Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Vi som är överviktiga & gravida.

Hermioney skrev 2017-01-07 01:13:36 följande:

FINNS DET NÅGON HÄR SOM VARIT MED OM ATT DE INTE HITTAT BARNET PÅ ULTRALJUDET?

Jag har läst mycket på internet om att ifall man har mycket fett på magen hittar de inte barnet 

Du ska inte tro på allt du läser på internet.

Grattis till graviditeyen! Vid tidigt UL skulle magfett kunna vara en faktor, men här görs bekräftande UL vaginalt och då har det 0 betydelse. Om du är i v.17 nu finns ingen risk att de inte kan se barnet. Dock kan det hända att det är svårt att se detaljer, eller få tydliga, fina bilder med hem. Vi fick komma tillbaka 6 veckor senare då de inte kunde se kärlen till/från hjärtat pga både mitt magfett och att jag hade moderkakan i framvägg. Såg dock alla 4 kamrar och att hjärtat pumpade på som det skulle.
  • stor grön drake

Nu har jag varit på narkosbedömning och fått klartecken från två narkosläkare. Jag får föda på hemmasjukhuset

Båda hade svårt att tro att jag hade haft BMI över 35 vid inskrivningen, tappade hakan när jag sa att det faktiskt var 42 och att jag hittills gått upp 10kg denna graviditet. Så jag bär tydligen min vikt väl. De kände "rätt" kotmellanrum för både spinal och EDA tydligt igenom tre tröjor och mudden från mammabyxorna, och båda sa att de gärna ser mig som sin patient när det är dags. Det kändes så bra.

Såklart sa de att det är bäst om jag inte går upp mer, och gärna om jag lyckas bli av med de kilon som smugit sig på över julen så skulle det vara bättre ur ett narkosperspektiv. Det var dock inte pekpinnar utan ett vänligt råd.

• stor grön drake
    Hermioney skrev 2017-01-11 22:41:43 följande:

Jag gjorde glukosbelastning i måndags och fick värdet 9.nåt

Jag blev jätteglad och sken som en sol eftersom att när jag gjorde det för 10 år sen låg det på 11.1 och som jag kämpat med maten och promenaderna !

Men BM var inte alls glad.

"Det var ju alldeles för högt, vi vill att man ska ha max 8,nåt.

Du ska också få gå till en dietist och så dricker du massa coca cola och det är ju inte alls bra med allt det koffeinet"

Efteråt fick jag väga mig trots att jag vägt mig hemma för bara någon dag sedan.

Hemma väger jag mig utan kläder men här hade jag 2 par byxor och tjocka vinterkängor och vågen visade på 3,5 kg mer än hemma.

Det är så tröttsamt att vissa människor bara tittar på vikten och direkt skickar en till en dietist.

Mitt blodsocker hade ju gått ner och när jag berättade att jag dricker en droppe coca cola ifall jag får ont i magen trodde hon mig tydligen inte.

Jag undrar vad jag ska göra hos dietisten? Jag äter ju rätt men naturen har gett mig PCO-S.

Jag fick gå till dietisten pga mitt höga BMI, och den jag träffade var superbra. Jag mådde illa just då, av i stort sett allt jag åt, och sa jag att jag inte kunde äta det hon föreslog så kom hon med förslag på bra saker tills vi hittade sånt som kanske skulle funka. Där fanns inga "pekpinnar" utan vara stöd att hämta. Jag var orolig före, då jag tidigare träffat dietsjuksköterska och där fanns bara pekpinnar och misstro. Dietisten jag träffade hade jättebra tips på saker jag kunde ersätta och byta ut för bättre kost, även saker som jag har trott att var det bättre alternativet.

.
    Hermioney skrev 2017-01-11 22:43:26 följande:

Hur gjorde de bedömningen?

Gav de dig lite narkos?

Varför gjorde de bedömningen?

Har du haft problem med narkos innan eller var det på grund av vikten?

