stor grön drake skrev 2016-07-07 06:25:11 följande:
Inskrivning igår.
Hade en ung sommarvikarie som nog var helt trevlig. Jag hade ju bestämt att inte uppge vikten, men det fanns ett papper att fylla i som jag hade fyllt i hemma innan magkänsla sa mig att utelämna viktinfo. Men hon tog inte upp det, det var först på slutet som jag såg att hon antecknat det i sina papper att BMI var 42. Jag trodde hon tog BMI +35 på magkänsla, det syns ju faktiskt att jag är tjock liksom.
Hon ville ge migen remiss till dietist och jag sa att det var OK iom att jag inte träffat dietist innan, däremot ville jag inte träffa dietsjuksköterskan då jag träffat henne många gånger och det ger inget. Hon säger bara att om jag äter det jag säger att jag äter, och rör mig så mycket som jag säger att jag rör mig, så skulle jag inte väga så mycket som jag väger.
Det enda hon sa med vikten var att det skulle behöva göras en anestesibedömning av mig så att det fanns redo om det behövs göras ett akutsnitt/urakutsnitt vid förlossningen. Det var standard för alla med BMI över 35 tydligen. Missade det med sonen då BMI var 33 vid inskrivningen.
Hon berättade också att jag inte "behövde" gå upp i vikt. Jag sa att jag väldigt lätt går upp i vikt oavsett, men att jag helst går upp så lite som möjligt.
På det stora hela var det ok, men förutom vikten och alla papper som skulle fyllas i så pratades det nästan uteslutande om förra graviditeten, förlossningen och amningen. I efterhand så skulle jag gärna haft mindre prat om den och mer prat om pågående graviditet, men det kan ju vara att det är för att fånga upp ev trauman man har från förra gången. Jag hade en väldigt lätt (haha) graviditet och en snabb och "enkel" förlossning så inga trauman att tala om.
Jag har bmi 42 (tror jag iaf)
Men varken förra gången eller nu har det varit nå snack eller info om anestesibedömning?
Hade bmi 41 förra gången och fick epidural och det var inga problem alls att sticka eller bedövas
Hört talas om att man ska göra massa extra grejer om man har bmi över 35 men har bara blivit erbjuden glukosbelastning (vilket alla fått göra på mvc jag gått till, klarade dock inte av att göra de förra gången) och nu extra blodtryckskontroller
Dietist frågade bm om jag ville gå till, men inte för att undvika viktuppgång utan för att kunna äta alls då jag mår illa, kräks och tappat aptiten för det mesta
Får se om jobbiga läkaren kommer trycka på mer grejer sen
Jag vill helst bara gå till min bm och ta blodvärde/blodsocker/blodtryck lite oftare och prata
Min graviditet och förlossning var inte lätt så jag vill och behöver prata om det ^^ men ja klart man vill fokusera på nuet också!
Konstigt egentligen när dom säger att man inte borde gå upp alls, det är ju faktiskt ett foster som växer och en graviditet som väger, gör man som dom "vill" så går man ju ner i vikt
För det går ju inte att vara X vikt och graviditeten blir +6kg och våger står på +/-0, för de innebär ju att en själv går ner 6kg medans graviditeten går upp 6kg
Fattar ju syftet men onödig stress och konstig matematik, borde ju vara fokus på att graviditeten går upp som den ska och man själv inte går upp så mycket mer än så, men liksom onödigt att få ångest för tex. vattenvikt vilket lätt kommer på slutet