• Venga

Ni som fått medicinsk hjälp vid ma..

Vi har just fått besked om att vi har fått ma. Förra gången vi fick missfall så lät jag kroppen ta hand om det själv. Det ledde till att jag blödde i nästan två veckor och mådde jättedåligt. Jag tror inte att jag orkar gå igenom det igen. På gyn har de berättat att jag kan få medicin som hjälper till och att jag kan få ligga inne tills allt är klart. Finns det någon här som har provat på detta? Hur länge låg ni inne? Finns det några nackdelar med att göra så? Jag skulle bli jätteglad över svar i och med att vi ska in igen i morgon för ett nytt ultraljud och jag vill veta då hur jag ska göra.

• Svar på tråden Ni som fått medicinsk hjälp vid ma..
  • Annse71

Hej!

Jag fick ett ma i v12 vilket konstaterades vid ett extra UL då. Hade inte blött något innan och det enda som fick mig att begära UL.et var nog mina egna farhågor. Fick då någon typ av abortpiller och blev som du säger inlagd. Jag fick då två val, antingen skrapning eller abortpiller. Att gå hem och vänta var inte aktuellt, kanske för att jag var såpass långt gången och att det lilla grynet legat i magen så länge.
    I mitt fall så valde jag abortpillren för att jag trodde de skulle vara mest skonsamma för min livmoder till skillnad från skrapning.
    Till mig hade de sagt att det skulle bli som en kraftig mensvärk, men det var det absolut inte. Är nog olika från människa till människa, men jag hade väldigt ont, med mycket tomma krampningar från livmodern. Nu fick jag otroligt dålig vård under den här dagen och i princip ingen smärtlindring mer än panodil och en vetekudde. Efter 4 timmar så fick jag äntligen en morfinspruta. Vill inte skrämma dig, för jag tror fortfarande att detta var det mest skonsamma för mig. Men var inte rädd för att stå på dig om smärtlindring om du får så ont som jag.
    Efteråt blödde jag nog säkert i minst 2 veckor.

• Tess76

När jag fick ma fick jag ta tabletterna hemma. Fick förklarat för mig att det skulle börja blöda (hade inga blödningar alls innan) och att man kunde få som kramper/sammandragningar i magen (det sätter liksom igång en förlossning sa dom). Jag förberedde mig och låg i sängen en hel dag, fick små blödningar men inget mer hände. På ul visade det sig att det inte hade kommit ut, så det blev skrapning. Skrapningen tog endast 30 min och jag var pigg efteråt och hade ingen smärta alls. En blödning som en mens i nån vecka endast. Om jag behöver välja igen väljer jag skrapningen, eftersom den går fortare och man, iaf inte jag, hade inte ont efteråt. Men det är jag det. Gör det som känns bäst för dig.
    Lycka till!

• Venga

Som jag har fått förklarat för mig på akuten så skulle det bästa för min kropp vara att inte göra en skrapning för att det skulle vara så lätt att kunna skada livmodern då. I och med att vi vill försöka bli gravida igen så snart som möjligt så vill jag inte riskera någonting.

Men samtidigt låter det inte så roligt att ligga och ha så ont. Enligt gynläkaren på akuten så skulle jag få komma in och ligga kvar över dagen och få medicinen där och få hjälp och bli lite ompysslad. Jag hoppas att det blir så då och att jag kan få smärtstillande när det behövs. Usch, nu känner jag mig nervös.

• Tess76

Hur ont man får tror jag har att göra med hur långt man är gången också. Skönt att du får göra det på sjukhuset, då får du säkert den hjälp du behöver.

• cartman

Hej!
    Jag gjorde en medicinsk abort i fredags p ga ma. Då hade jag vetat om det i ca 10 dagar och väntat på att ngt skulle hända och kände att jag inte kunda vänta längre även om de tyckte att de var bäst om kroppen tog hand om det själv.
    På gynakuten tyckte de att medicinsk behandling var att föredra framför skrapning.
    För min del var det aldrig tal om att ligga inne under dagen utan jag fick med mig fyra tabletter, några smärtstillande tabletter och en påse med blöjor hem... Även om de var väldigt gulliga och förklarade vad som skulle hända känns det bra att jag läst en del här innan så att man visste lite vad som var att vänta. Dessutom påtalade de att man inte skulle vara ensam.
    Fredagen var inte rolig! Under en till två timmars tid var det faktiskt ganska hemskt. Låg på badrumsgolvet med värsta sammandragningarna/kramperna samtidigt som jag spydde i en hink eftersom jag mådde så illa. Men - det går faktiskt över och man glömmer fort, och tur är väl det . Resten av dagen var uthärdlig, som kraftig mensvärk, det kanske är just själva "utdrivningsfasen" som gör riktigt ont..??