Får alla gravida och/eller överviktiga automatiskt narkosbedömning?

Jag bor på en ö, och vårt lokala sjukhus har inte barnintensiv, så alla förlossningar som behöver döms som riskfyllda för barnet genomförs på univetsitetssjukhuset 5-6 timmar med båt härifrån.

Deras bedömning gjordes så (i mitt fall) att de tittade att jag kunde gapa stort och de kände efter på ryggen att de hittade de kotmellanrum de vill använda.

Det är alltid en risk att söva en gravt överviktig person, och då sövning blir aktuellt bara vid behov av urakut snitt så finns inte tid att göra den då.

Narkosläkaren sa att på hans förra sjukhus gjordes aldrig sådana här undersökningar, eftersom de hade alla resurser som behövdes tillgängliga i huset. Här om något går fel är det helikopterfärd som gäller, eller tyvärr, tragedi

I mitt fall vägdes även in att jag fött barn helt komplikationsfritt tidigare och att den förlossningen gick väldigt snabbt med kraftiga värkar (utdragen förlossning och svaga värkar är statistiskt vanligare hos personer med BMI över 35) och att jag den gången fick epidural utan problem.
  • stor grön drake
    Amaryllis81 skrev 2017-01-26 08:10:41 följande:

Hej,

Jag ska få barn slutet av Mars/ början av April.

Jag är överviktig och när jag blev gravid så hade jag inte så mycket övervikt men jag la på mig alldeles förmycket första halvan av graviditeten så jag hamnade på 93 kg och är 176 cm lång :(

Barnmorskan sa då att jag har gått upp allt för denna graviditeten. Det var tungt att höra. Jag hade inte frivilligt gått upp alla dessa kg, utan jag har foglossning och svårt att göra saker som tex laga mat så det har blivit mycket färdigmat :(

Jag kämpar nu med att försöka hålla vikten stabil. Jag tycker det är stressigt med vikten. Jag har nu två månader kvar av graviditeten och många brukar gå upp mycket då, så jag går och oroar mig. Jag försöker äta bra och på så vis minska viktuppgången.

Det är så olika. Förra gången gick jag upp nästan 30 kg trotts mycket motion och ok matvanor. Denna gång (1 månad kvar) har jag gått upp 12,5kg hittills. Med mindre motion och ungefär samma matvaror.
  • stor grön drake
    Sandrish87 skrev 2017-01-29 10:28:58 följande:

Nu kanske jag missar sjukt många inlägg om just detta ämne men så många inlägg och läsa så kastar bara ut det och ber om ursäkt för återupprepning.

Men innan jag blev gravid hade jag storlek 44/46. Ibland t.o.m 48/50 på vissa plagg. Men nu när man lagt på sig och magen börjat växt v 23+6 har jag skitsvårt och hitta kläder. Blir så frustrerad när jag går på mammaavdelningar och största storleken de har upp till är 46 om ens det, bara plagg i dom storlekarna är svåra och hitta. Nu funkar vissa 48/50 plagg som jag redan har men blir sjukt obekvämt då det blir jättetajt runt magen och jag får bilringar. Byxor/jeans är intill helt omöjligt och hitta.

Hur har ni fylligare kvinnor gjort med mammakläder? Tycker ni också det är svårt och hitta eller har ni på något sätt lyckats lösa klädproblemet?

Det är brutalt svårt! Tröjor funkar HM i stl XL om det är rätt modell. Jag hade däremot stor byst och breda höfter innan graviditeten så jag kan ha många tröjor ännu. Byxor hittade jag begagnat när jag väntade min son för 8 år sedan, i bra modell, så de 2-3 paren byxor har jag kämpat på med, och lappat om och om igen mellan låren. Jag har ganska lite mammakläder egentligen, för det finns inte att gå tag på. Men vanliga rymliga A-linje tunikor funkar fortfarande (v.37 nu) och så får det duga med vad jag har på benen.
  • stor grön drake
    Sops skrev 2017-02-10 22:48:20 följande:

Hej på er!

