• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • tuuli

Vill inte gnälla på specvården egentligen för det är ju bra att den finns och är gratis och allt, men ibland känns det så meningslöst att bli kallad på vissa undersökningar. Jag var "tvungen" att träffa en narkosläkare idag för att se om man kommer att kunna sätta epidural på mig samt om svalget är stort nog för narkos, baserat på BMI då. Det tog en timme att åka dit och tillbaka och själva mötet tog nog 1 minut. Det var nästan så att han bara gav mig en blick med kläderna på. 

Förslagsvis så borde ju ens barnmorska kunna lämna remiss till att prova ut narkos inte utifrån ens BMI utan utifrån hur ryggen ser ut! Hon klämmer ju ändå på magen, då kan hon väl känna lite på ryggraden/kolla halsen? Och om det är ett gränsfall i så fall skicka vidare till narkosläkare så att hen får avgöra själv. Jag fattar att det är viktigt hur ryggraden känns för att kunna sätta narkos, det är bara det meningslösa i att narkosläkaren själv måste avgöra - enbart utifrån BMI - som stör mig. Det kan väl en barnmorska känna precis lika bra, och så frigör man en läkartid (och en timme av mitt liv).

Den här månaden har jag fem möten med vården, och då har jag varit tvungen att ställa in ett redan! Tre av de mötena känns rimliga (mvc), två helt onödiga (spec). 

• sofiapalesjo92

Hoppar in här , är 24 år gammal och väntar andra barnet. Är En risk gravid , då jag fick havandeskaps förgiftning förra gången och blev svårt sjuk när sonen var 4 dagar. Är nu i v.6+5 och har precis tagit blod prov angående sköldkörteln.

• stor grön drake
    tuuli skrev 2016-11-02 12:21:07 följande:

Vill inte gnälla på specvården egentligen för det är ju bra att den finns och är gratis och allt, men ibland känns det så meningslöst att bli kallad på vissa undersökningar. Jag var "tvungen" att träffa en narkosläkare idag för att se om man kommer att kunna sätta epidural på mig samt om svalget är stort nog för narkos, baserat på BMI då. Det tog en timme att åka dit och tillbaka och själva mötet tog nog 1 minut. Det var nästan så att han bara gav mig en blick med kläderna på. 

Förslagsvis så borde ju ens barnmorska kunna lämna remiss till att prova ut narkos inte utifrån ens BMI utan utifrån hur ryggen ser ut! Hon klämmer ju ändå på magen, då kan hon väl känna lite på ryggraden/kolla halsen? Och om det är ett gränsfall i så fall skicka vidare till narkosläkare så att hen får avgöra själv. Jag fattar att det är viktigt hur ryggraden känns för att kunna sätta narkos, det är bara det meningslösa i att narkosläkaren själv måste avgöra - enbart utifrån BMI - som stör mig. Det kan väl en barnmorska känna precis lika bra, och så frigör man en läkartid (och en timme av mitt liv).

Den här månaden har jag fem möten med vården, och då har jag varit tvungen att ställa in ett redan! Tre av de mötena känns rimliga (mvc), två helt onödiga (spec). 

Hm. det måste skilja lite mellan länderna (jag bor i Finland) för jag ska iof träffa narkosläkare i december, men det handlar enbart om huruvida läkaren berömmer att de vågar söva mig. Epiduralen berör de inte alls. Det var aldrig tal om att min vikt skulle varit ett problem förra gången (119 kg vid förlossningen) och då är jag även tatuerad på korsryggen, vilket inte heller var något problem.

Men det minsta man kan begära är ju att de gör en undersökning.
  • stor grön drake

Hej hej!

BM imorgon... lite nervös, och samtidigt inte. Som vanligt jag tycker att vikten legat ganska still sedan jag var till dietisten för 3 veckor sedan, så jag hoppas att det ser så ut på BMs våg också. Hoppas på att mitt HB gått upp, det var lite lågt sist.

Hur är det med er andra?

• Tess1990
    stor grön drake skrev 2016-11-22 20:25:27 följande:

Hej hej!

BM imorgon... lite nervös, och samtidigt inte. Som vanligt jag tycker att vikten legat ganska still sedan jag var till dietisten för 3 veckor sedan, så jag hoppas att det ser så ut på BMs våg också. Hoppas på att mitt HB gått upp, det var lite lågt sist.

Hur är det med er andra?

Vilken vecka är du i nu?