Såhär i efterhand är jag nöjd med den behandlingen och att slippa bli sövd etc.
    Nu hoppas jag bara att det ser bra ut när jag ska på återbesök på onsdag, är lite orolig då jag inte blöder så mycket.
    Att ligga inne under dagen låter väl dessutom ganska bra, då har de ju koll på en
    Lycka till och kram på dig såhär i jobbiga dagar!!

• Venga

Tess 76: Jag är i vecka 9 men fostret är så stort som i vecka 6.

• maho0822

hej. Även jag valde tabletterna men det hela slutade med en skrapning då tabletterna inte fungerade denna gång.
    Det du måste ha i baktanken är att du kan få använda båda metoderna... varesig du vill eller inte.
    Jag vill inte vara elak, men jag hade själv velat få denna information då jag INTE fick den...

• Venga

Jag var in idag på mitt andra vul där de bara ville vara säkra på att det verkligen var ett missfall. Hon trodde att det mesta redan hade kommit ut och att det inte fanns någon anledning nu att läggas in över dagen eller att göra en skrapning. Vi fick hämta ut dessa tabletter som jag ska ta morgon och kväll i en veckas tid.

Just nu så avvaktar jag till i morgon för att se om jag kanske blöder mindre och kanske inte behöver ta tabletterna. Hon trodde att det värsta var över, jag har mycket mindre ont nu också, igår hade jag stundtals fruktansvärt ont.

• maja under eken

Hej,

beklagar ditt ma!!

Jag tycker inte d låter som om du kommer behöva ta hjälp av något f att få ut ditt ma.

Mina erfarenheter av medicinsk abort e att d inte alls var så farligt som jag trodde! Jag tog en Citodon i samband m Cytotec, d var ute på 5h o kändes som kraftig mensvärk. Man överlever helt klart. Jag fick göra detta hemma, fick komma tbax på koll efter några dagar då dom såg att allt var ute. Fick sen mens igen efter 1 månad.

Lycka till, kommer ha dig i tankarna o hålla tummarna!

kram

• AHL

Hej! Jag har varit inlagd 2 gg på Kk för MA och fick då tabletter som gjorde att kroppen stötte ut det. Sista gången nu i dec fick jag ligga i 9h innan allt var "klart". sen blöder man ju en del hemma. Mitt första MA blödde jag jättemkt efter men mitt sista här var det inte så farligt. Fick Diklofenak att ta som smärtlindring hemma och det funkade bra.
    Har även haft 2 missfall "hemma" och det var mycket värre än att vara inlagd på KK tyckte jag.
    Hoppas det går bra för dej.
    Skickar många kramar.

Anna

• dyy

hej.

Jag fick medicisk hjälp vid mitt Ma för drygt ett år sedan. Var i vecka 12 men fostret bara 7 veckor. Fick tabletter med mig hem och smärtstillande. Hade bara som kraftig mensvärk 5 minuter innan det kom. Det jag tyckte var det jobbigast var psykiskt, då jag ej var beredd på att det var som en liten miniförlossning, hade bara fått information att man skulle blöda väldigt mkt. Jag tycker såhär i efteråt att det var helt ok och livmodern drog ihop sig fint efteråt och jag fick inge komlikationer. Skulle dock en annan gång be att få göra det på sjukhus då jag ej vill ta hand om det som kommer själv.
    Efter mitt Ma fick jag ett vanligt missfall i v 6, nu sitter jag här med en liten 6 veckors bebbe efter tredje gången gillt, så jag håller tummarna framöver för dig.

• Kikke

Hej!

Jag tog också medicinskt alternativ första gången på läkarnas rekommendationer. Det gör jag aldrig om och har inte gjort de andra 3 ggr. Var i v. 13, fostret hade stannat i v.9. Fick tabletterna och blev inlagd, hade börjat blöda lite innan tabletterna. Låg i ca 10 h, hade fruktansvärt ont, låg bara och skakade, de gav rätt tidigt upp med att ge mig tabletter och jag fick en rad smärtstillande sprutor (det var helt underbart). Tiden gick och inget hände, då fick jag inte äta för de trodde jag var tvungen att akut skrapas, jipii. Till slut var det som en propp gick ur mig och allt kom. Jag gick hem 13 h efter jag kommit in och en vecka senare skulle jag efterkollas. Då sa de att vi väntar till efter helgen men om inte slemhinnan blivit tunnare måste du skrapas. VA? Blödde "bara" 5 veckor till och fick äta Voltaren och Citodon för att jag hade så ont efter också.

Efter denna hemska upplevelse, har de skrivit in i min journal att de inte ens behöver rekommendera piller varianten. Skrapningen är ju riktigt skönt jämfört med pillerna, för mig åtminstone.

Håller tummarna att allt går vägen nästa gång!

Kikke

Svar på tråden Ni som fått medicinsk hjälp vid ma..