Jag är gravid i vecka 14 och är överviktig. Jag har i perioder i mitt liv haft problem med vikten och mått väldigt dåligt över det här. Jag har inte alltid ätit "fel mat" men definitivt för mycket! Det här senaste året har tyvärr varit tufft på många sätt för mig och resulterat i att jag gått upp i vikt igen (efter en lång tid som normalviktig).

Alla mina besök hos vården har hittills präglats av min vikt och jag börjar tycka att det känns väldigt tufft och vet inte hur jag ska framföra det. Jag VET att jag är överviktig, jag vet också vad det innebär både för mig och barnet.

Jag har lagt om min kost sedan jag blev gravid och rör på mig regelbundet. Men ändå så kommer pekpinnarna och många verkar ta för givet att jag sitter hemma och äter allt onyttigt jag kommer över. Det stämmer såklart inte men ingen frågar mig ens hur jag äter/rör på mig utan tar för givet att jag fortfarande äter onyttigt och inte rör mig.

Jag är extremt känslig för tillfället och börjar väldigt lätt gråta (är inte sån ogravid ;)) och håller hellre därför oftast tyst istället för att ställa till med en scen. Hur har ni sagt ifrån? Några tips och råd på vägen?

Jag fick så fantastiskt bra pep och råd från tuuli i början av min graviditet, jag kopierar in det åt dig så slipper du leta

Tuuli skrev 2016-07-08 11:56:54 följande:

Grattis! Både till ert barn och till en problemfri graviditet.

Jag måste påminna alla om att utöver att byta barnmorska om man blir respektlöst eller oprofessionellt behandlad så kan man alltid tacka nej till t.ex att prata med en dietist eller prata med en läkare om sin vikt, om man tycker att det inte är till någon nytta. All vård är frivillig!

Jag gjorde glukosbelastning i vecka 10 förra graviditeten (sommaren 2015) för att se om jag redan hade diabetes eller prediabetes, och mina sockervärden var då helt normala. I år tackade jag nej till tidig glukosbelastning, dels för att jag tror inte det hunnit hända något där på ett år - jag väger ungefär lika och äter ungefär lika - och dels har jag IBS och fick skov i en vecka av sockerlösningen. Det kändes helt enkelt inte värt det. Kommer däremot att göra glukosbelastning när alla andra gör den i vecka 28. Bm sa bara okej till det, inget tjafs.

Bor man i en småstad finns det förmodligen inte så stora valmöjligheter vad gäller mvc och barnmorskor, men jag skulle annars tipsa om att gå privat. Jag bytte från mitt närområdes mvc till Mama Mia, och det var stor skillnad. Nu är kanske den största skillnaden mellan enskilda barnmorskor iofs, oavsett privat eller landsting, men de har t.ex inte samma riktlinjer vad gäller att fokusera på vikten. Privat har jag fått exakt samma kostråd som alla andra gravida. Sen följer de så klart upp tester som kommer tillbaka onormala och sätter in mer kontroller efter enskilda behov, det är ju självklart. Landstinget verkar inte alls fatta att det är betydligt viktigare att bygga upp en överviktig persons självförtroende till sin egen förmåga att bära och föda fram ett barn än att informera om varför man blir tjock.

