scrapparlotta skrev 2012-06-07 22:56:57 följande:
Än så länge är vi inte så hästkunniga. Det är en av orsakerna till att vi ska vänta nåt år till. Vi ska skaffa oss hästvana. Vi känner några med hästar och där ska vi få oss lite vana.
På frågan om att det måste vara fler hästar svarade jag här ovanför på det... att hyra in en häst....borde funka eller?
Jadå, det funkar att hyra in en häst. Ett tips är också att skaffa en kunnig medryttare, om ni nu inte är så vana själva. Det är alltid skönt att ha någon att bolla med och någon som kan komma med tips. Hade aldrig klarat mig utan min bästa vän när jag skaffade häst - egen-häst-vanan får man inte på ridskola... Det mesta kan man ta hjälp med, som tex ryttarutbildning, utbildning av hästen, utfodring, tillpassning av utrustning osv.
Det finns utmärkta böcker och föreläsningar om hästars utfodring, om lagarna kring hästhållning, stallmiljö osv.
Ingen kan rida från början, och jag ser ingen nackdel i att du funderar på egen häst fast du inte kan. Jag tycker det viktiga är att skaffa sig grundskunskaper i hästens beteende och sedan en psykiskt stabil häst som man kan lära sig på. Själv är jag en högst medioker ryttare, men jag är ihärdig och tar hjälp av vänner och tränare för att bli bättre. Tillsammans lär vi oss mycket, min häst och jag. Här är från förrförra veckan, då vi var på vår andra hopplektion: