• blåbär02

Vi som är överviktiga & gravida.

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-13 17:09

c89, Kalmar - BF 5/10-2012 Första barnet, 110kg Längd 170cm, 23år
    Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 127kg 168cm, 23år
    Mysanpysan86, Västerås - BF 15-12-12, första barnet >110kg 172 cm, 26år
    Kesi, Sundsvall- BF 18/12 (Första barnet) 105 kg 167 cm , 23 år
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg
    Slemtorsk i din bralla 39 år, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg Längd 165cm
    AnitaAndersson, Göteborg - BF 16/1-2013 andra barnet, 126kg
    sophiie, Stockholm BF 28/1-2013, tredje barnet, 101 kg
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg Längd 168 cm, 23 år
    blåbär02, Härnösand - BF 5/2-13 första barnet 113kg
    flodda, Stockholm -BF 5/2-2013 andra barnet 107kg Längd 177 cm 24 år
    Tigerkakan, norra Bohuslän, bf 9/3, andra barnet, 98 kg Längd 176cm
    viseversa, Stockholm-BF 10/3-2013 fjärde barnet, en flicka=). Vikt...Tjockis Längd 174cm
    Thesss, Helsingborg - BF 16/3-2013 andra barnet
    Snofla76, Oxelösund--BF 9/4-2013 andra barnet, 100 kg
    UllTussen, Linköping - BF 14/4 2013, första barnet, 125kg
    Jenma24, Örebro - BF 19/4-2013 andra barnet 95 kg

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

Nathalieeliasson, Dalsland, BF 27/4 andra barnet, 92.

Bräckehäxan, Halland, BF 8/5 andra barnet. 109kg
    PetulaK, Dalarna - BF 17/5-13, andra barnet 137 kg
    Duxphilip, Gävle, BF 17/6-2013, första barnet, Vikt, 109.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-21 16:10
    CookieKaka, BF 7-3 2013. Första barnet. 73kilo - 152cm. 31 år
  • Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.
  • tuuli

Jag gjorde glukosbelastningen idag, det har jag varit ganska nervös för sen starten. Men jag hade jättebra sockervärde två timmar efter glukoslösning, 5,3, så det behöver jag inte oroa mig för. 

Har fortfarande inte gått upp i vikt alls, men mitt hb var ganska lågt så nu måste jag börja äta järntabletter. Mitt blodtryck är inte heller så himla bra, inte direkt högt än men på väg i den riktningen. Jag kan inte göra så himla mycket åt det tyvärr - träna kan jag inte pga foglossning och vilar gör jag redan. Tror dessutom att jag har en hel del "vitrocksblodtryck" - det är alltid högre på sjukhuset än på mvc, men det är också högre på mvc de dagar då det är något speciellt typ glukosbelastningen, för då sover jag ingenting på natten innan. Övertrycket kan gå upp 20 enheter bara så där när jag inte fått sova. Och alla mina tider på sjukhuset är kl 8, så då måste jag gå upp kl 6 för att hinna dit, blir stressad av att inte hinna sova ordentligt och så kan jag inte sova alls, och då blir blodtrycket högt och så bokar de en ny tid åt mig pga det. Det blir en ond cirkel. Dessutom kan jag inte jobba ordentligt efteråt för jag är för trött. Börjar lessna på spec-mödravården. 

• idetenklabordetvackra
    Tess1990 skrev 2016-10-24 21:34:22 följande:

Oj! 

fick du order om att ligga ner när vattnet hade gått? 

har läst om att dom brukar säga de när vattnet går och barnet är i säte

skönt att det blev snitt som du ville, om vattnet gick vid lunch och hon föddes på kvällen så kan det ju inte vart urakut snitt även om de inte var planerat, och det är ju skönare så man får några timmar på sig att ställa in sig att de är dags

Grattis! och härligt att du mår bra! :D 

nej det blev inte akut för värkarna kom inte igång förrän mot kvällningen, så de hela gick bra utan panik:) hennes säte var ruckbart så vet inte om de påverkar att man inte behöver lägga sig ner ! nu har vi kommit hem, dock hade hon en lättare höftrörlighet på vänster och fick en rosenskena.. vilken chock och omställning, men huvudsaken den lilla blir bra !
  • stor grön drake
    idetenklabordetvackra skrev 2016-10-26 13:53:40 följande:

nej det blev inte akut för värkarna kom inte igång förrän mot kvällningen, så de hela gick bra utan panik:) hennes säte var ruckbart så vet inte om de påverkar att man inte behöver lägga sig ner ! nu har vi kommit hem, dock hade hon en lättare höftrörlighet på vänster och fick en rosenskena.. vilken chock och omställning, men huvudsaken den lilla blir bra !

