Inlägg från: Tess1990 |Visa alla inlägg
  • Tess1990

Vi som är överviktiga & gravida.

stor grön drake skrev 2016-08-04 18:23:18 följande:

Nej men fy och usch!

Hoppas du får bra stöd och att du kan få medicin och "allt blir bra" kram

Orkade inte ringa mvc nu i fredags.. ska ringa på måndag, har koll på när sonen började visa symptom och när jag troligen blev smittad och är jag smittad finns de inget att göra förutom att vänta och se om bebisen blir sjuk och isf hur allvarligt :(

Enda behandlingen har inte ens bevisad effekt utan de är lite 50/50 om de kanske funkar..

Känns som en jävla mardröm! Går in i v.24 idag, upplevt nästintill varje skit symptom man kan ha, illamående, kräkning, foglossning, diarre, förstoppning, konstiga drömmar, humörsvängningar, ligament smärta, oro och otillräcklighets känslor.. kanske till ingen "nytta" nu då :(

Varje gång hen sparkar undrar jag om de är sista gången.. och på allting så slutar min sjukskrivning snart, arbetsförmedlingen vill ha möte (måste vara inskriven arbetsökande eller sjukskriven, annars får sonen inte gå på förskolan..) sonen ska skolas in på en ny förskola nästa vecka och min syster + hennes kille ska bli inneboende hos oss om 2 veckor.. så minst sagt stressad och orolig!
  • Tess1990
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-08-06 23:20:12 följande:

Oj hoppas allt går bra ändå med bebisen! Jag drömmer oxå livliga konstiga drömmar ofta med otrohet inblandat det var samma de andra graviditeterna. Ibland känner man sig olustig hela dagen :(.

Jag vaknar ibland av att jag vill ge sambon en örfil ^^ men gör de såklart inte då, men ja känslan från drömmen sitter i ett bra tag!

Förra graviditeten drömde jag flera gånger att sambon eller nån av mina systrar dog :( de var läskigt!

Men inte fått nån sån dröm än och hoppas jag slipper.

Tagit blodprovet för att kolla antikroppar nu, fick prata med en annan barnmorska än min vanliga och hon lät inte så optimistisk om jag var smittad :/ så hoppas verkligen jag inte fått de/är immun!

Jobbigt att fokusera på någonting just nu innan vi vet, får svaret om några dagar.
  • Tess1990
    Hallondricka skrev 2016-08-17 20:11:55 följande:

Usch är lite arg faktiskt. Var hos min bm igår och tog upp då att jag absolut inte vill bli igångsatt igen (sist tog igångsättningen 3 dagar och till slut blev det akut kejsarsnitt). Jag sa att jag inte hade något emot en vanlig förlossning så länge det startar av sig själv. Men hon tyckte att jag skulle gå på ofeliasamtal (kallas Aurora på andra ställen). Så som jag har förstått det handlar det om att bearbeta typ förlossningsrädsla. Jag är absolut inte rädd för att föda, det jag är rädd för är att vara vaken i princip 3 dygn i sträck, med en bebis som förlorar hjärtljuden hela tiden av deras hemska mediciner och att behöva gå igenom en stor vaken operation när hela kroppen är helt utmattad efter 12 timmars jobbiga värkar och ingen sömn. Men nej, det är alltså förlossningsrädsla..

Fick du dropp eller tabletter när dom satte igång dig?
  • Tess1990
    Hallondricka skrev 2016-08-18 06:15:49 följande:

Jag fick cytotec (stavning?) tabletter som löstes upp i vatten och sen fick jag dricka det.

Oki, jobbigt! :(

Mest hört dåligt om de i förlossningssammanhang (vet av erfarenhet att dom funkar bra i abortsammamhang annars) jag vägrar de om dom erbjuder, men är ju svårt att veta och säga till om man inte vet eller litar på läkarnas bedömning

Jag fick värkstimulerande droppet oxytocin när jag hade haft värkar som kommit och gått hela tiden i 2 dygn och bara öppnat mig runt 3,5-4cm

Bara de var jävligt jobbigt och visst droppet drog igång ett smärtkaos men de var lättnad när de gav resultat

Hade du gått många dagar över tiden?
  • Tess1990

Bm ringde igår och berättade att jag inte nyligen haft femte sjukan! :D

Så de är lugnt med bebisen, nu är bara moderkakans placering en fundering

Bebisen kryper jättehögt upp ibland! Kommer inte ihåg att den var så högt upp med sonen, och den gillar verkligen att kittla vid min navel så jag inte kan låta bli att skratta och brukar ge "svar" om jag klappar på magen ^^

Borde gå ut i solen och gå en promenad, men halkade på en jävla snigel igår och slog i ena knät och jag är bara så trött! Tror järnet börjar sjunka igen, slarvar för mycket med tabletterna :/

• Tess1990
    prinsessan15 skrev 2016-08-20 09:59:51 följande:

Hej alla!

Jag är i v.6 och undrar hur ni tänker kring kost och motion? Jag är så hungrig men samtidigt vill jag inte lägga på mig då jag har så svårt att gå ner i vikt! Hur har ni resonerat kring viktuppgång under graviditeten?