Att bära och föda barn är en skitstor grej i livet och det kräver mycket av en. Att gå ner 20-50 kg eller mer i vikt är en skitstor grej och kräver mycket av en också (de allra flesta klarar inte det utan gastric bypass, som i sig innebär hälsorisker) - man kan omöjligt göra båda samtidigt, varken mentalt eller fysiskt är det möjligt. De kanske skulle försöka tänka lite mer på psykologin bakom övervikt och mindre på kostcirkeln, bara ett förslag alltså.. I deras huvud är det väl ungefär så här: "all vikt som överviktiga gravida går ner eller jämviktar är jättemycket bättre än att gå upp helt ohämmat, nu ska jag försöka förmedla det", men det kommer ut så här: "Ja, och oavsett om du jämviktar eller går ner 5 kilo under graviditeten så kommer du att vara DÖDLIGT FET vid förlossningen och barnet kommer att födas på tvären med gomspalt, ryggmärgsbråck och väga 17 kilo och själv kommer du förmodligen att dö, eller så dör ni båda två. Så ät överhuvudtaget ingenting mer än broccoli och multivitamin. Inte för att det kommer att göra nån egentlig skillnad, eftersom du ändå kommer att vara DÖDLIGT FET vid födseln, men vi gillar att du försöker."

Information om risker är bara konstruktivt om man ser en möjlighet att minska eller helst utplåna riskerna. Annars är det bara sadistiskt att informera, jag kan inte se det på något annat sätt. Även om jag skulle gå ner 15 kilo så är jag ändå fet i riskgrupp 3. Med andra ord kan jag inte förändra mitt riskläge under graviditeten, oavsett hur nyttigt jag äter och hur mycket jag motionerar - det hade varit exakt samma sak att säga "ät grönsaker, inte glass, och motionera" (som man säger till alla) istället för att säga "risk, risk och den här risken också" och jag hade dessutom mått mycket bättre och känt mig mycket mer stärkt i mitt självförtroende att det här kommer att gå bra - och därmed fortsatt skärpt mig med maten och motionen. Piska funkar inte. På det kunde läkaren inte svara nånting. Hon såg ut som om någon hade trampat på henne - exakt så som jag kände mig alltså.

Jag kommer aldrig mer att diskutera min vikt med vården såvida det inte är på mitt eget initiativ och på mina villkor. Jag kommer aldrig mer att gå med på att lyssna på en risklektion. Inte för att jag inte vågar höra sanningen om min övervikt, utan för att det har ingen positiv effekt, bara negativ. Att tala om att gropen är väääldigt djup har aldrig motiverat någon att ta sig ur en grop.
  • stor grön drake
    Emma118 skrev 2017-02-12 10:48:54 följande:

Hej alla - tänkte jag skulle presentera mig o hoppas på att få vara med i tråden. Väntar första barnet, v 22+2 nu. BF 15 juni enligt RUL.

Hade BMI 34 på inskrivningen - men har sen dess gått upp ytterligare 4 kilo, så tippar in på BMI 35 nu (och förväntar mig uppläxning när träffar BM igen om några veckor).

Mått bra hela graviditeten än så länge, utom åderbråck i ben o underliv samt halsbränna (magmunsbråck) - övervikten hjälper tyvärr inte mot nån av dem. Någon som har några tips mot onda åderbråck? :)

Om det är på underbenen du har åderbråck så är stödstumpor guld värt. Finns de som går upp på låren men de passar sällan lite rundare ben
  • stor grön drake
    Malimari skrev 2017-02-13 19:27:42 följande:

Finns ju gravidstödstrumpbyxor också precis beställt ett par. Får se om XL passar..

Jag får inte dem att passa jag har ett par XL från HM och Magdalena är så stor att de inte hålls uppe. Fortfarande. Och jag är i v.39 nu. Och väger 132kg. Fattar inte vem de är gjorda för faktiskt...
  • stor grön drake
    Malimari skrev 2017-02-13 19:27:42 följande:

Finns ju gravidstödstrumpbyxor också precis beställt ett par. Får se om XL passar..

Jag får inte dem att passa jag har ett par XL från HM och magdelen är så stor att de inte hålls uppe. Fortfarande. Och jag är i v.39 nu. Och väger 132kg. Fattar inte vem de är gjorda för faktiskt...
  • stor grön drake
    yennie84 skrev 2017-02-14 00:22:08 följande:

Hoppar gärna in här! Plussade igår med BF 21/10. Mitt tredje barn. Vet faktiskt inte vikt men skulle tippa på 115 kg. Just vägningen är det jag verkligen är orolig för. Vill inte alls väga mig hos mvc, varför skulle jag, jag behöver ju inte gå upp ett gram liksom. Kan de inte bara mäta och så får det räcka?

