• Amiracleoflove

Ivf till hösten 2012

Står i kö för ivf till hösten, är det några fler oförklarligt barnlösa som gör det och som skulle vilja följas åt? Hade varit roligt att prata med någon i samma sitiuation och dela med oss av tankar och funderingar, och följas åt på resan till ett plus

• Svar på tråden Ivf till hösten 2012
  • JohannaS03

Vi har försökt sen nov 2011 och man har inte hittat nåt fel på oss. Det bara blir inget!!! Och jag är inte rädd för att berätta:)

• Memsan83

Hej! Är helt ny på familjeliv, ville se om det är några som ska göra ivf i höst? Jag och min man har försökt skaffa barn sedan 2007, jag har dock varit sjukligt överviktig och i okt 2010 gjorde jag en gb. Har sen dess gått ner 80 kg och kan nu säga att jag är så glad att jag gjorde detta! Vi tog kontakt med läkare redan 2009, men pga. Övervikt ville de inte hjälpa mig. För ca ett år sedan slutade vår första graviditet i missfall i v. 8. blev efter det undersökt och äggledarna spolade, så i januari i år blev vi gravida igen, detta slutade dock inte heller bra, ägget växte på äggledaren och fick operera bort den i feb/mars. Nu i augusti ska vi få börja med nässprayen och förhoppningsvis tar man ut ägg i september. Vi bor i Stockholm och ska få hjälp på Carl von linne i Uppsala. Är det någon mer i samma/liknande situation så skulle det vara skönt att veta att man inte ärensam...

• Amiracleoflove

Johanna, okej det är precis som oss, oförklarligt, ibland kan jag tycka det är fruktansvärt jobbigt att det inte finns en förklaring till varför, men samtidigt så får man vara glad för att båda är fullt friska på den fronten

• Amiracleoflove

Memsan, duktig du är som gått ner så mycket! Beklagar mf, skönt att ni också fått datum satt när ni ska börja! Har hört att Carl von linne ska vara en bra klinik

• Memsan83

Amiracleoflove, tack för omtanken. Efter viktnedgången har jag verkligen fått tillbaka mitt liv igen, kan vi bara få till det med bebis så vore livet perfekt!!
    Ska börja med spray i augusti, så vi får se hur det går!

• Amiracleoflove

Vad roligt att du känner så!! Ska hålla tummar och tår för er, eller rättare sagt för alla i tråden! Du får uppdatera hur det går när du börjat med nässpray, du blir nog den första i tråden som börjar då

• Memsan83

Är jag först ut? Hoppas att alla snart ska få plus på stickorna! Självklart ska jag berätta hur det går, som sagt är så skönt att få skriva av sig ibland!
    När börjar ni andra med sprayen?
    Någon annan som har erfarenheter av Carl von linne i Uppsala? Vi var där i maj o sköterskorna var jättegulliga, var dock inte så glad över doktorn, han pratade tyst och mumlade hade svårt att höra vad han sa, det kändes som om jag för honom bara var ett nytt "fall". Han såg liksom inte mig som person. Om ni förstår hur jag menar.
    Hoppas att jag inte får honom igen!
    Vill ju ha någon som ser mig som person, som man vågar fråga alla dumma frågor man har utan att bli utskrattad!
    Ska träffa min underbara läkare i slutet av juli o han ska säga exakt när jag börjar med nässpray o sprutor.
    Lycka till allihopa! Hoppas på många plus!

• Smultron 86

Va kul att vi är många som snart skall sätta igång! På Carlanderska har dom semesterstängt till den 13aug, så hade tänkt ringa så fort dom är tillbaka och sätta igång. Hoppas dom inte har för lång väntetid bara.

Funderar på det här med arbete/studerande, jobbar ni? Vad skall ni säga på arbetet när ni måste åka ifrån då och då under behandlingen?
    Själv går jag på högskolan sista året och har en del praktik nu till hösten, så är nervös över hur allt skall klaffa, men det får lösa sig! På något sätt.. Hur har ni planerat?

• Memsan83

Smultron86, jag arbetar heltid och i och med mitt utomkvedsskap så vet nu nästan alla på jobbet vad jag går igenom, som tur är har jag en kollega som också går igenom ivf. Jag får jättemycket stöd från henne, tyvärr går det inte så bra för henne, har gjort fyra försök med ivf och inget har tagit:(. Jag håller tummarna för att det ska fungera för henne denna gång!
    Sen har jag en kollega som blev gravid ungefär samtidigt som mitt utomkvedsskap.
    Sen har jag oxå väldigt förstående chefer som oxå gått igenom ivf. Så det känns tryggt, sen jag började prata om att vi skulle börja med ivf är det jättemånga som också har haft svårt att bli gravida. Det är konstigt att man inte pratar om det mer?
    Jag tror att de har förståelse om du berättar hur det är, jag har för mig att det är ungefär två dagar + första besöket, som man behöver vara ledig och det är väl främst heldagar eftersom vi ska till Uppsala, om man är närmare räcker det nog med en en och en halv dag totalt, nu har ju vi iochför sig distansstimulering så det kanske blir lite oftare om man är närmre. Sen är det ju blodproven och vaginalaultraljuden också. Men två dagar i Uppsala för uttag och insättning av ägg. Blodprov i ultraljud

• Carina1

Jag hoppar in lite . Sambon och jag har försökt att bli gravida sen mars 2011 . 11 juni v 8 fick vi ett missfall . Efter det har strecken lyst med sin frånvaro . September 2011 började min gyn sätta in pergo . Vi lämnade prover och allt är topptrim . Jag har fin ägglossning utan pergo , men gyn vill att jag tar det för att maxa den . Sambon hade mkt bra spermier . Men ingenting .

I feb 2012 skickade vår gynekolog in remissen till Hs , angående ivf . Så då blev vi väl mer eller mindre klassade som oförklarigt barnlösa .

I dag fick jag reda på att vi kommer få komma till Hs i september för att starta upp vägen till ivf:n . Fungerar inte dessa gånger , skall vi spara i hop till privat.

Lycka till allihopa . Hoppas på många extra streck .       

Svar på tråden Ivf till hösten 2012