Jag har BF om 10 dagar ^^

Glömde skriva här att hen vände sig med huvudet ner 14 timmar innan TUL! :D så inget vändningsförsök behövdes och hen har legat med huvudet ner sen dess.

La sig då så hens huvud skavde (?) Mot mitt blygdben när jag gick vilket var förjävla smärtsamt, men nu har hen glidit ner lite så de gör inte så ont

Fick synbortfall, illamående, yrsel och huvudvärk en kväll för nån vecka sen och höll på att åka in, men efter att ha pratat med förlossningen valde vi att avvakta några timmar och de gick då över, både blodtrycket och proteinet har legat bra så ingen vet riktigt varför jag fick så, för de låter ju som HF :/

Hade HB 105 för nån vecka sen, käkat massa järn för att få upp de, tror vi ska kolla antingen på torsdag eller nästa måndag, måste få upp de inför förlossningen, rädd för att få blodbrist efter igen :/

Väger 111kg nu, vägde 112kg strax innan förlossningen med sonen, vägde 108kg innan jag blev gravid nu, så känns okej
  • stor grön drake
    Tess1990 skrev 2016-11-22 21:46:50 följande:

Vilken vecka är du i nu?

Jag har BF om 10 dagar ^^

Glömde skriva här att hen vände sig med huvudet ner 14 timmar innan TUL! :D så inget vändningsförsök behövdes och hen har legat med huvudet ner sen dess.

La sig då så hens huvud skavde (?) Mot mitt blygdben när jag gick vilket var förjävla smärtsamt, men nu har hen glidit ner lite så de gör inte så ont

Fick synbortfall, illamående, yrsel och huvudvärk en kväll för nån vecka sen och höll på att åka in, men efter att ha pratat med förlossningen valde vi att avvakta några timmar och de gick då över, både blodtrycket och proteinet har legat bra så ingen vet riktigt varför jag fick så, för de låter ju som HF :/

Hade HB 105 för nån vecka sen, käkat massa järn för att få upp de, tror vi ska kolla antingen på torsdag eller nästa måndag, måste få upp de inför förlossningen, rädd för att få blodbrist efter igen :/

Väger 111kg nu, vägde 112kg strax innan förlossningen med sonen, vägde 108kg innan jag blev gravid nu, så känns okej

Jag är i v.27, så tre månader kvar.

Vad skönt att hen har vänt på sig! min snurrar på som en tok, sparkar än hit och än dit. Verkar vara en livlig sort, lite spännande eftersom storebror inte sparkade nästan alls, han bara sträckte på sig och blev lååång.

Mitt HB var 107 sist, har börjat dricka blutsaft för det svarar jag bra på. Jag har inte hört något från glukosbelastningen heller, så den var bra, de ringer bara om den visar högt.
  • Hallondricka

Här går det trögt just nu. Är i vecka 39 och vill bara att det ska vara över nu. Har väldigt mycket foglossning, speciellt i typ blygdbenet, käns som jag ska gå mitt itu allt som oftast. Halsbränna från helvetet med i över en vecka och förkylning som varat i ca 5 veckor nu. Dem 15 timmar dottern får vara på dagis nu är efterlängtade, behöver verkligen vila.

• tuuli

Jag är i vecka 34 och fett less just nu. Fostret är stort som vecka 37-38 och förväntas födas väldigt stor om han får gå tiden ut - och jag är måttligt sugen på igångsättning. 5 kilo pratades det om. Har inte i närheten av graviddiabetes men måste göra en glukosbelastning till ändå - bara för att vara säker. Har gått ner i vikt hela graviditeten men ingen har klagat, förrän nu. Fastän bebin är jättestor! Nu plötsligt "måste" jag börja gå upp. Orkar inte äta och känner mig bara deppig, har ketoner i urinen ofta när jag ska ta prov (dvs är i ketos, sånt LCHF-människor eftersträvar men dåligt när man är gravid). Trots att de ska testa mig för högt blodsocker så fick jag skäll förra gången för att det var lågt i ett snabbtest, alltså det känns som om jag inte kan vinna! Jag "måste" tydligen ha diabetes typ 2 för att jag är tjock men jag får skäll för mitt reella blodsocker för att det är lågt. Orkar ej. Barnet trycker på magsäcken så jag blir mätt av inget. Dricker typ min lunch ofta - drickkvarg och sånt för att få kalcium och protein åtminstone. 