Vägningen, precis som allt annat inom mödravård, är frivilligt. Jag var själv väldigt tveksam men fick en bm som har varit väldigt stöttande. Jag skrevs in på 118 kg och "ideala" viktökningen hade varit 6-8 kg. Nu har jag gått upp 13,5 men det är inom ramarna tydligen. Jag hoppas bebis kommer snart så jag slipper gå upp mycket till, har börjat samla vätska.
  • stor grön drake

Åtminstonde här där jag bor så är de helt OK med om man vill hålla koll på sin viktökning själv, dock finns en liten parentes då vi har ett litet sjukhus som inte har barnintensiv, så riskförlossningar flyttas till univetsitetssjukhus 6-7 timmar bort. InskrivningsBMI över 35 är en sån indikator, så här förstår jag att de måste fråga. Dock sa narkosläkaren som sedan bedömde mig att på det stora sjukhuset han jobbade innan så var det aldrig fråga om liknande utredningar, men så hade de ju "alla" resurser också.

• stor grön drake
    Emma118 skrev 2017-02-17 15:41:21 följande:

Till er som har fött barn som överviktiga förut, hade ni några svårigheter under förlossningen som hade med övervikt/dålig kondition att göra?

Jag får många kommentarer från omgivningen att jag måste träna och få upp kondisen , annars får jag och bebisen en svår förlossning.

Jag tar promenader och står upp mycket på jobbet, försöker att äta mkt frukt o grönt o tar hand om mig. Känner inte att jag har allt för mycket lust eller ork att träna på något hårdare sätt, helst eftersom det var ett år sen jag tränade på gym/hårt. Järnbristen hjälper inte orken direkt, men tar tillskott nu.

Men, om det är så att förlossningen påverkas mycket av ens kondis, så vill jag så klart ta tag i det. Är nyfiken på hur exakt förlossningen påverkas av just ens kondition också.

Dela gärna era erfarenheter/åsikter!

Jag vägde ~120 när sonen föddes. Jag har ansträngningsbaserad astma (dock inte pga övervikten) som påverkas av i vilken kondition jag är. Då var jag i god kondition, tränade mycket osv. Dock påverkade min dåliga syresättning sonens hjärtljud så jag måste föda i gyn-ställning då de ville ta med sugklocka fast det gick snabbt med kraftiga värkar.

Jag har blivit informerad om att överviktiga har procentuellt högre risk för värksvaghet och oftare slutar med snitt pga att mamman inte orkar längre.
  • stor grön drake

Nu har mitt lilla hjärta kommit

4 timmar på förlossningen och han föddes med ena armen längs huvudet. Det gick väldigt bra, narkosläkaren som lade EDA sa att det gick helt perfekt, och då vägde jag 137,6 på sista mvc besöket, varav de sista 6 kom sista veckorna (=vätska) och jag har en stor tatuering i korsryggen.

Ett stort lycka till ni andra!!!

• stor grön drake

Tack allihop

Bebisen vägde 4130g och var 52,5cm lång, så en ganska stor kille. Det lustiga är att han följt nästan exakt samma kurvor som storebror hela graviditeten, och storebror vägde ett helt kilo mindre (och var 5 dagar mer över tiden).

• stor grön drake
    Aklejan skrev 2017-04-19 11:26:17 följande:

Hej på er!

Imorgon är det dags för första TUL, är i v 29. Ska även bli spännande att se vad min egna vikt ligger på. Startvikten låg på ca 100 och gick i början ner till 97, för en månad sedan vid senaste kontrollen hade jag kommit upp i 99. Känns inte som att jag gått upp jättemycket men man vet ju aldrig, jag har ju börjat kunnat mer ordentligt igen så det borde ju påverka. Men man börjar ju känna pressen på att vad man gör påverkar barnets tillväxt nu....

