• Esco

Man behöver inte koka vattnet till ersättning!

Jag hittar inte igen tråden där några utav oss för ett tag sedan diskuterade hur länge man skulle
    koka vattnet till ersättningen så jag skriver här.

Jag fick alldeles nyss detta svar från livsmedelsverket:

Min fråga:

Min son är född i vecka 35+0 och är idag 2 månader gammal. En månad korrigerat.

Han får bara ersättning och äter NAN1 samt baby semp bifidus mot hård mage.

Vi har komunlt vatten och jag undrar om vattnet verkligen behövs kokas?

På produktförpackningen rekommenderas detta.

Hälningar JessicaHej Jessica!

Du behöver inte koka kommunalt dricksvatten till din son, eftersom risken för att det ska finnas skadliga bakterier eller virus är mycket liten.

Med vänliga hälsningar

Thomas Ahlström

• Svar på tråden Man behöver inte koka vattnet till ersättning!
  • Gladskit

Fast om vattnet är så otjänligt att man riskerar att bli sjuk så lär ni nog bli varse det innan ni hinner ge era barn okokt vatten.

Vi kokade första veckorna. Sen hamnade vi på Astrid Lindgrens barnsjukhus med vår nyföding och kan ni tänka er, där hade de FÄRDIGBLANDAD ersättning i kylen som de gav till de små prematurerna och barn med sänkta immunförsvar och annat. Det fick oss att inse att barn må vara känsliga men det behöver absolut inte gå till överdrift!

• doggy

Kan finnas i pulvret oxå faktiskt o risken vill inte jag ta !
    Hur blandade dom ersättningen från början på sjukhuset då ?

• La Lola
    doggy skrev 2012-07-13 20:31:39 följande:
    Känner du många som drabbats av det?
    Jag har aldrig hört talas om ett endaste fall sen jag blev mamma för 12 år sen....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • doggy

Nä men det finns en risk o därför rekommenderar företagen att det ska vara kokat vatten! Känns mycket bättre för mig som mamma att veta att jag minimerar den risken genom en så enkel sak som att koka vatten till min lilla bebis !

• Gladskit
    doggy skrev 2012-07-13 20:31:39 följande:
    Hur blandade dom ersättningen från början på sjukhuset då ?
    Det har jag ingen aning om. Jag vet bara att det blandades till ersättning varje morgon och så var det bara att ta ur de olika kannorna och värma till sin bebis. Fanns både 1 & 2.
    Men att blanda ersättning i förväg var ju också big nono fick vi höra när vi skulle börja flaskmata vår bebis hemma.
  • La Lola
    doggy skrev 2012-07-13 20:35:37 följande:
    Nä men det finns en risk o därför rekommenderar företagen att det ska vara kokat vatten! Känns mycket bättre för mig som mamma att veta att jag minimerar den risken genom en så enkel sak som att koka vatten till min lilla bebis !
    Så du följer den rekommendationen men inte Livsmedelsverkets rekommendationer om vattnet?
  • doggy

Livsmedelsverket säger att man inte behöver koka men dom rekommenderar inte oss att låta bli att koka vattnet till bebisar ! Det är skillnad !

• La Lola
    doggy skrev 2012-07-13 20:40:54 följande:
    Livsmedelsverket säger att man inte behöver koka men dom rekommenderar inte oss att låta bli att koka vattnet till bebisar ! Det är skillnad !
    Ja så kan man ju också tolka det.
  • skogsvitter
    doggy skrev 2012-07-13 20:40:54 följande:
    Rekommendationen är att koka om man har egen brunn! Någon annan rekommendation finns inte. Och det är även därför det står på förpackningarna givetvis. De kan ju inte veta om just du har egen brunn eller ej.
  • doggy

Det är ju så :) vore ju hemskt om dom skulle rekommendera att inte koka vatten :)

Svar på tråden Man behöver inte koka vattnet till ersättning!