• Esco

Man behöver inte koka vattnet till ersättning!

Jag hittar inte igen tråden där några utav oss för ett tag sedan diskuterade hur länge man skulle
    koka vattnet till ersättningen så jag skriver här.

Jag fick alldeles nyss detta svar från livsmedelsverket:

Min fråga:

Min son är född i vecka 35+0 och är idag 2 månader gammal. En månad korrigerat.

Han får bara ersättning och äter NAN1 samt baby semp bifidus mot hård mage.

Vi har komunlt vatten och jag undrar om vattnet verkligen behövs kokas?

På produktförpackningen rekommenderas detta.

Hälningar JessicaHej Jessica!

Du behöver inte koka kommunalt dricksvatten till din son, eftersom risken för att det ska finnas skadliga bakterier eller virus är mycket liten.

Med vänliga hälsningar

Thomas Ahlström

• Svar på tråden Man behöver inte koka vattnet till ersättning!
  • Keeya

Bröstmjölk är inte heller steril utan det finns upp till 200 okända bakterier i den. Dessa bakterier tror man behövs för att bygga upp normalfloran i tarmen. Lite bakterier måste man utsättas för. Vi kokar vattnet men det är bara av gammal vana. Däremot kokar jag inte nappflaskorna och napparna lika ofta som vi gjorde med dottern. Jag tycker att god hygien och sunt förnuft är det som gäller. När vi hade hund var vi mycket noggrannare än vad vi är nu.

• Esco
    doggy skrev 2012-07-13 20:35:37 följande:
    Nä men det finns en risk o därför rekommenderar företagen att det ska vara kokat vatten! Känns mycket bättre för mig som mamma att veta att jag minimerar den risken genom en så enkel sak som att koka vatten till min lilla bebis !
    Men det finns en risk för bakterier överallt!
  • doggy

Klart det finns men man stoppar inte i sin bebis så mycket som det kan vara bakterier i !

• La Lola
    doggy skrev 2012-07-14 09:52:54 följande:
    Klart det finns men man stoppar inte i sin bebis så mycket som det kan vara bakterier i !
    När tänkte du sluta med detta kokande?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Esco
    Men det är livsmedelsverkets rekommendationer. Om man ska tänka som du så kan man inte mata sitt barn med någonting, man kan inte gå ut med sitt barn, man kan inte ta i sitt barn. Med närmare eftertanke så ska man nog inte ens skaffa barn!
  • skogsvitter
    Om du hade ammat, hade du kokat bröstmjölken först också då?
  • skogsvitter

Vänta bara tills bebisen börjar krypa på golvet och stoppar allt som kommer i dess väg i munnen Leksaker till nyfödda innehåller redan där bakterier och gifter nu när jag tänker efter...

• Saheell

Man behöver inte koka vattnet nej. Även om man kokar upp vatten, sen låter stå och svalna och sedan blanda ersättningen med det vattnet så riskerar man att det finns bakterier i. Dels för att det fått stå och svalna eller i termos (då kan det bildas bakterier i) och dels för att pulvret inte är sterilt och där i finns kanske bakterier redan från början.

Ska man ha en helt bakteriefri bebis får man nog sätta sig i en steril bubbla och aldrig titta ut...  

• Saheell
    skogsvitter skrev 2012-07-14 10:23:37 följande:
    Vänta bara tills bebisen börjar krypa på golvet och stoppar allt som kommer i dess väg i munnen Leksaker till nyfödda innehåller redan där bakterier och gifter nu när jag tänker efter...
    Och slänger napparna överallt så dom blir så gosigt, mysigt dammiga och skitiga
  • La Lola
    skogsvitter skrev 2012-07-14 10:23:37 följande:
    Bästa jag läst här på FL var när en mamma skrev nåt i stil med "varför ska jag koka vattnet (eller om det gällde flaskor o nappar) när mitt barn kan suga på toaborsten medan jag vänder mig om".
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Man behöver inte koka vattnet till ersättning!