• norskan

Vi som är överviktiga & gravida.

Forbiddenrage skrev 2012-11-28 14:05:29 följande:
    Okej :) Jag är faktiskt rädd för kejsarsnitt! Blev akut snittad med första barnet...
    Min BM sa att aurora var väldigt bra när man är rädd... Men har i princip aldrig hört något om aurora-barnmorskor innan.
    Men min BM ville jag skulle träffa den här psykoterapeuten först. Hon sa att terapeuten är så bra att det kanske inte behövde bli aktuellt med aurora-BM, men vi får väl se.

Hmm, doula, vad är det exakt?
    Vi har bestämt att vi skall ha en doula. Jag är själv väldigt rädd och nojig men efter några samtal med henne så känner jag mig lugnare. Bara det att ha en person extra där inne som vet vad jag vill och hur jag fungerar känns oerhört bra. Har fått massor med bra tips både inför förlossningen och med min foglossning. Sen så tycker jag också att det känns väldigt lugnande inför förlossningen att ha någon som är där för att hålla mig lugn och som samtidigt är saklig. Vet inte hur min man kommer reagera så därför känns det bra att ha någon som kan hjälpa mig igenom det om han skulle bli en sån där som bara är allmänt förvirrad och svimmar :P 

Det finns väldigt många nyutbildade doulor också som i stort sett gör det gratis eller mot en mycket mindre kostnad eftersom de måste vara med om 3 förlossningar innan de får sitt cert (alltså förutom sina egna).  
  • norskan
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-28 15:22:24 följande:
    uscha... nu har huvudvärken slagit till också.. plus det höga blodtrycket...ser illavarslande ut.... vill inte ha havandeskapsförgiftning nu igen. Finns ju inte en möjlighet att fara fram o tillbaka till bm eller spec-förlossningen varannan dag som jag gjorde sist- det tar ju en hel dag för mig som bor så här Då är ju risken att man blir inlagd.... vill inte vill inte vill inte...
    Usch då :/ Håller tummarna för att det bara är vädret eller något sådant. Vilken tid skall du till läkaren imorn? Jag skall träffa läkaren imorn igen för att kolla tappen. Verkar som om jag kommer få göra det varannan vecka nu framöver pga för mycket sammandragningar. Känner också oron över att de kommer lägga in mig vilken dag som helst... 
  • norskan
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-28 15:35:17 följande:
    ska till barnmorskan..10.30, enbart för att kolla blodtrycket och om det finns protein i urinen.
    De pratade sist om att om det fortfarande är högt tryck så skickar de mig direkt till spec-förlossningen för undersökning, frågan är då om de skickar mig till Östra, för jag går ju hos bm i Göteborg (men bor 9 mil därifrån) eller om jag får lov att åka till Borås som ju är där jag ska föda.

Jag har jättedåliga erfarenheter av Östra vilket ger mig höga stressnivåer bara att tänka på att behöva åka dit å andra sidan är det ju smidigt att bara sätta sig på vagnen och åka dit medan jag ändå är i Göteborg, till Borås går det ju bussar flera gånger i timman å andra sidan men då måste min man åka från götet och dit för att hämta upp mig.. du ser.. jag stressar upp mig helt o hållet bara att tänka på logistiken *S*
    Nu håller vi självklart tummarna för att du inte behöver det men om du måste så borde du ju kunna få åka till Borås. Du kanske måste åka till Östra först för att kollas upp men att du kan be om att få "åka vidare" till Borås om du blir inlagd? Förstår att du inte vill till Östra, har hört väldigt mycket negativt om dom så vi ska titta på Borås på måndagen och är inställda på att åka dit i första hand redan innan "studiebesöket". 