Skönt att vara hemma igen

Min systerdotter hade också von rosen skena. Såg ut som en liten groda (passligt nog hade hon en grön overall också) hon var av den envisa sorten, så innan hon blev av med den kunde hon vända sig från mage till rygg med den på

.
    tuuli skrev 2016-10-26 11:14:14 följande:

Jag gjorde glukosbelastningen idag, det har jag varit ganska nervös för sen starten. Men jag hade jättebra sockervärde två timmar efter glukoslösning, 5,3, så det behöver jag inte oroa mig för. 

Har fortfarande inte gått upp i vikt alls, men mitt hb var ganska lågt så nu måste jag börja äta järntabletter. Mitt blodtryck är inte heller så himla bra, inte direkt högt än men på väg i den riktningen. Jag kan inte göra så himla mycket åt det tyvärr - träna kan jag inte pga foglossning och vilar gör jag redan. Tror dessutom att jag har en hel del "vitrocksblodtryck" - det är alltid högre på sjukhuset än på mvc, men det är också högre på mvc de dagar då det är något speciellt typ glukosbelastningen, för då sover jag ingenting på natten innan. Övertrycket kan gå upp 20 enheter bara så där när jag inte fått sova. Och alla mina tider på sjukhuset är kl 8, så då måste jag gå upp kl 6 för att hinna dit, blir stressad av att inte hinna sova ordentligt och så kan jag inte sova alls, och då blir blodtrycket högt och så bokar de en ny tid åt mig pga det. Det blir en ond cirkel. Dessutom kan jag inte jobba ordentligt efteråt för jag är för trött. Börjar lessna på spec-mödravården. 

Usch vad jobbigt det låter

Jag är i stort sett uppväxt på sjukhuset iom att mamma jobbade där och jag gick på sjukhusets dagis, så har alltid känt mig ganska hemma där. Däremot ogillar jag allt vad nålar mm innebär (sätt en nål i mig och blodkärlen är borta typ...) så tur att jag är lugn i omgivningen åtminstonde. ..
  • tuuli
    stor grön drake skrev 2016-10-26 17:34:17 följande:
    .
    tuuli skrev 2016-10-26 11:14:14 följande:

Usch vad jobbigt det låter

Jag är i stort sett uppväxt på sjukhuset iom att mamma jobbade där och jag gick på sjukhusets dagis, så har alltid känt mig ganska hemma där. Däremot ogillar jag allt vad nålar mm innebär (sätt en nål i mig och blodkärlen är borta typ...) så tur att jag är lugn i omgivningen åtminstonde. ..
    Ja, det är inget vidare. Jag börjar känna mig mer bekväm på mvc nu så där brukar det ligga på 120/80, jämfört med 140/80 på sjukhuset.. De säger att de förstår att jag har "vitrocksblodtryck" men samtidigt fortsätter de kolla och fortsätter skriva upp mig för tider kl 8 så det blir ju samma resultat om och om igen. Jag säger att jag hatar att vara där pga tidigare dåliga erfarenheter (gjorde abort där förra året pga tyst missfall vecka 17) och de bara jaja, det är sunt att vantrivas på sjukhuset, man ska ju inte vara här om man inte är sjuk! Hähä. Vilket inte hjälper. Kommer inte ens vilja föda barn på det sjukhuset. 
  • stor grön drake
    tuuli skrev 2016-10-26 17:56:38 följande:

Ja, det är inget vidare. Jag börjar känna mig mer bekväm på mvc nu så där brukar det ligga på 120/80, jämfört med 140/80 på sjukhuset.. De säger att de förstår att jag har "vitrocksblodtryck" men samtidigt fortsätter de kolla och fortsätter skriva upp mig för tider kl 8 så det blir ju samma resultat om och om igen. Jag säger att jag hatar att vara där pga tidigare dåliga erfarenheter (gjorde abort där förra året pga tyst missfall vecka 17) och de bara jaja, det är sunt att vantrivas på sjukhuset, man ska ju inte vara här om man inte är sjuk! Hähä. Vilket inte hjälper. Kommer inte ens vilja föda barn på det sjukhuset. 

