• Esco

Man behöver inte koka vattnet till ersättning!

Jag hittar inte igen tråden där några utav oss för ett tag sedan diskuterade hur länge man skulle
    koka vattnet till ersättningen så jag skriver här.

Jag fick alldeles nyss detta svar från livsmedelsverket:

Min fråga:

Min son är född i vecka 35+0 och är idag 2 månader gammal. En månad korrigerat.

Han får bara ersättning och äter NAN1 samt baby semp bifidus mot hård mage.

Vi har komunlt vatten och jag undrar om vattnet verkligen behövs kokas?

På produktförpackningen rekommenderas detta.

Hälningar JessicaHej Jessica!

Du behöver inte koka kommunalt dricksvatten till din son, eftersom risken för att det ska finnas skadliga bakterier eller virus är mycket liten.

Med vänliga hälsningar

Thomas Ahlström

• Svar på tråden Man behöver inte koka vattnet till ersättning!
  • skogsvitter
    La Lola skrev 2012-07-14 10:30:58 följande:
    Bästa jag läst här på FL var när en mamma skrev nåt i stil med "varför ska jag koka vattnet (eller om det gällde flaskor o nappar) när mitt barn kan suga på toaborsten medan jag vänder mig om".
    Hahaha usch! Ja där kan vi snacka om bakterier, inte särskilt bra sådana heller
  • Esco
    La Lola skrev 2012-07-14 10:30:58 följande:
    Bästa jag läst här på FL var när en mamma skrev nåt i stil med "varför ska jag koka vattnet (eller om det gällde flaskor o nappar) när mitt barn kan suga på toaborsten medan jag vänder mig om".
    Haha usch!!
  • doggy

Om man kokar vattnet så försvinner dom bakterier som kommer från rör o ledningar , Livsmedelsverket säger att man inte behöver koka men dom rekommenderar inte att låta bli , efter händelsen med min väns bebis kommer vi att koka vårt kommunala vatten under dom första 6 månaderna av ren säkerhet för vi inte vill gå igenom det dom gick igenom sen får andra göra som dom vill !

• doggy

Vi kokar flaskor o nappar oxå o leker gör inte vår lilla än inte kryper hon heller

• Esco
    doggy skrev 2012-07-14 11:06:35 följande:
    Om man kokar vattnet så försvinner dom bakterier som kommer från rör o ledningar , Livsmedelsverket säger att man inte behöver koka men dom rekommenderar inte att låta bli , efter händelsen med min väns bebis kommer vi att koka vårt kommunala vatten under dom första 6 månaderna av ren säkerhet för vi inte vill gå igenom det dom gick igenom sen får andra göra som dom vill !
    Men varför är det plötsligt okej att sluta vid 6 månader då?
  • doggy

För att magen på små bebisar är känsligare innan 6 mån

• La Lola
    doggy skrev 2012-07-14 11:06:35 följande:
    Men....vad händer vid 6 mån då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    doggy skrev 2012-07-14 11:13:22 följande:
    För att magen på små bebisar är känsligare innan 6 mån
    Så efter 6 mån tål de allt?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Saheell
    La Lola skrev 2012-07-14 11:19:56 följande:
    Så efter 6 mån tål de allt?
    Ja men det är väl allmänt känt att vid 6 månader händer ett mirakel och barnet får stålmage  Obestämd 
Svar på tråden Man behöver inte koka vattnet till ersättning!