Lycka till

Jag gick upp 10kg mer med min äldsta son, han var 5 dagar mer över tiden och vägde endå 1 kg mindre än vad lillebror gjorde vid födseln. Så ja, vad man äter påverkar barnet, men övervikt betyder inte automatiskt stora barn. Viktigt att komma ihåg när vården försöker skrämma vettet ur en.
  • stor grön drake

Mina var 3180g och 4120g

Lillebror är dessutom född med armen längs huvudet. Trots min vikt (och en stor svanktatuering) har jag även fått epidural utan problem båda gångerna.

• stor grön drake
    November83 skrev 2018-02-23 19:48:17 följande:

Hej! Något liv i denna tråd ännu? Är i v8 å väger 91/93 (beror på hur svullen jag e) å 1,68 lång å e superrädd för min vikt ska ge stora komplikationer å att jag ska gå upp massa i vikt nu.... Höll på å gå ner i vikt för å få remiss till ivf när jag mirakulöst plussade på egen väg så oerhört tacksam men d kom tidigare ön jag velat.... Hade känts bättre om jag vägt max 83 men men.... Hur har ni som tyngre upplevt graviditet? Rädd för bli illa bemött inom vården....

Jag är också 1,68

Jag blev bra bemött hela vägen, trots extrem övervikt enligt BMI (dock bär jag den väl och vid narkosbedömningen undrade lärarna varför jag ens var där) men hade otroligt stor tur med BM. Min första graviditet var med samma utgångsläge som dig och jag fick en massa gliringar och påpekanden. Jag gick upp nästan 30 kilo då, men hade tappat 17 en vecka efter förlossningen så samlade massor av vatten i kroppen.

Båda mina barn har fötts fullt friska helt komplikationsfritt
  • stor grön drake
    tesselessan skrev 2018-02-28 19:55:34 följande:

Hej.

Vad har ni för erfarenheter med övervikt och planerat snitt.???? Jag fick höra från en läkare att jag behöver gå med 15-20 kilo innan jag blir gravid och att de kan neka mig snitt för att magen hänger för mycket och kan bli en infektionsrisken

Väntar på att plussa i dagarna men har inte gått ned någonting av vad de ville och min mage är inte direkt platt.

Andra barnet. 170cm väger runt 110. Vägde runt 85 med

Förra barnet men gick upp massvis.

Du kan nekas planerat snitt pga komplikationsriskerna i att utföra en stor bukomperation på en överviktig person, MEN finns det medicinskt behov av ett snitt kommer du givetvis att få det. Jag vägde 118 när jag blev gravid (168 lång) och det enda var att jag behövde göra en narkosbedömning ifall jag skulle behöva akutsnittas. Sen kan ett stort hudveck absolut öka infektionsrisken men behöver inte göra det omman sköter det väl.
  • stor grön drake
    idetenklabordetvackra skrev 2019-08-04 11:49:11 följande:

Hej ! nu är jag här igen , fick en dotter för snart 3 år sedan . och nu har vi äntligen plussat igen ! är i v4-5 och har BF i april ! är fortfarande överviktig, ligger nog runt 97kg till mina 175 cm som förra graviditet. den gick väldigt bra och dottern kom i v37+1 med snitt pga sätesbjudning. snittet läkte fint ,fick lufta lite extra för ja har ett veck precis där men de gick bättre än väntat,blev akut så hade inte väntat mig de.såg att tråden inte har mycket aktivitet men slänger iväg ett ändå !!

Åh vad roligt att höra

Jag har själv fått en till sedan denna tråd var aktiv, gick jättebra även denna gång, trots vidöppen bjudning (bebis vände sig inte och använde därför inte fogarna i huvudet...)
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.