Men logiskt sett, OM du har högt blodtryck så borde du ju kunna undersökas på Östra och sedan åka vidare till Borås om de vill lägga in dig. De kan väl inte tvinga någon?  
  • norskan
    tantS skrev 2012-11-28 15:55:41 följande:

Hms.. Det här med förlossningen. Jag har börjat fundera på om jag kan ta med mig mamma in, tillsammans med sambon. Vi är väldigt nära varandra och det är henne jag vänder mig till när jag behöver lugnas vid jobbiga tillfällen. Är det konstigt att ta med sin mamma? Mesigt? Vanligt? Kan ingenting om sånt här :/
    På föräldragruppen kom doulor upp och då sa BM att det är ganska vanligt att ha med sin mamma som "doula" och när det kommer till förlossningen så är väl det som är bäst för er det viktigaste? Min man är en av de få som kan lugna ner mig när jag får panik men jag vill ha med någon "erfaren" ändå eftersom jag inte vet hur han reagerar själv. Känner man sig lugn ska ju förlossningen bli bättre så jag ser ingen anledning till att du inte skulle få ha med henne. Min doula sa också att det är ganska vanligt att mammor är med. Att ha någon med som har varit med om det förut och som kan hjälpa till att hålla en lugn är ju perfekt om man själv är lite orolig av sig. 
  • norskan
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-11-28 15:58:09 följande:
    mina ringar har jag inte kunnat ha sen 12:e veckan jag är ganska nygift också.. vi gifte oss på nyårsafton så det känns väldigt väldigt tomt att inte ha dem på sig. Förlovade oss 6 april 2011 så det var ju ganska nytt också...
    Har samma problem :/ Vi gifte oss sommaren 2011 och ja det var väl runt v. 12-15 någonstans som jag inte kunde ha de alls längre. Känns väldigt tomt...
  • norskan

Mamma var här i helgen och lämnade vaggan hon köpte när jag föddes. Hon hade fyllt den med alla möjliga bra saker så nu har vi ett riktigt startkit :D Ser nu när jag laddade upp bilden att våtservetterna inte syns men vi fick två paket med sådana också :) Nu har vi nästan allt vi behöver ^^ Fick en babysitter också men den fick inte plats på bilden.
    31+1 idag och om några timmar ska vi på "studiebesök" på Borås sjukhus:D

• norskan
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-12-03 11:38:36 följande:
    Men ååå vilken mysig liten present.. o inte så liten heller

Tänk på att visningen på Borås inte är vid förlossningen utan huset "mitt emot" kan man säga.. tvärs över parkeringen.

Ja det var inte alls dumt att få ett "startkit" :)

Du hade rätt, infon var riktigt bra även fast det bara var en powerpoint. Vi var ganska säkra innan och nu är vi helt säkra på att finns möjligheten så blir det Borås för oss!
    Yarrow skrev 2012-12-03 15:00:25 följande:
    Vilken mysig present. Min mamma kommer också med lite saker då och då, är "bara" i vecka 17 men har snart fyllt upp hela barnrummet. Haha. Än så länge är det bara praktiska saker tack och lov. Har varit ganska hård på den fronten redan när vi berättade om att barnbarnet var på väg :)

Angående kläder så var ju jag så smart att jag firade mitt -30 kg med att ge bort alla mina "tjockiskläder" som tur var så hade jag inte hunnit ge bort min vinterjacka, hoppas den kommer räcka hela vintern!
    Däremot så insåg jag igår att jag förmodligen behöver ett par gravidbyxor om jag inte ska skaka benen av mig i vinter, usch, jag som verkligen inte gillar att ha byxor på mig.. men att ha ett par långkallingar under strympbyxor kan ju inte vara snyggt. Hahaha
    Ja det var otroligt bra :) Mamma bor 40 mil från oss så att komma hit lite då och då blir lite svårt. Hon har istället hamstrat hemma och tog med allting nu :) 
    NovemberApril skrev 2012-12-03 14:28:34 följande:
    En pigg, frisk och en väldigt ickeblyg liten LILLEBROR!
    Härligt!!

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.