• norskan

Vi som är överviktiga & gravida.

Håller tummarna för dig idag slemmis! 

• norskan

Var hos läkaren idag och fick det "underbara" beskedet att jag måste "förvaras i bomull" som han så fint uttryckte det.. Tappen var såpass påverkad den här gången att jag i stort sett bara får ligga på soffan eller sängen de närmsta veckorna om jag inte vill att hon ska titta ut allt för tidigt :/ Känns lite sådär precis innan jul men jag är väldigt glad att vi tog beslutet redan tidigt i graviditeten att vi skulle stanna hemma över julen. 

Känns som om det kommer bli några långa veckor framöver. Hade massa småpyssel inplanerat som att baka lite julkakor, sy lite bebiskläder och i allmänhet göra det fint inför jul men jag får inte ens göra sånt...  

• norskan
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-12-13 14:04:21 följande:
    men usch... när är du beräknad då??

Sy bebiskläder kan du nog göra men baka o sånt får du leja över på någon annan då. Vi tog beslutet tidigt också att ta det väldigt lugnt i jul... vi bokade julbord ute med sonen nu till helgen, hade vi inte gjort det hade jag stått NU och lagat massa julmat, maken är inte mycket för sånt men jag vill HAAAA julmat och sonen också men nu löste vi det så här. Blir lite dyrare men mycket enklare och inte massa rester fram till påsk *S* OCh så hämtar vi en julkasse på samma ställe med det nödvändigaste till julafton, hemmarullade köttbullar (fast hemma på en restaurang då) hemmastoppade prinskorvar, inlagd sill (som krögaren själv lagt in) och lite annat smått o gott som vi tar med till julafton till svärisarna....enkelt och lätt.

Det mesta finns ju att köpa och du måste vara rädd om dig själv nu. efter 27 fulla veckor är ju dock bebisen färdigbakad så efter det är det ingen större fara att föda, men var är du nu?? FÖr du ligger väl efter mig en del?
    BF 3/2 och när jag frågade läkaren om sjukskrivning i början på januari (studerar bara) så fick jag som svar "Ja det är om du fortfarande är gravid då".

Ja det är mer att hitta ett sätt att sitta när jag syr som inte är ansträngande för kroppen. Inte så lätt när man har en enorm mage ivägen för allting ;)
    Vi kommer ha norsk julmat så då är det inte så mycket att göra. Och min man kan tillaga den + att min syster och systerson kommer hit över julen så jag känner att jag får vila väldigt mycket. Min syster är en sån som inte kan sitta still så hon kommer springa runt och städa och laga mat. Det är mer att det är första julen jag firar hemma så jag hade sett fram emot att kunna göra lite sånt själv. Väldigt smidigt med "jul-matkasse"! Om vi skulle ha riktigt svenskt julbord hade nog vi också kört på det. Min man nöjer sig om han får julskinkan sen så vill han gärna ha den norska julmaten ;)

v. 32+3 idag och läkaren säger att efter 34+0 är lungorna såpass att hon inte behöver kortison. Så julafton kan hon titta ut enligt honom men jag vill att hon stannar till januari iaf.  
  • norskan
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-12-13 15:13:44 följande:
    34+ är ju fortfarande lite tidigt.. jag har hört först efter vecka 36+ men det är ju också väldigt individuellt det där... har sett barn på tv (kollar förlossnings-tv till leda nu) som varit "färdiga" i lungorna i vecka 33, men också barn i vecka 37+ som INTE varit det...

Hoppas att den lilla håller sig till julafton då iaf...
    Ja jag har också hört v. 36-37 men han sa att efter 34+0 gör de inget för att "stoppa" det. Och blir det innan så ger de kortison för att skynda på lungorna. Så jag vet inte alls. Men jag vill gärna att hon stannar till 37+0 iaf. Ska kolla med BM om jag kanske kan få ett TUL för att se om allting annat ser bra ut iaf. Men de är ju så snåla med sånt så det blir väl inget...

Ja MINST. Vill gärna att hon stannar där inne tills hon är "klar" iaf.  
  • norskan
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-12-13 15:20:58 följande:
    jo men det stämmer nog när du säger så..efter fulla 34 veckor så försöker de inte stoppa.

TUL är de snåla på, jag fick ju ett ultraljud när jag var inne akut i lördags.. blev jätte-överraskad positivt faktiskt. Det var läkarens idé just eftersom jag mått lite dåligt och barnmorskan inne på BMG nojjat lite *S* Du kanske ska åka in akut NÄÄÄ skojar bara men med tanke på att det finns risk för att föda "för tidigt" borde du kunna få ett ultraljud och kolla till bebisen..

Jag har ju gått 37 fulla veckor på onsdag och hon lär vara redo...och något större än genomsnittet så för min del får hon gärna komma nuuuuu.
    Haha, ja det är nästan så att jag har funderat på det :P Nej men jag ska träffa BM på måndagen och då kan jag fråga om det finns någon möjlighet att få det. Som du säger så borde det ju inte vara helt omöjligt med tanke på att läkaren i stort sett sa att vi ska vara glada om hon stannar kvar till januari. 

Haha, ja då håller vi väl tummarna för att du får ett decemberbarn och jag får ett januaribarn ;)  
  • norskan
    flodda skrev 2012-12-13 18:22:42 följande:
    oj usch då vi får hålla tummarna att hon stannar där tills hon är redo :)

hur kom det sig att du träffade läkare? alltså har du haft problem eller ont?
    Tack!

Jag har haft onda sammandragningar ganska länge så jag har varit där varannan vecka i 1,5 månad för att hålla koll på tappen. Är tappen mindre än 25 mm så är det inte bra och idag var den 23. Var 36 och 32 på de andra undersökningarna. Nu har jag haft väldigt mycket "mensvärk" sedan förra gången jag var där så det är nog därför den har minskat så mycket på kort tid. I allmänhet så har jag lite för mycket förvärkar så BM tyckte att det var viktigt att vi höll koll på det. 
    (Nu säger jag det läkaren har sagt för jag hänger inte helt med själv ;) ) 
  • norskan
    flodda skrev 2012-12-13 20:08:59 följande:
    okey var nyfiken för att jag sj fått så in i helskotta mycket sammandragningar och 2 av 10 ca gör ont som mensvärk. så jag har fått känslan av att hon kanske kommer lite tidigare än beräknat här oxå men jag hoppas hon stannar till jan iaf Glad
    Okej, ja det kan ju va bra att kolla upp om tappen är påverkad. Borde räcka att du pratar med din BM om det så kommer du nog få träffa läkaren :)
    Ja då håller vi tummarna för att båda väntar till januari iaf ;) 
  • norskan
    Jenny8813 skrev 2012-12-14 20:51:54 följande:
    Idag 14/12 (på BF datumet) kl17:20 kom vår efterlängtade lilla prinsessa Amelia till världen. 3280gram och 50 cm och hela familjen mår bra!
    Grattis!! :D
  • norskan
    Pellefanten skrev 2012-12-14 21:16:09 följande:
    Go kväll tjejer =)

Här har ni mitt mirakel också kallad Persikan eller 2an =P

Härligt :D
  • norskan
    edgeofglory skrev 2012-12-16 10:33:47 följande:
    Efter att ha försökt i flera månader så plussade vi äntligen idag! :) Såg den här tråden och tänkte att man kunde
    få lite tips och råd! :)

Grattis :D
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.