Har högt blodtryck och borde göra det ena och det andra, typ gå långa promenader, men har för mycket foglossning för att gå längre än ett par kvarter om dan. Känner mig helt uppgiven och min barnmorska säger bara åt mig att jag ska "tänka positivt annars kommer du aldrig klara av förlossningen". Ja det hjälper ju verkligen. Känner inte att jag har något stöd alls från vården, ingen som informerar om vad jag har för alternativ om barnet blir jättestort. 

• stor grön drake
    tuuli skrev 2016-11-29 22:22:46 följande:

Jag är i vecka 34 och fett less just nu. Fostret är stort som vecka 37-38 och förväntas födas väldigt stor om han får gå tiden ut - och jag är måttligt sugen på igångsättning. 5 kilo pratades det om. Har inte i närheten av graviddiabetes men måste göra en glukosbelastning till ändå - bara för att vara säker. Har gått ner i vikt hela graviditeten men ingen har klagat, förrän nu. Fastän bebin är jättestor! Nu plötsligt "måste" jag börja gå upp. Orkar inte äta och känner mig bara deppig, har ketoner i urinen ofta när jag ska ta prov (dvs är i ketos, sånt LCHF-människor eftersträvar men dåligt när man är gravid). Trots att de ska testa mig för högt blodsocker så fick jag skäll förra gången för att det var lågt i ett snabbtest, alltså det känns som om jag inte kan vinna! Jag "måste" tydligen ha diabetes typ 2 för att jag är tjock men jag får skäll för mitt reella blodsocker för att det är lågt. Orkar ej. Barnet trycker på magsäcken så jag blir mätt av inget. Dricker typ min lunch ofta - drickkvarg och sånt för att få kalcium och protein åtminstone. 

Har högt blodtryck och borde göra det ena och det andra, typ gå långa promenader, men har för mycket foglossning för att gå längre än ett par kvarter om dan. Känner mig helt uppgiven och min barnmorska säger bara åt mig att jag ska "tänka positivt annars kommer du aldrig klara av förlossningen". Ja det hjälper ju verkligen. Känner inte att jag har något stöd alls från vården, ingen som informerar om vad jag har för alternativ om barnet blir jättestort. 

Men fy vad jobbigt jag förstår ju att de inte vill att du är i ketos och har så lågt blodsocker, man har ingen ork alls då, men att tjata om det leder ju ingen vart.

Har du testat vattengympa? Det är jättebra för gravida, och brukar vara skönt om man har foglossningar att kunna röra sig nästan normalt i vattnet. De för gravida är ofta i en extra varm bassäng (30+ grader) och man känner sig väldigt mjuk efteråt. Vattnets tryck påstås vara bra för blodtrycket, vättskesamlingar osv.

Jag har gjort 2 glukosbelastningar som varit jättebra, så nu slipper jag fler om inte vikten skenar iväg, det är skönt. Här görs även ett TUL i v.36 för att bedöma mammans möjligheter att föda barnet vaginalt.skulle huvudet vara stort eller den uppskattade vikten väldigt hög så diskuteras alternativen, det känns tryggt att veta.
    Hallondricka skrev 2016-11-29 19:39:27 följande:

Här går det trögt just nu. Är i vecka 39 och vill bara att det ska vara över nu. Har väldigt mycket foglossning, speciellt i typ blygdbenet, käns som jag ska gå mitt itu allt som oftast. Halsbränna från helvetet med i över en vecka och förkylning som varat i ca 5 veckor nu. Dem 15 timmar dottern får vara på dagis nu är efterlängtade, behöver verkligen vila.

De sista veckorna med sonen var ändlösa. Den 1,5 veckan efter bf innan han kom var helt hemsk

Jag tycker denna graviditet bara susat förbi hittills (v.28) så hoppas det fortsätter går snabbt ända i mål.
  • Hallondricka

Jag var i ketos hela tiden i förra graviditeten, fick inga bannor för det, antar att min barnmorska kände till skillnaden mellan de två olika ketos och ketoacidos (stavning?). Gick ner ca 10 kg under förra graviditeten och alla tyckte det var bra. Fick graviditetsdiabetes tidigt men i och med kosten och i sin tur ketosen behövde jag knappt medicineras alls. Denna gången går det inte lika dant. Gick ner i början men nu med en vecka kvar så har jag nog börjat gå upp igen, batteriet i vågen är slut här hemma.

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.