Aldrig varit ett problem då jag alltid blivit fruktansvärt illamående och kräkts och gått ner i vikt

Men innan jag visste att jag reagerade på graviditet så, var jag jätteorolig och tänkte väl att jag skulle stå emot och inte äta sockriga saker, dricka läsk och röra på mig hela tiden, äta små portioner och fokusera på näringsinnehåll och ha bebisen som motivation

Men som de varit så har jag ätit de jag blivit sugen på, vilket oftast varit "bra" saker men samtidigt inte haft dåligt samvete när det varit något mindre bra, dessutom krymper? Min magsäck väldigt mycket, väldigt tidigt så jag fysiskt inte kan äta stora portioner, vilket ibland är otroligt frustrerande och jobbigt då jag istället måste äta heeela tiden för att inte bli vrålhungrig och illamående

Min kost har också vissa veckor varit extremt enformig, 2 veckor åt jag nästan inget annat än gurka, tomat, paprika, majs och fetaost, visst bra grejer för att inte gå upp, men saknas en hel del näring, och vissa dagar vill jag inte äta något alls, så jag kämpar med att få i mig mer och få i mig allt jag och hen behöver, och då hamnar vikten/övervikten lite i bakgrunden

Men alla mår ju inte illa och går ner och de funkar ju inte för alla att inte tänka på de

Jag är "glad" att de funkar någolunda för mig, men finns ju ett pris för "liten bra" viktuppgång istället, tex. Har mina tänder frätskador och jag är ju orolig för att något ska gå fel för att min kost varit bristfällig :/
  • Tess1990
    sultanen skrev 2016-08-26 18:35:09 följande:

Hej, jag orkar inte scrolla för att få en överblick, kan ni inte sammanfatta vilken vecka ni är i och vad ni väger?

Jag är bara i v4 och måste hitta vågen före jag vet säkert, men gissar att jag väger ca 105 kg.

V.27 imorrn (26+0) och vägde 106,4 hos mvc i tisdags

Vägde 108,2 när jag blev gravid men gick ner till 103 i början pga. Illamående, kräkningar + magsjuka i v.7

Näringsbrist och dåligt mående har varit en större oro än viktuppgång för mig
  • Tess1990

Gjorde glukosbelastningen idag

Fick 6,3 efter fasta i 12 timmar och sen 7,2 (tror jag att jag såg) 2 timmar efter glukosblandningen

Vad jag läst så ska fasteprovet vara mellan 4-6

Men till saken är att jag hade en skitdag igår och åt en väldigt stor middag (kycklingkebab och pommes) och drack 2 glas läsk

Somnade inte heller förren strax efter 1

Min mage är också väldigt trög just nu, så matsmätningen är ju inte på topp

Märkte tydligt i morse att mitt blodsocker var högre än normalt då jag brukar vakna yr och illamående

Så jag "vet" ju att jag brukar ligga lägre än 6,3!

Men är annars 7,2 okej? Är ju vad jag vet inte för högt

Så rädd för diabetes :(

Legat mellan 5,7-6,7 när jag kollat på mvc runt 11.20 (ätit frukost vid 8-8.30 och ibland nåt äpple vid 10)

Så tror ni jag kommer få göra värsta utredningen eller verkar de lugnt?

Har inga andra symptom direkt

• Tess1990
    Eili skrev 2016-09-01 17:42:27 följande:

Med de siffrorna kan du vara lugn :)

Oki tack!

Ne är jäkla läkaren som gör mig helt nojjig, känns som att hon bara väntar på en ursäkt att säga att allt är min övervikts fel och att jag är dum i huvudet som ens blev gravid och allt kommer gå åt helvetet (hon säger inget rakt ut men blickarna, suckarna och frågorna säger en hel del!)

Och en grej som hände i maj gör mig bara ännu mer orolig, en barndomsvän förlorade sin son plötsligt i 8e månaden :(

Hon var liksom "friskheten" själv och sån jäkla underbar person.. om de kan hända henne så kan de ju verkligen hända mig som har både de ena och de andra..

Antar att de är hormonerna också för har blivit väääldigt blödig på sista tiden, och orolig
  • Tess1990
    stor grön drake skrev 2016-09-02 04:30:05 följande:

Olyckor kan hända de bästa, det finns tyvärr inga garantier

Har du möjlighet att byta läkare? Det där ska du inte behöva stå ut med! Övervikt är inte samma sak som ohälsosam, skrämmande ofta glömmer vården det.

Med sonen möttes jag med skepsis och de trodde att jag ljög om att jag tränade 6gånger/vecka. För då hade jag inte varit tjock... jag har även strålande provsvar, alltid. Ev HB som dippar ibland, och blodsocker som är i lägsta laget. Inga av de "fetmatelaterade" fel som de förväntar sig att hitta. Så jag har lite trygghet i det.

Däremot oroar jag mig lite över förlossningen ifall jag går upp mycket i vikt denna gång med. För jag riskerar att måsta resa iväg 6-7 timmar hemifrån med båt (till närmsta större stad) 3 veckor innan bf om jag bedöms som för stor risk att söva vid ett ev urakut snitt. Och det har jag verkligen ingen lust med.

Tyvärr har dom den läkaren på den mvc som jag går till, dom har ibland en annan om hon är sjuk eller ledig men de är inte ofta, älskar min bm så vill inte byta mvc

Men jag söker jobb just nu (trots att jag omöjligt kan få nåt och skulle de hända klarar jag inte av att jobba..) så jag måste inte träffa henne var och varannan vecka för sjukskrivning iaf

Men dom har ännu inte ringt om provsvaren, vet inte om jag kanske får veta de på nästa mvc besök bara, verkar ju inte varit så oroande iaf!

Ja folk tror alltid att jag ljuger om de jag gör/kan :/

Vi hade förut hund och hon led då inte brist på motion! Och varit väldigt aktiv med sonen fram till kräkningarna och foglossningen slog till

Och mitt blod är de inget fel på (inte heller hjärta och lungor, misstänkt hjärtfel/lungpropp resulterade i massa prover som visade nada, var en muskelinflammation i rygg och bröstkorg)

Ojdå att behöva resa så långt! Förstår att du är orolig
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.