Jag delar min häst med min syster = halva kostnaden var. Dessutom har jag honom på lösdrift vilket ofta är billigare än boxplats - och bättre för hästen. En annan sak som gör att vi har en problemfri hästekonomi är att vi har ett hästkonto med en egen ekonomi endast för hästen. Jag har gjortn en uträkning över allt som kostar under året och slagit ut det på 12 månader. Sen har jag lagt till några hundra för oförutsädda utgifter, småinköp och buffert och sen för vi över samma summa till kontot varje månad. Det innebär att vi aldrig behöver ta mer än den fasta summan till hästen varje månad och det gör att vår privatekonomi inte påverkas av att hästen tex behöver sin vaccination, att försäkringen kommer eller att det är dags att ta ut ryggveterinären för årliga undersökningen.
Gör man nogranna beräkningar, och även räknar in såna saker som tandläkare, ryggveterinär etc och ser till att ta hand om hästen så minskar risken också att hästen får problem som leder till veterinäräkningar och utredningar för diverse krämpor.
Vi har för tillfället en måpnadskostnad på 2400:-/mån för våran häst. Och det delar vi på så jag betalar 1200;-/mån. Det är inte dyrt med tanke på att vi varje år tar ut ryggveterinär, tandläkare som också går igenom all utrustning. Vi har fri tillgång på foder och all service ingår i hyran. Vi har ingen ridbana och inga vackra, vitmålade staket. Men hästarna går på stora kuperade naturmarker där de får utlopp för sina naturliga behov. Bor dessuom i Sthlms län.
Så det måste inte vara jättedyrt, men visst kostar det pengar. Förutom hyra och foder räknar vi att hästen kostar ca 1500:-/mån. Däremot räknas då inte inköp av utrustning med i den summan, men flugmedel och pälsglans osv är med, samt andra småinköp som ny grimma etc. Iom att vi har ett litet sparande med i uträkningen har vi också oftast råd att betala omstoppning av sadel eller liknande, med de sparade pengarna. Däremot har vi väldigt lite slitage på utrustningen då vi i regel rider barbacka. Därför har vi köpt en dyr bomlös sadel som iof inte avlastar som en bomsadel men o andra sidan är lättare att anpassa efter hästen när han musklas om eller breddar sig så att vi slipper byta sael titt som tätt.