vad trist attityd de har. Kan du be om någon annan tid eller är det så att de är bara att tacka och ta emot vad de erbjuder? Är de oroliga borde du ju kunna låna hem en mätare och på så vis får de ett kontinuerligt, ostressat blodtryck. Fast det krävs ju vilja från deras sida då förstås.
  • tuuli
    stor grön drake skrev 2016-10-26 19:04:12 följande:
    vad trist attityd de har. Kan du be om någon annan tid eller är det så att de är bara att tacka och ta emot vad de erbjuder? Är de oroliga borde du ju kunna låna hem en mätare och på så vis får de ett kontinuerligt, ostressat blodtryck. Fast det krävs ju vilja från deras sida då förstås.
    De tiderna jag har i november är senare på dan, så jag hoppas att det ska hjälpa. Annars är det nog rätt mycket att tacka och ta emot, det är ett enormt tryck på hela det sjukhuset. Fick inte ens första tiden förrän efter tre månader minus en dag, så det var precis på gränsen att de klarade vårdgarantin. Däremot tycker jag att de borde kunna låna ut mätare, ja. Ska fråga! 
  • Tess1990

v.36 (35+2) nu 

nästa måndag är det TUL och lägeskontroll och om hen inte vänt sig så blir det vändningsförsök inbokat veckan efter det med allt det innebär

illamåendet har kommit tillbaka, fått "ljusmaskarna" igen 2 gånger och höll på att tuppa av idag bara sådär :( känns inte som något akut just nu men ändå som att det sakta men säkert håller på att gå utför med allting 

börjar bli riktigt jäkla rädd inför förlossningen nu, både snitt och vaginalt
    vill bara fly från min egen kropp och är förbannad på sambon att han slipper allt, han bara står bredvid och kan leva som vanligt i stort sett.. visst det är jobbigt på andra sätt för honom, han måste göra nästan allt, men han KAN iaf göra saker, jag kan varken städa, pyssla med saker, umgås med vänner och åka hit och dit eller ens lyfta sonen :( 

börjar också bli tyngre fysiskt, hen ligger ju och trycker väldigt högt upp och min tyngdpunkt är väldigt högt upp pga. det så ryggen börjar ta stryk nu och foglossningen i blygdbenet har blivit ännu värre
    har gått upp 2kg på mindre än 2 veckor nu :( 
    visst gick ner först och bara gått upp de jag förlorade då + 2kg nu då, men det känns! 

sista veckan med 1 besök på mvc, nästa vecka blir det 2 gånger i veckan, eller ja kanske 3 besök om det visar nåt fel 

• stor grön drake
    Tess1990 skrev 2016-10-31 00:16:27 följande:

v.36 (35+2) nu 

sista veckan med 1 besök på mvc, nästa vecka blir det 2 gånger i veckan, eller ja kanske 3 besök om det visar nåt fel 

Jag hoppas att allt blir bra, eller att du får riktigt bra hjälp om det inte blir det <3

Imorgon bitti ska jag träffa dietisten igen. är inte så orolig, jag har följt hennes kostråd efter bästa förmåga och hon var riktigt vettig sist.
  • Tess1990
    stor grön drake skrev 2016-10-31 18:21:45 följande:

Jag hoppas att allt blir bra, eller att du får riktigt bra hjälp om det inte blir det <3

Imorgon bitti ska jag träffa dietisten igen. är inte så orolig, jag har följt hennes kostråd efter bästa förmåga och hon var riktigt vettig sist.

Tack <3

Skönt att ha någonstans att "gnälla av sig"

Hoppas de går bra hos dietisten!
  • stor grön drake

Det gick riktigt bra hos dietisten. Hon var riktigt nöjd med mig fast jag vägde 1,3kg mer än hos BM förra veckan. Tydligen var min vikt ökning totalt sen vårt senaste möte helt bra. så jag skulle inte behöva komma igen, om inte glukosbelastningen nästa vecka visar helt åt skogen eller vikten börjar skena iväg. Det kändes bra. Hon sa även att jag är välkommen till henne efter förlossningen om jag behöver hjälp att gå ner i vikt under amningen (med vad man får/inte får äta då)

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.