förstått dig rätt: Könskvotering är dålig om den innebär att kvinnor kvoteras in, men den är bra om män kvoteras in?

Det jag hävdade var nämligen att jag tycker att det är lika dåligt om en man får ett jobb bara för att han är man, som att en kvinna får ett jobb bara för att hon är kvinna.

Statlig verksamhet är ett kapitel för sig, eftersom den normalt sett inte behöver vara vinstdrivande, uppfylla några mål eller på något vis vara effektiv.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 14:54:03 följande:
    Var läser du in det? Jag skrev ju OM man bedömer att Kalle är mer kompetent så bör han anställas och att om Kalle väljs så är det logiskt att anta att han i just det här fallet bedömdes som mer kompetent eftersom det inte finns något att vinna på att anställa den man ser som mindre kompetent för tjänsten.

Statlig verksamhet behöver visst uppfylla mål och vara effektiv (på papperet) i verkligheten är den kass, men du kanske var ironisk och jag missförstod.

Du tycker inte att det verkar märkligt att män så ofta bedöms vara mer kompetenta än kvinnor?

Visst behöver statlig verksamhet uppfylla mål, fast de brukar inte ha speciellt mycket med effektivitet eller lönsamhet att göra.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 14:55:12 följande:
    Varför har vi då genuspedagoger, de är ju ett resultat av edikt uppifrån. De vänsterextrema tanterna styr inte Sverige men de är en mäktig lobbygrupp i förhållande till sin storlek.

Att det finns genuspedagoger beror på att de som väljer att jobba med okvalificerade saker så som att passa barn oftast är vänsterfolk. Dessa anses så klart vara experter på sitt område och har därför fått makt över dagis och dess verksamhet.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 15:15:20 följande:
    Nej jag tycker inte det är märkligt beroende på vilken bransch det gäller.

Anser du att det inte spelar någon roll om man tar den mest lämpliga kandidaten eller inte vid statlig anställning? Det handlar om våra skattepengar och beslut som ofta direkt rör människors vardag.

Så män är helt enkelt mer kompetenta än kvinnor?

Jag anser att det spelar väldigt stor roll vem man anställer. Frågan är dock varför en man så ofta anses vara mer lämplig när det gäller positioner i samhället där man tjänar stora pengar och/eller utövar mycket makt, medan en kvinna anses vara mer lämplig när det gäller yrken som är lågbetalda.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 15:16:33 följande:
    Hur ställer du dig själv till dessa pedagogers uppdrag, är det rimligt att skattepengar skall gå till att könsbestämma bestick?

Det är självklart inte rimligt. Tror du att det finns många människor som tycker att det är bra och vettigt?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 15:22:46 följande:
    Män är mer kompetenta när det gäller vissa saker ja. De män som du nämner har alltså arbetat sig upp. Man blir inte VD för Scania så fort man gått ut skolan bara för att man är man vilket du verkar antyda.

Om det är tio sökanden och 7 av dessa är män så är det troligt men ej säkert att en man får tjänsten.

Inom VILKA områden är män mer kompetenta bara för att de är män? Förutom att kissa sitt namn i snön (det kan jag hålla med om att kvinnor generellt sett är sämre på).

De kvinnor som är VD:ar har också jobbat sig upp, vilket du verkar antyda att de inte har.

Varför skulle 7 av 10 sökanden vara män?
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-09-25 15:26:10 följande:
    Jag har inget val. Jag måste tro det då deras existens är ett resultat av edikt uppifrån och alltså måste många stödja det. Alternativet är att en liten grupp fanatiker har oproportionerligt  stor makt i förhållande till sin storlek och får större genomslag för sina påhitt än de egentligen borde få.
    Vadå "inget val"? Hur kommer det sig att du anser dig bli tvingad och vem är det som tvingar dig?

Det ÄR en väldigt liten grupp som gastar väldigt högt. Inte någon stor hemlig organisation som är ute efter att könsbefria alla barn och skapa en härlig könlös grå massa.

I en demokrati där alla har yttrandefrihet kommer även små grupper att komma till tals. De som har knäppast idéer kommer att få mycket utrymme i media, eftersom folk gillar att läsa om det som är konstigt och långt ifrån deras vardag.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!